AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Når tillater du deg å kaste undertøy, t-skjorter, pysjamas, treningstøy o.l.? Hvor nuppete, tynnslitt eller fillete må plagget være før du synes det er OK å kaste det? Bukser og gensere som blir slitt bruker jeg hjemme i hagen eller på hytta, så det kastes først når det er helt utslitt. Men andre plagg synes jeg er vanskeligere. For hva kan man egentlig bruke fem treningsbukser som er i OK stand men hvor strikken i livet er slarkete sånn at de ikke sitter oppe lenger, men sklir ned. Stoffet er fremdeles OK, så jeg synes ikke jeg kan forsvare å kaste sånne plagg, men de blir ikke brukt, de bare ligger i skuffen og tar opp plass... Med årene hoper det seg opp en del klær som er for slitt til at jeg vil bruke det i offentligheten, men som ikke er helt utslitt enda. Klærne er for utslitt til å gi til noen andre, er det da akseptabelt å hive det? Jeg får så dårlig samvittighet av å kaste klær, for jeg vet hvor miljøforurensende hele prosessen med å lage plagget er. Likevel, hva hjelper det at jeg har nuppete og tynnslitte klær liggende i skapet i ti–femten år etter at jeg sluttet å bruke dem? Anonymkode: aef54...5d6 2
Rosabløff Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Bukser som begynner å falme eller bli tynne i stoffet bruker jeg hjemme. Alle mine bukser får hull i seg til slutt. T-skjorter klipper jeg opp til kluter. Greit å ha for å vaske av sko og lignende. Gensere, pentøy, treningsklær og bluser går videre til Fretex. I programmet "Sløsesjokket" på NRK sa Fretex selv at de veldig, veldig mye av tøyet ble sendt til utlandet. De hadde ikke kapasitet til å sjekke posene en gang. Det gir meg veldig dårlig samvittighet, for jeg er redd de bare havner på en fylling i et fattig land til slutt. Noen som vet hva som skjer med disse klærne? Klær som er helt ødelagt går i egen container på avfallstasjonen. Jeg har blitt mye mer bevisst de siste årene på å kjøpe klær i gode materialer og det gjør at jeg rydder langt sjeldnere. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 Så lenge jeg kan knyte linningen på en joggebukse eller treningsbukse brukes de i hagen, husarbeid eller under en penere joggebukse om vinteren. Mine ca 20 år gamle Adidas og Umbro joggedresser fra håndballdagene brukes som undertøy under en nyere joggedress hele vinteren når jeg daffer hjemme. De er ikke blasse og egentlig uslitelige, mer jeg som går lei dem og de ser jo litt utdaterte ut selv om datteren min noen ganger lånte dem som retro. Bruker to joggedresser daglig nå med hjemmekontor når det har vært så kaldt så siste året har de blitt brukt mer enn vanlig. Om sommeren om det er kaldt eller vår og høst kan de brukes i hagen og på hytta. Får meg ikke til å kaste dem når de er så hele og brukt uendelig mange ganger. T-skjorter og undertøy kastes når de blir småhullete. Sokker kastes når det slites hull eller strikken blir for løs, men de har gjerne en vinter under andre sokker først. Jeg bruker alt lengst mulig. Ja, kastes ikke, sendes Fretex. Ble for øvrig også veldig overrasket over at Fretex får inn så mye at de ikke ser igjennom det meste. Penklær skal jo være pene, så de brukes ikke opp på samme måte. Sko kastes når de er hullete. Da har de gjerne hatt en sommersesong som jobbesko i hagen først og nærmer seg lefser... Anonymkode: bc9ed...ad8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 Fretex sier selv at de ikke vil ha hullete og utslitt tøy fordi det koster for mye for dem å utnytte denne resursen, så de ber oss om å kun donere helt, pent tøy som kan videreselges, og kaste alle slitte tekstiler i restavfallet slik at det blir brent og i det minste kan utnyttes til oppvarming. Fretex og andre lignende selskaper har hatt store utgifter med å kvitte seg med utslitt tøy som ikke kan selges videre, så når vi fyller opp Fretex-boksen med tøy som egentlig skulle vært kastet i restavfallet, gir vi dem faktisk merarbeid pluss at det er lite miljøvennlig at en lastebil frakter tekstilavfallet vårt fra Fretex-boksen til sorteringsanlegg og så til fyllinga. Da er det mer miljøvennlig at vi sender avfallet direkte til fyllinga. Når vi leverer inn tekstilavfall til f.eks. H&M eller Lindex sorterer de ut kun en bitteliten andel som gjenbrukes, og resten brennes. Det er for dyrt å gjenvinne tekstiler, samt at kvaliteten på avfallet er altfor dårlig (dette gjelder særlig for kunststoffer). Norge har enda ikke fått gode nok løsninger på plass. Foreløpig er klesprodusentenes prat om tekstilgjenvinning mest PR, men EU kommer med nye regler om få år så forhåpentlig vil det skje endringer da. Men hovedproblemet vil fremdeles være at det meste av klærne som kastes er av for dårlig kvalitet, så hvis noe virkelig skal endres må produsentene slutte å lage klær av lav kvalitet samt at forbrukere må slutte å kjøpe dette. Anonymkode: aef54...5d6 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 Hiver de, når de er ødelagte. Anonymkode: dafad...bea
