AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Jenta vår er den eneste av de 5 andre jentene i klassa som ikke får liv til å gå til/fra skolen alene. Hun er 7. Hun får heller ikke lov til å gå/sykle til venner på egenhånd. Det er ca 1 km både til skole og venner og vi bor i et «vanlig» villafelt, men det er noen skumle kryss. Jeg vet de andre mødrene synes jeg er streng, men jeg synes de er for små til å vandre omkring alene. Det er ikke det at jeg er redd for at hun ikke skal klare å finne frem dit hun skal, men jeg er redd for situasjoner som kan oppstå som hun ikke er i stand til å håndtere. (Feks bli påkjørt av en bil, bli kidnappet osv, større barn som plager..) Jeg vet sjangsen er minimal selvfølgelig men hvorfor ta sjangsen? Sist ei av jentene kom på vær dør sendte jeg ei mld til moren og fortalte at hun var kommet men da var ikke moren klar over at hun hadde reist avgårde engang! Og slik er det med alle jentene i klassa, det virker som om det er fritt frem.. jeg mener det er litt 50-talls mentalitet .. verden har forandret seg og blitt «skumlere» på mange måter. Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: d63c2...9e1 1
Danseskjørt Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Min 1.klassing har begynt å gå alene til og fra skolen nå, men vi har en trygg og kort skolevei uten trafikk. Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg hvis jeg hadde vært i din situasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Vi har valgt å ikke la vår førsteklassing gå alene, og er få som gjør det her vi bor. Bor ca 400m fra skolen og det er 30-sone hele veien. Han øver på å gå litt av veien alene nå og planen er at han skal gå alene til høsten. Jeg synes absolutt ikke du er hysterisk Anonymkode: cb80b...ac3 4
VillAnna Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Her får førsteklassingen ikke lov til å vandre omkring alene. Det er som i deres tilfelle forholdsvis kort vei til både venner og skole men jeg stoler ikke på «omverden». Det er endel trafikk om morgen/ettermiddag og som du sier.. hvorfor ta sjangsen? Selv om barna er flinke er de ennå små og klarer ikke å lese trafikken på god nok måte og gud hjelpe meg om noen prøver å gjøre dem noe. Jeg og pappa’n er ikke overbeskyttende .. her i huset driver vi med både klatring og judo men akkurat å ferdes ute på den måten venter vi litt til med. Tenk så vondt HVIS det skulle skje noe. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har valgt å ikke la vår førsteklassing gå alene, og er få som gjør det her vi bor. Bor ca 400m fra skolen og det er 30-sone hele veien. Han øver på å gå litt av veien alene nå og planen er at han skal gå alene til høsten. Jeg synes absolutt ikke du er hysterisk Anonymkode: cb80b...ac3 Takk. Jeg vet at de andre mødrene synes jeg er «hysterisk» men det preller av på meg for å si det sånn. Anonymkode: d63c2...9e1 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Fikk gå alene hjem fra bussen allerede etter et par dager i første klasse. Det er 5-600 m inn i et boligfelt. Hun får sykle rundt i gata eller gå til andre, men da må hun si ifra først og ha på klokka si (med ringing og gps). Anonymkode: 99ab0...c1f 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fikk gå alene hjem fra bussen allerede etter et par dager i første klasse. Det er 5-600 m inn i et boligfelt. Hun får sykle rundt i gata eller gå til andre, men da må hun si ifra først og ha på klokka si (med ringing og gps). Anonymkode: 99ab0...c1f Dette er IKKE kritikk bare sånn for å si det først. Jeg prøver bare å berolige mine tanker. Kanskje du kan svare. Når hun sykler i gata er du ikke redd for at noen skal rygge ut av en gardsplass og ikke se henne? Evt noen kommer fort rundt en sving? (Det er slike scenarioer jeg ser i hodet mitt). Jeg vet at vårt barn ikke klarer å «se» alle farer. Anonymkode: d63c2...9e1 3
Skyblue7 Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 På vår skole har ikke 1 klassingene lov å gå selv, de skal hentes og leveres av foreldre både på morgen og ettermiddag. 4
Tanuki Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Min førsteklassing går heller ikke alene. Skoleveien er kort, men det er 1 gate som er litt skummel å krysse, vet han er litt vimsete og distre, så jeg følger ham over. Resten av veien går han selv, bare snakk om kanskje 200 m. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 Her får de ikke lov å gå til-fra skolen selv når de er i 1 klasse, så jeg følger. Han går selv, jeg henger på litt bak. Da får han øvd seg til høsten. Han får lov å gå ut i gata å leke med venner, da har vi ett avtalt område han kan gå, og han har alltid på seg Xplora-klokka. Anonymkode: 6f5b3...cf5 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 Går ikke til skolen, men det er 3 km. Men klart hun får være ute alene med venner , trodde alle skolebarn fikk det 😲 vi bor på et boligfelt så de må holde seg her da. Er du med henne ute når hun er med venner da ? synes litt synd på det barnet , må føle seg veldig utenfor . Anonymkode: 3dfd9...bcf 10
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 40 minutter siden, Skyblue7 said: På vår skole har ikke 1 klassingene lov å gå selv, de skal hentes og leveres av foreldre både på morgen og ettermiddag. Skolen bør ikke ha noen myndighet over elevenes fritid. Verden har ikke blitt så mye skumlere siden jeg var barn og alle gikk alene til og fra. Ha med mamma på skolen var jo noe man gjorde første skoledag. Anonymkode: ce046...8e2 10
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 Vår 2.klassing får fortsatt ikke gå alene til/fra skolen. Ca 1,5 km skolevei med et par veikryss som er relativt oversiktlige. Jeg er vel klar for at hun skal få prøve seg nå, men pappaen holder litt igjen. Synes ikke du er streng. Anonymkode: 1e948...b47 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er IKKE kritikk bare sånn for å si det først. Jeg prøver bare å berolige mine tanker. Kanskje du kan svare. Når hun sykler i gata er du ikke redd for at noen skal rygge ut av en gardsplass og ikke se henne? Evt noen kommer fort rundt en sving? (Det er slike scenarioer jeg ser i hodet mitt). Jeg vet at vårt barn ikke klarer å «se» alle farer. Anonymkode: d63c2...9e1 Det kan skje uansett hvilken alder de er, og uansett hvor de er og hvem de er sammen med. Her får ungene gå alene, men ikke sykle. Anonymkode: d1c30...3bd 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Jobber på første trinn og er kun et fåtall av barn som får lov. Ikke normal praksis, så skjønner deg veldig godt. Hadde aldri latt mitt barn gå alene hjem i førsteklasse. De som gjør det hos oss, bor gjerne så nærme at de kan se hjem Anonymkode: 96535...fac 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 Du skal følge din egen magefølelse! Anonymkode: ecc0a...90e 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 Vårt yngste barn går i 1.klasse, ca 1 km unna huset. Han har nettopp begynt å gå hjem alene, det har gått fint. Men vi hadde nok ikke latt han gå hjem alene om han måtte gå hjem alene, men så lenge de er flere tenker jeg det går fint. Han får heller ikke lov å gå langs den trafikkerte veien, men tar en liten omvei som gjør at han ikke må krysse noen veier. Vi bor 15 min fra Bergen sentrum (med bil), og jeg har inntrykk av at minst 50% av førsteklassingene går hjem alene på vår skole. Det er også inntrykket jeg har hatt på våre to andre barn. Ikke sikkert de andre foreldrene synes du er hysterisk selv om du velger annerledes enn de. Barn er forskjellig- og det er ikke sånn at man enten er hysterisk eller uansvarlig om man velger annerledes for barna sine enn andre. Anonymkode: e4414...f48 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jenta vår er den eneste av de 5 andre jentene i klassa som ikke får liv til å gå til/fra skolen alene. Hun er 7. Hun får heller ikke lov til å gå/sykle til venner på egenhånd. Det er ca 1 km både til skole og venner og vi bor i et «vanlig» villafelt, men det er noen skumle kryss. Jeg vet de andre mødrene synes jeg er streng, men jeg synes de er for små til å vandre omkring alene. Det er ikke det at jeg er redd for at hun ikke skal klare å finne frem dit hun skal, men jeg er redd for situasjoner som kan oppstå som hun ikke er i stand til å håndtere. (Feks bli påkjørt av en bil, bli kidnappet osv, større barn som plager..) Jeg vet sjangsen er minimal selvfølgelig men hvorfor ta sjangsen? Sist ei av jentene kom på vær dør sendte jeg ei mld til moren og fortalte at hun var kommet men da var ikke moren klar over at hun hadde reist avgårde engang! Og slik er det med alle jentene i klassa, det virker som om det er fritt frem.. jeg mener det er litt 50-talls mentalitet .. verden har forandret seg og blitt «skumlere» på mange måter. Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: d63c2...9e1 Bedre med 50-talls mentalitet og at barna blir selvstendige enn at vi syr puter under armene deres og de ikke mestrer verden når de blir voksne Anonymkode: 0427a...0c8 16
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er IKKE kritikk bare sånn for å si det først. Jeg prøver bare å berolige mine tanker. Kanskje du kan svare. Når hun sykler i gata er du ikke redd for at noen skal rygge ut av en gardsplass og ikke se henne? Evt noen kommer fort rundt en sving? (Det er slike scenarioer jeg ser i hodet mitt). Jeg vet at vårt barn ikke klarer å «se» alle farer. Anonymkode: d63c2...9e1 I boligfeltet her er det mange unger som sykler rundt, de starter gjerne allerede i 5 års alderen, og som 7 åringer er de «over alt» de holder seg på feltet, men kan lett være en kilometer unna. Alle som kjører her vet selvfølgelig det, og kjører forsiktig. Det har aldri skjedd en eneste ulykke her, utenom vanlig ting som at et barn snubler feks. Foreldrene bare ring til andre om det er noe viktig, for barna skal si i fra hvor de går. Ungene har også innetid, tipper den er i syvtida om kvelden. Anonymkode: 8f121...bb0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 Her har de gått alene fra dag en, og det er veldig vanlig rundt om. Ca. 1km til skolen, men forholdsvis lite trafikkerte veier som må krysses. De går og sykler som de vil på fritiden, og har sjeldent med seg telefon/klokke. Må si meg overrasket over hysteriet til flere her inne. Anonymkode: a174a...469 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå