Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vet man om man er jern fattig? Jeg har hatt mensen 2 ganger på en måned, og føler meg litt slapp... Kan jeg ta jern tilskudd uten fare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ta jern-tilskudd uansett. Alle kvinner som menstruerer bør det.

Du trenger ikke ha lav blodprosent, men kan ha lave jernlagre, som er noe helt annet. Da må du ta jern for å fylle opp igjen.

Skrevet

Jeg har hørt noe helt annet. Du bør ikke ta jerntilskudd uten at legen har rådet deg til det. Stikk innom et legekontor å få tatt en blodprøve, er mitt råd.

Skrevet

Nok ingen dum idé. Pass på at det også blir tatt jernlagerprøve.

Jeg er blodgiver, derfor blir jeg fulgt opp hele tiden med dette med blodprosent og jernlagre.

Skrevet

Hmmm, ok! da skal jeg gjøre det! føler at jeg trneger en oppfylelr på jern lagret nå! :wink:

Skrevet

Tidligere ble det anbefalt at alle kvinner burde ta jerntilskudd, men dette har man gått bort fra! Ikke ta jerntilskudd hvis ikke legen anbefaler det!, så kom deg til legen og ta blodprøver i første omgang!

Gjest Anonymous
Skrevet

hva tilsier en lav blodprosent? og normal?

(hva er farlig lavt?)

Skrevet

I stedet for tilskudd burde man kanskje hive innpå med jernholdig mat. Er det ikke slik at kropppen tar det den trenger fra maten, og sender resten videre?

Skrevet

det beste er jo å spise jernrik mat, men de fleste av oss spiser ikke nok av det (feks blodmat, grönne grönsaker og eggeplomme), og da er det lurt å ta jerntilskudd innimellom.

Legen min har anbefalt meg å ta et glass med jern i året og da tar jeg depot-tabletter som heter Duroferon, dvs det er ganske mye jern i dem.

Tar man Hemofer (tror jeg det heter), som det bare er 10-15 mg jern i (mot 100 i depottabletter), skal du ta ganske mange för det blir farlig.

(og det kan være farlig å ta for mye jern)

Men det er helt klart et veldig bra forslag å gå til legen först hvis man er usikker! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...