Gå til innhold

Kan den ene parten fjerne den andre som medlånetaker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man eier hus sammen og lånet står på begge, kan den ene parten fjerne den andre fra lånet uten samtykke? 

Anonymkode: 02839...c9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det med min eks, banken fikk ikke noe samtykke fra han. Men jeg videresendte dem jo papirene fra borettslaget på at jeg hadde kjøpt han ut. 

Anonymkode: cd187...79e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjorde det med min eks, banken fikk ikke noe samtykke fra han. Men jeg videresendte dem jo papirene fra borettslaget på at jeg hadde kjøpt han ut. 

Anonymkode: cd187...79e

Men hvis man ikke vil bli kjøpt ut av huset? Vi skal jo dele verdiene først. Han kan da ikke bare hive meg ut uten samtykke fra meg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hvis man ikke vil bli kjøpt ut av huset? Vi skal jo dele verdiene først. Han kan da ikke bare hive meg ut uten samtykke fra meg? 

I såfall må det vel være han som taper på det.  Han står med alt lånet og du eier halve huset

Anonymkode: 8fa29...c82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I såfall må det vel være han som taper på det.  Han står med alt lånet og du eier halve huset

Anonymkode: 8fa29...c82

Men jeg står jo ikke som eier av huset når jeg er ute av lånet? Da får jeg vel ikke en krone i oppgjør? Hvis banken og eksen har klart å fjerne meg fra lånet 

AnonymBruker
Skrevet

Eierskapet er tinglyst. 

Anonymkode: 0399a...aa0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg står jo ikke som eier av huset når jeg er ute av lånet? Da får jeg vel ikke en krone i oppgjør? Hvis banken og eksen har klart å fjerne meg fra lånet 

Nei, med låntaker betyr bare at du hefter for lånet, ikke at du eier boligen. Du kan være medlåntaker uten å eie noe av boligen i det hele tatt 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lånet har ikke noe med eierskapet å gjøre. Om lånet er borte fra deg er det bare negativt for partneren din.

Anonymkode: 1810a...c23

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lånet har ikke noe å si for eierskap i boligen. Du kan fint eie halve boligen uten å  være medlånetaker , og man kan være medlånetaker uten å eie boligen. Hvis han refinansiere lånet over på seg alene er han helt idiot. Da eier du fortsatt halve boligen, men uten å være ansvarlig for lånet.

Anonymkode: 94c81...859

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eierskapet er tinglyst. 

Fikk ikke skrevet ferdig... Hvis du ikke vet, så må du sjekke om huset er tinglyst på begge. Det har ingen ting med lånet å gjøre. Er mange som går inn i et eierskap og fordeler forskjellig feks 70/30. Om han betaler ut hele lånet, så har han ikke noen større eierandel allikevel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fikk ikke skrevet ferdig... Hvis du ikke vet, så må du sjekke om huset er tinglyst på begge. Det har ingen ting med lånet å gjøre. Er mange som går inn i et eierskap og fordeler forskjellig feks 70/30. Om han betaler ut hele lånet, så har han ikke noen større eierandel allikevel. 

Han står som eier av huset, men vi har begge betalt ned på det. Kan han få alt nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Han står som eier av huset, men vi har begge betalt ned på det. Kan han få alt nå? 

Er du seriøs nå!?

Anonymkode: a2c47...394

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan da ikke ha gått med på å stå som ansvarlig for halve lånet uten å også eie halve huset?????

Hvis han står som eier av huset, så er han jo nettopp dette, eier av huset! Er dere gift eller samboere?

Anonymkode: 102f3...0bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du betalt ned på ett lån på noe du ikke står som eier på?
Det var jo ikke akkurat smart, var det vel?

Anonymkode: afc7c...258

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan da ikke ha gått med på å stå som ansvarlig for halve lånet uten å også eie halve huset?????

Hvis han står som eier av huset, så er han jo nettopp dette, eier av huset! Er dere gift eller samboere?

Gift 

AnonymBruker
Skrevet

Gift 

Ble huset kjøpt før eller etter dere giftet dere? 

Hvis huset er hans som han hadde med seg inn i ekteskapet, har han også rett på å ha med dette ut av ekteskapet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ble huset kjøpt før eller etter dere giftet dere? 

Hvis huset er hans som han hadde med seg inn i ekteskapet, har han også rett på å ha med dette ut av ekteskapet. 

Etter 10 år som gift ble det kjøpt 

AnonymBruker
Skrevet

Etter 10 år som gift ble det kjøpt 

Er du sikker på at det bare er han som står som eier av huset? Dette kan du sjekke her: https://seeiendom.kartverket.no/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at det bare er han som står som eier av huset? Dette kan du sjekke her: https://seeiendom.kartverket.no/

Ja er sikker. Vi har hatt fellesøkonomi hele tida 

AnonymBruker
Skrevet

Når de er gift spiller det ingen rolle hvem som står på skjøtet. Verdier ervervet i ekteskapet er felleseie, og han må betale henne ut.

Anonymkode: f60bf...e3b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...