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fretex sier selv at de ikke vil ha hullete og utslitt tøy fordi det koster for mye for dem å utnytte denne resursen, så de ber oss om å kun donere helt, pent tøy som kan videreselges, og kaste alle slitte tekstiler i restavfallet slik at det blir brent og i det minste kan utnyttes til oppvarming. Fretex og andre lignende selskaper har hatt store utgifter med å kvitte seg med utslitt tøy som ikke kan selges videre, så når vi fyller opp Fretex-boksen med tøy som egentlig skulle vært kastet i restavfallet, gir vi dem faktisk merarbeid pluss at det er lite miljøvennlig at en lastebil frakter tekstilavfallet vårt fra Fretex-boksen til sorteringsanlegg og så til fyllinga. Da er det mer miljøvennlig at vi sender avfallet direkte til fyllinga. Når vi leverer inn tekstilavfall til f.eks. H&M eller Lindex sorterer de ut kun en bitteliten andel som gjenbrukes, og resten brennes. Det er for dyrt å gjenvinne tekstiler, samt at kvaliteten på avfallet er altfor dårlig (dette gjelder særlig for kunststoffer). Norge har enda ikke fått gode nok løsninger på plass. Foreløpig er klesprodusentenes prat om tekstilgjenvinning mest PR, men EU kommer med nye regler om få år så forhåpentlig vil det skje endringer da. Men hovedproblemet vil fremdeles være at det meste av klærne som kastes er av for dårlig kvalitet, så hvis noe virkelig skal endres må produsentene slutte å lage klær av lav kvalitet samt at forbrukere må slutte å kjøpe dette. Anonymkode: aef54...5d6 Dette har ikke jeg fått med meg... Jeg syntes det var helt fantastisk da Fretex sa at de tok i mot absolutt alt av klær/ tekstiler, helt uavhengig av tilstand, og vet med sikkerhet at det er mange flere enn meg som har trodd at det fremdeles var gjeldende. 😲 Ikke at jeg har gitt dem så mye da, jeg er glad i å sy og gjenbruker derfor mye tekstiler selv. Uansett greit å vite da! Anonymkode: 4e846...de4 1
Meadow Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 Jeg måtte kaste pysjbuksa mi i dag, og det er nesten trist! Men med hull i sømmen i skrittet som var på grensen til uanstendig, og til og med et slitasjehull midt på låret... 😪 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (På 14.4.2021 den 15.48): For hva kan man egentlig bruke fem treningsbukser som er i OK stand men hvor strikken i livet er slarkete sånn at de ikke sitter oppe lenger, men sklir ned. Stoffet er fremdeles OK, så jeg synes ikke jeg kan forsvare å kaste sånne plagg, men de blir ikke brukt, de bare ligger i skuffen og tar opp plass... Sett i eller sy i ny strikk Anonymkode: 88e83...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sett i eller sy i ny strikk Anonymkode: 88e83...6f1 Slik feks https://www.garnuniverset.no/products/standardstrikk-6mm-sort-3m Anonymkode: 88e83...6f1
Peanut Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 Hull kan stoppes eller syes igjen, null problem ^^, Små plagg tar jeg selv, større plagg går til skredder. (Samboer og jeg hev 3 tonn med klær i fjor, klær som hadde ligget på loftet i 15-20 år 🥲)
Knirke Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Dette har ikke jeg fått med meg... Jeg syntes det var helt fantastisk da Fretex sa at de tok i mot absolutt alt av klær/ tekstiler, helt uavhengig av tilstand, og vet med sikkerhet at det er mange flere enn meg som har trodd at det fremdeles var gjeldende. 😲 Ikke at jeg har gitt dem så mye da, jeg er glad i å sy og gjenbruker derfor mye tekstiler selv. Uansett greit å vite da! Anonymkode: 4e846...de4 Jeg trodde også dette... Og at det tøyet som er for dårlig til å selges blir malt opp til granulat og brukt i produksjon av nytt tøy? Uansett: Jeg kjøper nesten utelukkende brukte klær til meg selv, og da har jeg også lav terskel for å sende klærne videre til resirkulering hvis jeg ser at de ikke blir brukt. Klær som er utslitt bruker jeg til å male med og/eller river de opp til filler.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 Jobbklær (gjerne kjoler, sarte bluser) kastes om jeg får en flekk jeg ikke får bort, om de blir misfarget i armhulen, eller om stoffet får hull eller revner. Er plagget praktisk som hjemmeklær, for eksempel enkelte topper i bomull, flytter jeg det over i den delen av garderoben. Dyrere plagg leveres til skredder/renseri om noe kan gjøres. Treningsklær kastes om jeg får hull, om tightsen er for slapp i strikken, eller om lukt ikke går bort i vask. Hjemmeklær/fritidsklær kastes når det ser slitt ut, men bryr meg ikke om en flekk eller et lite hull. Ønsker heller ikke å se ut som en dass selv om jeg er hjemme. Nupper opplever jeg sjelden. Men bruker i så tilfelle nuppefjerner. Anonymkode: 6b66c...574
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå