Gå til innhold

Hva vasker man egentlig sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

virker som dette er forskjellig fra folk til folk. Ei dame sa til meg "vasker du håndklær og undertøy sammen??" 
Jeg vasker alt som trenger litt ekstra renhold sammen, som sokker, truser, håndklær. Er det feil? 

Anonymkode: cba04...fe5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sokker og truser sammen er fyfy for meg...🙄

Anonymkode: 3d0e0...938

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

virker som dette er forskjellig fra folk til folk. Ei dame sa til meg "vasker du håndklær og undertøy sammen??" 
Jeg vasker alt som trenger litt ekstra renhold sammen, som sokker, truser, håndklær. Er det feil? 

Anonymkode: cba04...fe5

Enig. Jeg vasker håndklær og truser sammen på et program som har forvask. Noen ganger på 60 grader, andre ganger på 90 grader :) 

Anonymkode: b8753...72d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sokker og truser sammen er fyfy for meg...🙄

Hvorfor?

Anonymkode: b8753...72d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker kun håndklær og sengetøy for seg selv (men de to sammen), fordi de vasker jeg på 60 grader.

Resten vasker jeg på 40 grader. Det har ingenting å si om sokker og undertøy går sammen med resten, det blir rent i vasken :)

De som ikke vasker dette sammen er kanskje de samme folka som ikke bruker håndklær to ganger, tipper jeg.

Anonymkode: 16008...7f6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vasker kun håndklær og sengetøy for seg selv (men de to sammen), fordi de vasker jeg på 60 grader.

Resten vasker jeg på 40 grader. Det har ingenting å si om sokker og undertøy går sammen med resten, det blir rent i vasken :)

De som ikke vasker dette sammen er kanskje de samme folka som ikke bruker håndklær to ganger, tipper jeg.

Det blir ikke rent på 40 grader. 

Kun 14% bakterier dør på 40 grader 😁

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg må betale 22kr per vask fyller jeg opp hver gang, så jeg deler egentlig alt i to: en for ting som vaskes på 40 (ev. ull) og en for 60. Vasker truser, sengetøy, håndklær og lignende på 60. Alt annet på 40/ull. Det er lenge siden jeg har kjøpt nye klær, men hvis jeg skulle slumpe til å kjøpe noe som risikerer å farge av seg måtte nok det blitt vasket for seg/sammen med bare den fargen. 

Anonymkode: 908a8...ebf

• Liker 3
Skrevet

Jeg vasker sengetøy og håndklær sammen på 60 grader. Kluter o.l. som brukes til husvask, vasker jeg på 90 grader. Truser, sokker og andre klær vasker jeg også sammen, på 30 grader. 

Det er vel ikke noen som har bestemt hva som er riktig, så feil er det vel ikke. Unødvendig å vaske undertøyet på over 40 grader,tror jeg, men jeg ville fortsatt å gjøre det slik du gjør det om du er komfortabel med det, og det føles riktig for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker håndklær og kluter sammen, på 60 eller 90 grader, og uten tøymykner (som ødelegger oppsugingsevnen til stoffet. Tar det heller i tørketrommelen for å få dem myke).

Sengetøy alene, også på 60 grader men med litt tøymykner.

Undertøy og sokker kan fint gå på 60grader, men pleier å vaske det sammen med 40graders. Undertøy brukes ikke så lenge at det er nødvendig med høyere temperaturer (jeg er ikke plaget med utflod, så da hadde jeg vasket truser på 60 grader).

Anonymkode: 466e1...4dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor vasker du sengetøy og håndklær på 60 grader, men ikke undertøy eller sokker? Den logikken skjønner jeg ikke helt.

Anonymkode: fdc4b...35d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alt går på 95 gr. Lettest slik.

Anonymkode: f2a2c...306

AnonymBruker
Skrevet

Vaskekluter sammen, på 95 grader.

Handklær, undertøy, sokker og enkelte bomullsklær sammen på 70 grader.

Sengetøy på 50 grader.

