AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Hvordan var din erfaring med igangsettelse? Hvor lang tid tok det før aktiv fødsel? Fikk du være hjemme til det startet? Var det en fin opplevelse? Anonymkode: b5c71...ef5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Fikk ikke være hjemme. Igangsatt kl.12 dag 1, aktiv fødsel i 21-tiden dag 2, babyen ble født i 8-tiden dag 3. Fikk først ballong, den falt ut morgenen etter, så tabletter hver 4. time til åpningen var stor nok til å flyttes over på fødeavdelingen hvor de tok vannet. Så fikk jeg etterhvert riestimulerende drypp. Jeg syntes det gikk greit å bli igangsatt, men det er første barnet så har ikke prøvd vanlig forløp. Hadde ikke særlig smerter før etter at vannet ble tatt. Anonymkode: 2f024...9c1
Lukia Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Fikk ballong fredag morgen. Gjorde vondt å sette inn og litt kronglete å gå på do 🙈 i løpet av natta fikk jeg rier som litt sterke menssmerter. Tik litt Paracet for å få sove. Morgenen rett før jordmor skulle sjekke meg kunne jeg dra ballongen ut selv når jeg var på do. Den hadde falt ut av livmorhalsen og lå bare rett innafor skjedeåpningen. Jordmor undersøkte og jeg hadde fått 4 cm åpning. Så da fikk jeg trille rett på fødestua. Riene tok seg opp ganske firt derifra og baby var ute klokka 9 på kvelden. Veldig fin fødselsopplevelse 😊
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Jeg hadde allerede 3 cm åpning når jeg ble igangsatt på sykehuset. Fikk en pille og fødselen startet etter 5 min. Fra jeg tok pillen til babyen var ute tok det to timer. Var helt grusomt vondt, skrek konstant, men gikk jo veldig fort. Førstemann brukte jeg 23 timer på, veldig vondt, men ikke i nærheten. Anonymkode: 9637b...bbe
tussi84 Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 Min igangsettelse tok lang tid. Bøe skrevet inn på sykehus kl 12 på en søndag. Var ikke moden når jeg kom inn. Mitt forløp var sånn Søndag 1300 innsettelse av ballong kateter. Det skulle være til neste dag kl 0800 om det ikke datt ut før. Mandag 0900: ballong fall ut på natta. 3 cm åpning, så de gav meg modnings gele. Skulle ha den fram til kl 21.. Mandag kl 21 : fortsatt ingen veer, så de gav meg modningpiller hver andre time fremover. Tirsdag kl 11: fortsatt ingen effekt av modningpiller, så da måtte de ta vannet og gi meg drypp. Det fungerte.. Tirsdag rundt kl 13: aktiv fødsel og 4 cm.. Så gikk det grusomt tregt.. Barnet kom ut på en onsdag kl 04, så alt tok lang tid her.
MMonroe Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Måtte settes i gang med første og hos meg tok modningen laaaaaaaaaaaang tid. Fikk ballong fredag som gjorde at jeg fikk vonde modningsrier, vannet gikk lørdagen men fortsatt ingen tegn til fødsel (bortsett fra modningsrier). Til slutt satte de drypp + antibiotika klokken 14 på søndag, klokken 20 måtte jeg ha epidural fordi ingenting annet hjalp, var utslitt etter modningsriene og dårlig søvn på sykehus (var innlagt flere dager i forveien pga. svangerskapsforgiftning og måtte måle blodtrykket flere gang i løpet av natten), flere leger overvåket fødselen fordi baby reagerte dårlig på riene. Pga. tilstanden min hadde jeg også dårlig kommunikasjon med helsepersonell noe som resulterte i en skikkelig dårlig fødselsopplevelse. (endte med at 6 stk måtte holde en panisk kommende mor nede fordi jordmor skulle klippe). Klokken 03:39 ble babyen født. Det gikk utrolig fort på slutten da, gikk ca. 40 minutter fra 5cm åpning til han var ute. Og enda påsto jordmor at "Det går ikke SÅ fort, dette er jo første barnet"😂 Nr. 2 var jeg så heldig å få en naturlig fødsel med, men modningsfasen tok lang tid her også. Gikk i flere dager med modningsrier hjemme, vannet gikk men ikke noe tegn til fødsel (annet enn modningsriene), de valgte å sende meg til sykehuset fordi jeg måtte ha antibiotika med mulighet for igangsettelse. Etter en 2 timers kjøretur var det gått fra 2-5cm åpning. Lå deretter i 4-5 timer med rier og fortsatt på 5cm. 2 minutter etter at jordmor har sjekket åpning sier jeg at jeg kjenner pressrier, jordmor sier "Nei må du slutte, jeg har akkurat sjekket og det er fortsatt bare 5cm" en annen jordmor bestemte seg for å sjekke likevel, joda da var det 10cm, 10 minutter med pressrier så var baby ute.😂 Etter å ha opplevd begge variantene håper jeg virkelig at jeg slipper å få drypp om jeg skulle få flere barn og må settes i gang, nettopp fordi jeg har en så utrolig lang modningsprosess og at jeg opplevde det som mye verre enn når kroppen min ordnet opp naturlig. Så skal det sies at om jeg hadde hatt en bedre dialog med jordmødrene under første fødsel hadde jeg antakelig ikke opplevd det som så traumatisk som jeg gjorde. Så uansett om du blir satt i gang eller ei, er god kommunikasjon ekstremt viktig.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 Ble satt igang grunnet fostervannslekkasje. Fikk stikkpille, og var i aktiv fødsel etter 3 timer. Måtte være på sykehuset hele tiden. Det var ganske kjipt, på tremannsrom med fremmede mens jeg jobbet med rier, i stedet for fred og ro hjemme med mannen. Ellers gikk fødselen som den første, som ikkje ble satt igang. Anonymkode: afaac...8ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå