Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenkt å prøve og begynne og slutte med bleie på vår (snart) 3-åring, men er førstegangs og har ingen peiling på hvordan vi går frem. Har til nå kun begynt å forberede han på at snart skal han også begynne å gå på do, slik som mamma og pappa, og dette virker han positiv til. 

Har til nå kjøpt inn truser og do-ring (tenker å gå rett på do-ring om han godtar det), men hvordan gjør man det? Begynner man bare plutselig med truser istedenfor bleier og lar uhellene komme, eller ber vi barnet si fra når det skal på do, mens bleia fortsatt er på? Bytter man litt mellom bleie og truse i starten?
Og hvordan kommunisere med barnet? Har lest at man ikke skal rose når barnet får til å gå på do, men vise entusiasme. Hva sier man? 

Han går ikke i barnehage, så blir kun hjemme vi gjør dette.

Anonymkode: 38c1f...a7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lett å begynne med slutting på sommeren:) da kan de gå ute uten noe på seg og de gjør fra seg enten ute eller gir beskjed, så kan du ta den på do feks npr du ser de må gjøre sitt fornødne. Så sommeren ville jeg satset på om jeg var deg, eller la det gå sin gang:) de slutter tidsnok

AnonymBruker
Skrevet

Her var det barnet selv som spurte om å få gå med truse. Vi prøvde først på sommeren, hun gikk i bare reise og hadde potte i stua. Men det var tydelig at hun ikke var helt klar. Hun ville ikke tisse på potta, og hadde maange uhell. Vi tok en god pause, og  plutselig bestemte hun seg for at hun ikke ville ha bleie lenger. Da droppet vi potta og gikk rett på doring, og det tok ikke lange tida før hun var tørr både hjemme og i barnehagen. Det var altså mye enklere enn vi hadde sett for oss, når barnet først bestemte seg selv!😅

Anonymkode: 0a8fa...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Vi dro til syden. Tok av bleia og lot uhellene komme. Det ble ikke mange, ungen forstod det utrolig raskt! Han var nesten 3. Har ei på 2 nå, og kommer til å prøve samme metode. Førstemann brukte nattbleie til nesten 5. Den var det mye verre å bli kvitt.

Anonymkode: 48ac5...9d1

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det på sommeren rett før de fylte 3. Vi sluttet rett og slett med bleie, det var noen uhell men det var vi forberedt på. Før vi sluttet med bleie tror jeg vi lot dem prøve å sitte på denne doringen noen ganger bare for å teste.

Det beste rådet jeg kan gi er å ikke komplisere dette mer enn nødvendig. Og ta med bytteklær hvis dere skal noe sted.

Anonymkode: 0a826...ce4

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å ta barna på do eller potte til faste tider. Morgen, lunsj, etter middag og kveld bare for å få rutine selv om de hadde bleie. Da vi slutrt med bleier tok det kort tid før de tok det. Sluttet på natten og, hadde tisselaken. Ca tre år var de. 

Anonymkode: 92e94...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte doring ganske tidlig, og datteren satt litt på den i blant fordi hun syntes det var stas. I perioder tisset hun på do før leggetid. Men så ble hun storesøster, og ville ikke være stor jente og ikke slutte med bleie, og bleieslutt havnet på pause. Nå nylig sluttet vi bare med bleie på dagtid og lot uhellene skje. Det var det som skulle til for at hun skulle oppdage hvordan tissetrang, og holde seg og å gå på do og tisse hang sammen, virker det som. Det gikk ganske raskt fra at hun bare tisset på seg, til at hun sa "jeg må tisse" akkurat i det hun tisset til at hun oppdaget at hun kunne holde igjen og gå på do og til hun nå stort sett husker at hun ikke har på bleie mer og venter med å tisse til hun sitter på do. Jeg tror ikke hun helt fikk til å lære dette med bleie på. Da bare tisset hun automatisk fordi det var så innarbeidet. 

Anonymkode: 0090e...bc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...