Gå til innhold

Bruke BSU, eller fortsette å spare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg(30år) og samboer(28år) eier hus sammen, vi har eid i ca 2 år. Vi har hver vår BSU-konto som vi fortsatt ikke har brukt, fordi vi ville fortsette å spare til vi måtte slutte å spare, enten pga alder eller at vi har makset beløpet.

Banken vår mente at det fortsatt er lurt å spare på BSU pga rentene, selv etter de nye reglene for slik sparing ble endret.

Lånet vårt er på ca 1.300.000,- , min BSU er på ca 300.000,-, og samboers BSU er ca 150.000,- hvis det har noe å si.

Så spørsmålet mitt er hva bør vi gjøre? Fortsette å spare, eller sette over sparebeløpene til lånet?

Anonymkode: a7f5e...7c1

AnonymBruker
Skrevet

BSU er bedre enn sparekonto, men begge deler er ganske håpløst når det gjelder avkastning. Akkurat nå er lånerenta såpass lav at det neppe lønner seg å bruke pengene på huslåne, men fondssparing er jo et alternativ.

Anonymkode: 3448a...029

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at vi setter inn maksbeløp på BSU januar hvert år, så vi har god økonomi.

Vi tenker også å innrede kjeller, drenere, bytte tak, lage uteområde og bygge garasje etter hvert, så lånet vil jo øke når vi får gjort alt det.

TS

Anonymkode: a7f5e...7c1

Skrevet

Det spørs litt på hvor dere tenker å legge pengene om dere ikke bruker BSU å spare i. Historisk gir jo indeksfond mellom 5-10% avkastning i lengden, så hvis dere setter pengene i indeksfond er dere nesten "garantert" bedre avkastning enn på BSU. Men når det er sagt, føles det jo mer trygt å ha pengene i en konto med såpass høy rente som BSU, enn å ha de ute i markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...