Treningstøy for seg selv. 

Ellers kan hva som helst vaskes sammen, såfremt det tåler samme temperatur, og har samme farge. 

Anonymkode: 987f9...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer de hysteriske med vaskemani og/eller bakteriefobi til å freake fullstendig ut, så er du en sart sjel kan du skrelle forbi innlegget mitt😉

Håndklær, sengetøy, laken, kluter av alle slag (ja, jeg vasker kjøkkenkluten, dokluten, gulvkluten og vaskekluten i lag) og underbukser går i samme vask på 60gr.
Gensere, bukser, treningstøy, sokker og BH-er går i samme vask på 40gr. 
Ulltøy vaskes sammen på 30 eller 40. 
Og så er det finvask og «håndvask» da, om jeg har veldig lite av det men trenger en slik vask slenger jeg gjerne med en treningstights f.eks for å fylle opp litt.

Prøver å vaske lyse farger for seg og mørke farger for seg, men er det noe jeg har hatt i mange år er jeg ikke så nøye om det betyr at jeg får en full maskin og slipper å vente før jeg kan vaske favorittkjolen min f.eks.

Anonymkode: d59ea...253

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

💦sengeklær, håndklær, kjøkkenkluter, truser

60-95 grader.

💦bh-er, jeans, gensere, topper osv.

30 grader.

💦hvite finklær

30 grader

💦rosa, røde, gule finklær

30 grader

💦mannen og sønnens kulørtklær, og sokker 

40 grader.

Anonymkode: 2b596...6c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og seff ullvask 💦

Anonymkode: 2b596...6c9

Skrevet

Jeg vasker vanlige klær på 40 C, helst litt fargesortert, for har hatt noen leie opplevelser med ting som har farget av og ødelagt resten. Gjelder undertøy også.

Undertøy vaskes separat, 60 C.

Sengetøy fyller en maskin alene, (to sett) 60 C

Håndklær og kluter vaskes på 90 C separat. Har lest at frotté kan sette nupper på annet i samme maskin, så håndklær har jeg aldri vasket med annet enn andre håndklær. 

Skrevet

Jeg har 4 dunker på badet. Lys, mørk, rødt og ekstra. Alt utenom ekstra går på 60 grader. Sengetøy vaskes for seg selv rett etter jeg tar det av.

Ekstra kan være alt fra ull, silke og treningstøy til mikrofiber som må vaskes uten tøymykner. Ting som havner i den dunken er ikke garantert å være tilbake i skapet ila noen dager så det må familien ha i bakhodet når de sorterer inn der.

Skrevet

Alt som kan vaskes på 90 vaskes på 90. Alt som kan vaskes på 60 vaskes på 60 og så videre. 
Jeg deler opp i farger og ullvasken tar jeg for seg selv. Om det vaskes sokker med sengetøy eller truser med kluter spiller ingen rolle for meg. Alt blir rent til slutt uansett

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Wenda skrev (40 minutter siden):

Alt som kan vaskes på 90 vaskes på 90. Alt som kan vaskes på 60 vaskes på 60 og så videre. 
Jeg deler opp i farger og ullvasken tar jeg for seg selv. Om det vaskes sokker med sengetøy eller truser med kluter spiller ingen rolle for meg. Alt blir rent til slutt uansett

Dette var nokså nøyaktig det jeg tenkte å svare.

Anonymkode: d5aa4...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er mine:

Kjøkkenhåndduker og tuer 90 grader.

Sengetøy 60 grader.

Håndduker, sokker og truser 60 grader. Disse deles i to forskjellige vasker, hvitt/lyst og mørkt.

Treningstøy og syntetiske klær 40 grader, her deles også i mørke og lyse farger.

Bomullsklær 40 grader, også her deles lyse og mørke klær.

Ull på ullprogram med Milo, her blander jeg alle farger.

Og skjøre plagg jeg er redd for vaskes alene på finvaskprogram. 

Anonymkode: 6d122...dd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...