AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Del Skrevet 14. april 2021 Mine foreldre har en enorm samling av vin, vodka og cognac som de fått i gave opp gjennom de siste 20 årene. Selv drikker de enten ingenting eller tar seg en dram ca en gang i året. Vi har nå bestemt oss for å gå gjennom samlingen hvor vi barna får oss noen flasker hver og eventuelt kaster det som er blitt dårlig. Ingen av oss har noe særlig peiling på vin og jeg lurer derfor på om det er mulig at mye av dette ikke er brukbart lengre? Alt har vært lagret i hjørnet av et klesskap uten sollys og varme. Tipper at temperaturen har lagt på 10- 18 grader.. I følge min far er står det noen vinflasker der som ble kjøpt på danskebåten på 90-tallet, regner ikke med at de kan ha holdt seg gode til i dag 🤔🧐 Anonymkode: 003d9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Del Skrevet 14. april 2021 Du får søke dem opp på nettet og se om de er egnet for lagring. Anonymkode: 5d501...15e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 14. april 2021 #3 Del Skrevet 14. april 2021 Har vinen ligget, er det god mulighet for at de er ok. Rent overfladisk kan du regne med at billig vin som er over 6-7 år ( og i mange tilfeller yngre) ikke er bra. Barolo, Bordeaux, Rioja og en del annet tåler fint 10 år og mer om lagringen har vært ok. Dersom flaskene har stått, er de nok ødelagt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 14. april 2021 #4 Del Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mine foreldre har en enorm samling av vin, vodka og cognac som de fått i gave opp gjennom de siste 20 årene. Selv drikker de enten ingenting eller tar seg en dram ca en gang i året. Vi har nå bestemt oss for å gå gjennom samlingen hvor vi barna får oss noen flasker hver og eventuelt kaster det som er blitt dårlig. Ingen av oss har noe særlig peiling på vin og jeg lurer derfor på om det er mulig at mye av dette ikke er brukbart lengre? Alt har vært lagret i hjørnet av et klesskap uten sollys og varme. Tipper at temperaturen har lagt på 10- 18 grader.. I følge min far er står det noen vinflasker der som ble kjøpt på danskebåten på 90-tallet, regner ikke med at de kan ha holdt seg gode til i dag 🤔🧐 Anonymkode: 003d9...6af Ta et bilde og legg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
texas1990 Skrevet 14. april 2021 #5 Del Skrevet 14. april 2021 Brunello skrev (1 time siden): Ta et bilde og legg ut. De har dessverre blitt lagret stående 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 14. april 2021 #6 Del Skrevet 14. april 2021 Da er nok mye ødelagt, men ikke kast før dere har smakt. Noe kan jo være greit. Og spriten er det ikke noe galt med. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 14. april 2021 #7 Del Skrevet 14. april 2021 texas1990 skrev (23 minutter siden): De har dessverre blitt lagret stående 😅 Oi!! Overraskende at de har orket å ha det stående å ta så mye plass 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Del Skrevet 14. april 2021 Brunello skrev (2 timer siden): Har vinen ligget, er det god mulighet for at de er ok. Rent overfladisk kan du regne med at billig vin som er over 6-7 år ( og i mange tilfeller yngre) ikke er bra. Barolo, Bordeaux, Rioja og en del annet tåler fint 10 år og mer om lagringen har vært ok. Dersom flaskene har stått, er de nok ødelagt. Dette blir jo litt off topic, men hvorfor holder vinen lenger når den ligger? Hvor lenge kan en vin stå før man må legge den ned? Anonymkode: 5062e...a62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
texas1990 Skrevet 14. april 2021 #9 Del Skrevet 14. april 2021 Brunello skrev (5 minutter siden): Da er nok mye ødelagt, men ikke kast før dere har smakt. Noe kan jo være greit. Og spriten er det ikke noe galt med. Takk for svar, da får vi bare prøve oss frem. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
texas1990 Skrevet 14. april 2021 #10 Del Skrevet 14. april 2021 Forundret.. skrev (5 minutter siden): Oi!! Overraskende at de har orket å ha det stående å ta så mye plass 😬 Ja det er helt utrolig 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Del Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette blir jo litt off topic, men hvorfor holder vinen lenger når den ligger? Hvor lenge kan en vin stå før man må legge den ned? Anonymkode: 5062e...a62 "Vinar med naturkork bør lagrast liggjande så korken ikkje tørkar ut og vinen blir oksidert. Vinar med skrukork kan lagrast både ståande og liggjande." Anonymkode: 66275...d8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Del Skrevet 14. april 2021 Kommer ann på hvordan vinen oppbevares. Mørkt, kjørlig- stabil temperatur vil gi gode forhold for vinen. Det kommer også ann på hvilken type vin. Rødvin inneholder tannin, så den vil holde seg bedre enn hvitvin. Jeg oppbevarer hvitvin og musserende i kjøleskapet, mena rødvin og en del av rosé-samlingen min i et skap i et rom der det er stabil temperatur Hilsen polansatt Anonymkode: ab06f...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå