SMmama Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Hei jeg har ett barn på 2 år 3 mnd(født prematur uke 34)han har veldig lite språk men kan en del enkle ord og han babler veldig mye..når han var akkurat fylt 2 år kunne han nesten ingen ord..men det som er at når han lærer orde han sier den en periode på 1-2 uker riktig men etter den endrer han den og uttaler den feil for eksempel mama sa han på starten riktig men nå kaller han meg mamam..navne til store bror sa han riktig men nå sier han den feil også..det er flere ord som han sier riktig først og etter på feil..er det noen som har opplevd dette eller vet hva kan det være?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Kanskje han tar etter deg? Anonymkode: 2feeb...84f 4
SMmama Skrevet 14. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje han tar etter deg? Anonymkode: 2feeb...84f Hva mener du?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 SMmama skrev (3 minutter siden): Hva mener du? Språket virker å være fryktelig dårlig, men mulig det bare er slik skriftlig. Anonymkode: 2feeb...84f
SMmama Skrevet 14. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Språket virker å være fryktelig dårlig, men mulig det bare er slik skriftlig. Anonymkode: 2feeb...84f Ja men de ordene han sier er det på morsmål ikke på norsk..så det kan ikke være det..
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 SMmama skrev (2 minutter siden): Ja men de ordene han sier er det på morsmål ikke på norsk..så det kan ikke være det.. Så han er tospråklig? Da er det vanlig at de er litt treg, det løsner plutselig. Anonymkode: 2feeb...84f 6
SMmama Skrevet 14. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så han er tospråklig? Da er det vanlig at de er litt treg, det løsner plutselig. Anonymkode: 2feeb...84f Ja de snakker Norsk på barnahage..men det som jeg tenkte egentlig at om det er vanlig at de sier ordet riktig og etter 1-2 uker feil.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 SMmama skrev (3 minutter siden): Ja de snakker Norsk på barnahage..men det som jeg tenkte egentlig at om det er vanlig at de sier ordet riktig og etter 1-2 uker feil.. Det opplevde vi også. Egg var et av de første ordene han fikk, og plutselig kunne han det ikke lenger. Får dere oppfølging mht. at han var prematur, og han har ikke andre forsinkelser? Anonymkode: 5b5b9...6b3 1
SMmama Skrevet 14. april 2021 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det opplevde vi også. Egg var et av de første ordene han fikk, og plutselig kunne han det ikke lenger. Får dere oppfølging mht. at han var prematur, og han har ikke andre forsinkelser? Anonymkode: 5b5b9...6b3 Nei vi for ekstra 3 års kontroll..han var treig med språk og er bakk fortsatt i forhold til andre på hans alder..han er veldig sjenert barn..redd av høye lyder men jeg har hørte at dette er vanlig hos premature..han er ikke veldig sosial heller(leker ikke med andre barn og er ikke heller interessert i dem) men i januar han neste gjorde ingenting pekte ikke, reagerte ikke på navne men inn i 2 mnd ble han helt annerledes..reagerer/ hører etter,peker på ting han vil ha, startet å få mer språk..
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 SMmama skrev (9 minutter siden): Nei vi for ekstra 3 års kontroll..han var treig med språk og er bakk fortsatt i forhold til andre på hans alder..han er veldig sjenert barn..redd av høye lyder men jeg har hørte at dette er vanlig hos premature..han er ikke veldig sosial heller(leker ikke med andre barn og er ikke heller interessert i dem) men i januar han neste gjorde ingenting pekte ikke, reagerte ikke på navne men inn i 2 mnd ble han helt annerledes..reagerer/ hører etter,peker på ting han vil ha, startet å få mer språk.. Har dere vedtak om spesialpedagogisk hjelp? Jeg ville spurt om det. Ikke fordi jeg tror at det nødvendigvis er noe, men fordi man bør forebygge hos dem i risiko, heller enn å komme inn med tiltak i etterkant. Anonymkode: 5b5b9...6b3 2
SMmama Skrevet 14. april 2021 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har dere vedtak om spesialpedagogisk hjelp? Jeg ville spurt om det. Ikke fordi jeg tror at det nødvendigvis er noe, men fordi man bør forebygge hos dem i risiko, heller enn å komme inn med tiltak i etterkant. Anonymkode: 5b5b9...6b3 Vi var på 2 års kontroll hos legen og helsesøster på fredag de var ikke bekymret de tenker at han er en vanlig 2 åring..
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Språket virker å være fryktelig dårlig, men mulig det bare er slik skriftlig. Anonymkode: 2feeb...84f Ganske kjip kommentar. Det er jo ganske tydelig at trådstarter ikke har norsk som morsmål. Anonymkode: 69ca1...0fa 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 SMmama skrev (13 minutter siden): Vi var på 2 års kontroll hos legen og helsesøster på fredag de var ikke bekymret de tenker at han er en vanlig 2 åring.. Da ville jeg ikke bekymret meg 😊 Men nevn det hvis dere merker tegn til at han blir hengende litt etter. Barnet mitt hang litt etter da han var liten og var i risiko for språkvansker og har fått tilbud om spesialpedagogisk hjelp. Nå har han gått forbi de andre. Anonymkode: 5b5b9...6b3 1
SMmama Skrevet 14. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da ville jeg ikke bekymret meg 😊 Men nevn det hvis dere merker tegn til at han blir hengende litt etter. Barnet mitt hang litt etter da han var liten og var i risiko for språkvansker og har fått tilbud om spesialpedagogisk hjelp. Nå har han gått forbi de andre. Anonymkode: 5b5b9...6b3 Ok takk for tips:) 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 SMmama skrev (1 time siden): Ja de snakker Norsk på barnahage..men det som jeg tenkte egentlig at om det er vanlig at de sier ordet riktig og etter 1-2 uker feil.. Jeg har en tospråklig unge. Vi snakker engelsk hjemme og norsk i barnehagen, og her går det skikkelig tregt med språkutviklingen. Hun er to år og tre måneder nå, og det varierer veldig hva hun kan si og ikke. Hun prøver seg frem på ord, og noen ganger uttaler hun det riktig, for å så uttale det feil, før det til slutt blir riktig igjen. Tror det er en normal prosess når de begynner å leke med ord Anonymkode: 3924f...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 SMmama skrev (3 timer siden): Ja de snakker Norsk på barnahage..men det som jeg tenkte egentlig at om det er vanlig at de sier ordet riktig og etter 1-2 uker feil.. Ja, begge mine har gjort dette. De kunne også si enkelte ord i noen uker før de ble borte igjen og ikke kom tilbake før flere uker senere (og da ofte i en annen versjon). Den yngste har akkurat gått fra å si tydelig banan til å kalle det nannam. Den eldste snakket tidlig, jeg husker at hun også endret og "mistet" ord på samme måte. Anonymkode: b450d...c14 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 Har ikke lest svarene du har fått, men jeg opplever det samme med min datter på 20 mnd. Hun kan si ord perfekt først, før hun «lander» på sin måte å si det på. Jeg tror det har med at når hun lærer det første gang så hermer hun ordet, men når hun bruker det senere så bruker hun det sånn som hun «kan» det. Feks «Banan» sa hun perfekt i starten da vi spurte «Vil du ha banan?», mens nå når hun spør etter banan så sier hun «baba» eller «baban». Anonymkode: e2a44...1ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå