Gå til innhold

Dere med 4 mill i lån, hva har dere i lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer ønsker gjerne 4 mill i lån sammen, men utifra kalkulatorer på nett får vi maks 3,4 mill. Vi er begge nyutdannede med en del studielån (ca. 850 000 totalt). Vi får samlet inntekt på ca. 930 000. Siden vi er nyutdannede vil vi tjene mer etter hvert, dette er startlønn. 

Har vi sjans til å få 4 mill? 

Anonymkode: 45048...369

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk tilbud om å få maxlån på 6 millioner men det er «kun» 4 vi trenger. Vi har et barn på vei og mannen har et barn fra tidligere forhold. Vi tjener ca 1,0-1,2 mill i året sammen. Ingen lån, hverken studielån, boliglån eller billån. Det er nok studielånet deres som trekker ned kan jeg tenke meg. Jeg fikk lån alene på 2 mill for 6 år siden da jeg tjente ca 400 000,- men da hadde jeg heller ingen andre lån.

Anonymkode: 12d16...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 4 mill i boliglån, tjener ca 1,3 mill per år, tilsammen før skatt. Hadde 5,5 mill i egenkapital. Har to barn i barneskolen og litt igjen på studielånet. Billån kommer eventuelt i tillegg. 

Anonymkode: 1fbbd...9c6

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Kan legge til: Ingen barn, ingen bil. Skal heller ikke ha verken bil eller barn på noen år. Vi er i midten av 20-årene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Kan legge til: Ingen barn, ingen bil. Skal heller ikke ha verken bil eller barn på noen år. Vi er i midten av 20-årene.

Har dere noen form for egenkapital eller sikkerhet? Jeg mener dere har for høyt studielån. Får dere det ned kan dere låne mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Maks fem ganger inntekt. 930’x5 er 4.650’. Trekk fra 850’ så har du 3.600’. 

Det vil være absolutt maks. Overalt. 

Anonymkode: 98c66...1a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen form for egenkapital eller sikkerhet? Jeg mener dere har for høyt studielån. Får dere det ned kan dere låne mer.

Vi har 1 mill i egenkapital. 

Kommer ikke til å betale ned studielånet mer enn vi må, da det har såpass gunstige betingelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bedre å ha mer i egenkapital enn å bruke det på å betale studielånet? 

Anonymkode: 2b2ee...240

• Liker 2
Skrevet

Vi har samlet inntekt på rundt 1,6. Tok opp lån på 4 millioner, hadde noe egenkapital til huset som kostet 5 mill. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig lån på 4 mill alene, 28 år, ingen barn eller bil og singel. Tjener 700k i grunnlønn (har ikke nevnt til banken at jeg får bonus på 60-150k).

Hva slags type yrke er det dere har? Hvis det er et yrke der det er kjent at man stiger fort og mye i lønn, som feks. innenfor IT, så kan dere bruke det som argument. Både jeg og lillebroren min som jobber innenfor IT gjorde det da vi kjøpte vår første bolig. Det som trekker dere ned er at dere har så mye studiegjeld da.

Anonymkode: a3984...3e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel bedre å ha mer i egenkapital enn å bruke det på å betale studielånet? 

Det nuller seg ut, alle gjeld må trekkes fra max låne sum. 

Anonymkode: f6034...2ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk nylig lån på 4 mill alene, 28 år, ingen barn eller bil og singel. Tjener 700k i grunnlønn (har ikke nevnt til banken at jeg får bonus på 60-150k).

Hva slags type yrke er det dere har? Hvis det er et yrke der det er kjent at man stiger fort og mye i lønn, som feks. innenfor IT, så kan dere bruke det som argument. Både jeg og lillebroren min som jobber innenfor IT gjorde det da vi kjøpte vår første bolig. Det som trekker dere ned er at dere har så mye studiegjeld da.

Hvordan fikk du så høyt lån? Ved å vise til at du kommer til å stige i lønn?

Vi jobber begge innen helse/omsorg. Samboer kommer nok til å tjene rundt 750 000 om noen år (kanskje 5-6 år), mens jeg kommer til å tjene rundt 450-500 000. 

AnonymBruker
Skrevet

Muligens «dumt» spørsmål - men dere som tar opp lån godt over 3-3,5 ganger inntekt:

Får dere betjent gitt høyere rente?

Og om man regner med utgifter til 2 barn/mulighet til å dra på en ferie her og der?

AKS/SFO/barnehage alene er jo fort 6000 kr i måneden med 2 barn.

Første gang vi kjøpte bolig husker jeg renten var på ca 6%. 

Jeg tør selv ikke ta opp så høyt lån, selv om vi tjener ca 1,3 mill tilsammen. 

Mest fordi jeg ikke opplever det går rundt om rentene går opp ihht beregninger av liv med barn. 

Anonymkode: 8ec4d...126

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Muligens «dumt» spørsmål - men dere som tar opp lån godt over 3-3,5 ganger inntekt:

Får dere betjent gitt høyere rente?

Og om man regner med utgifter til 2 barn/mulighet til å dra på en ferie her og der?

AKS/SFO/barnehage alene er jo fort 6000 kr i måneden med 2 barn.

Første gang vi kjøpte bolig husker jeg renten var på ca 6%. 

Jeg tør selv ikke ta opp så høyt lån, selv om vi tjener ca 1,3 mill tilsammen. 

Mest fordi jeg ikke opplever det går rundt om rentene går opp ihht beregninger av liv med barn. 

Anonymkode: 8ec4d...126

Vi har valgt å binde renta, halve lånet i 5 år og halve i 10 år. Ikke fordi det er billigere enn flytende, eller fordi vi ikke har råd til renteøkning, men for å slippe å få dårlig råd dersom renta skulle stige veldig mye. På 10 år regner jeg med at vi har en del mindre i lån enn i dag. Selv med fastrente kan vi betale inn ekstra. 

Anonymkode: 1fbbd...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca 1,3mill i samlet inntekt.

Kunne få høyere lån enn 4 mill, men ønsket/trengte ikke det.

Hadde 4 mill i egenkapital, kjøpte bolig i en stor by i en bydel med sterk prisvekst. Boligen vår er nå belånt ca.40%.

Vi har tilsammen også 700.000,- i studielån, og etter at vi fikk boliglån på 4 mill har vi lånt 150.000,- til bil.

Vi er veldig flinke med penger og bruker lite. Banken har sett dette og har sagt at fordi vi er flinke med penger så fikk vi mer.

Vi har ca 2 millioner tilsammen i aksjer og fond og på sparekonto.

Anonymkode: d497c...aad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Absolutt. Skulle man bli ufør kan man få slettet studielånet.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan fikk du så høyt lån? Ved å vise til at du kommer til å stige i lønn?

Vi jobber begge innen helse/omsorg. Samboer kommer nok til å tjene rundt 750 000 om noen år (kanskje 5-6 år), mens jeg kommer til å tjene rundt 450-500 000

Nå er ikke dette det første lånet mitt siden jeg allered har bolig. Men det er allikevel langt over 5x inntekt. De ga det til meg automatisk, spurte ikke en gang om mer en 5x inntekt. 4 mill for en person er jo veldig mye... De er nok veldig interessert i å beholde meg som kunde.

Men da jeg var nyutdannet for 3,5 år siden brukte jeg argumentet med at jeg jobber innenfor IT og kommer til å stige mye i lønn raskt. I tillegg hadde jeg egenkapital og ikke studiegjeld. Tjente da 500k, og fikk lån på 2,8 mill. Lillebroren min brukte det samme argumentet for 1,5 år siden (han hadde rundt 300k i studiegjeld), og fikk også lån over 5x.

Så det argumentet har fungert for oss begge. Men nå er det jo ganske allmen kjent at IT er veldig attraktivt og tjener bra, det kan jo være vanskeligere å overbevise om det med jobber innenfor helse og omsorg. Jeg vet ikke, men dere kam jo prøve.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Galematias. 5,7 x inntekt i lån?

Man skal ha greit store baller for å maxe lånet slik. Selv om du får 150.000,- i bonus så er du langt over anbefalt grense. Og så er du alene i tillegg!?

Men klart, tjener man bra så går det ikke så hardt ut over alle andre utgiftsposter at boligkostnadene er høye, for da har man jo gjerne et større budsjett på alle postene og kan flytte penger fra andre poster over på bolig. Jo mer man tjener jo flere ganger inntekt tåler man. Men å låne 5,7x inntekt på 700 er drøyt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Galematias. 5,7 x inntekt i lån?

Man skal ha greit store baller for å maxe lånet slik. Selv om du får 150.000,- i bonus så er du langt over anbefalt grense. Og så er du alene i tillegg!?

Men klart, tjener man bra så går det ikke så hardt ut over alle andre utgiftsposter at boligkostnadene er høye, for da har man jo gjerne et større budsjett på alle postene og kan flytte penger fra andre poster over på bolig. Jo mer man tjener jo flere ganger inntekt tåler man. Men å låne 5,7x inntekt på 700 er drøyt.

Ja, jeg ble litt sjokkert da jeg fikk et finansieringsbevis med det, de ga det bare til meg automatisk uten at jeg en gang spurte om så mye. Synes også at 4 mill for en person er veldig mye, og kommer nok ikke til å ta opp så mye i lån. Men er jo greit å ha muligheten til det dersom behovet dukker opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3,5 i lån (400.000 i studielån) mrd 570.000 i inntekt. Et barn og en bil. Går fint, men har bundet renta.

Anonymkode: 78f65...d89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...