AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Min samboer ønsker å bli marinejeger. Hvordan er det å få barn? Ikke aktuelt med barn nå, men om noen år. Vil mesteparten av jobben falle på meg eller er de mye hjemme? Forvirret. Anonymkode: 71027...fb3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Hei. Min samboer er ikke marinejeger, men jobber i en annen spesialistavdeling i Forsvaret. Han har hele sin yrkeskarriere - så langt - i Forsvaret. Jeg tipper arbeidsoppgavene kan sammenliknes, uten å utlevere for mye. Ja, han er mye borte. På det verste har det vært rundt 200 reisedøgn i året. I tillegg til lange dager, og uforutsigbarheten ved øvelser, oppdrag, utenlandstjeneste osv. Vi har to barn, og jeg har tatt mesteparten av jobben hjemme. Nå har det heldigvis vært forenelig med at jeg også kan jobbe full stilling med akkurat det jeg ønsket. Det er tøft, men det meste fungerer så lenge man er innstilt på det. Min samboers bidrag er 100 % engasjement på hjemmebane, når han først er hjemme. Hobbyer osv. er for hans del prioritert bort. Jeg vil råde dere til en forventningsavklaring før han forplikter seg. Anonymkode: a1a40...353 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Ikke gjør det. En ting er at de er mye på jobb. En annen ting er selve yrket. Vil du virkelig stifte familie med en som reiser rundt og tar livet av folk? Anonymkode: 6f5f4...ac2 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Altså. Marinejegere er de verste av de verste. Marinejegere er de som får den mest spissede treningen for å bli de ultimate drapsmenn. Vil du takle det? Han kan også bli sendt til konfliktområde hvor han må drepe. Anonymkode: 65171...b98 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Min samboer er ikke marinejeger, men jobber i en annen spesialistavdeling i Forsvaret. Han har hele sin yrkeskarriere - så langt - i Forsvaret. Jeg tipper arbeidsoppgavene kan sammenliknes, uten å utlevere for mye. Ja, han er mye borte. På det verste har det vært rundt 200 reisedøgn i året. I tillegg til lange dager, og uforutsigbarheten ved øvelser, oppdrag, utenlandstjeneste osv. Vi har to barn, og jeg har tatt mesteparten av jobben hjemme. Nå har det heldigvis vært forenelig med at jeg også kan jobbe full stilling med akkurat det jeg ønsket. Det er tøft, men det meste fungerer så lenge man er innstilt på det. Min samboers bidrag er 100 % engasjement på hjemmebane, når han først er hjemme. Hobbyer osv. er for hans del prioritert bort. Jeg vil råde dere til en forventningsavklaring før han forplikter seg. Anonymkode: a1a40...353 Såpass. Kanskje ikke helt forenelig med mitt yrkesvalg. Fryktelig vanskelig dette her. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke gjør det. En ting er at de er mye på jobb. En annen ting er selve yrket. Vil du virkelig stifte familie med en som reiser rundt og tar livet av folk? Anonymkode: 6f5f4...ac2 Ja. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså. Marinejegere er de verste av de verste. Marinejegere er de som får den mest spissede treningen for å bli de ultimate drapsmenn. Vil du takle det? Han kan også bli sendt til konfliktområde hvor han må drepe. Anonymkode: 65171...b98 Ja. Anonymkode: 71027...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Vær innstilt på at du blir mor ca. 80/20. Og så kommer det hjem en mann fra oppdrag som har høy sjanse for å få PTSD. Samt at han må tilbake til krig for å kjenne seg trygg, da det er hans kjente miljø. Han vil bli urolig av det kjedelige hverdagslivet. Du kan jo se hvilken type forsvarssjefen er. Fremstår som en robot. Les deg opp på psykiske skader hos veteraner. Det synes jeg er en mye tyngre grunn for å revurdere familie enn hva hans fysiske fravær blir. Anonymkode: 91ed0...a2d 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vær innstilt på at du blir mor ca. 80/20. Og så kommer det hjem en mann fra oppdrag som har høy sjanse for å få PTSD. Samt at han må tilbake til krig for å kjenne seg trygg, da det er hans kjente miljø. Han vil bli urolig av det kjedelige hverdagslivet. Du kan jo se hvilken type forsvarssjefen er. Fremstår som en robot. Les deg opp på psykiske skader hos veteraner. Det synes jeg er en mye tyngre grunn for å revurdere familie enn hva hans fysiske fravær blir. Anonymkode: 91ed0...a2d En av de største fordommene er at de er «roboter uten følelser». Ellers leser jeg hva du skriver, og skal ta det til etterretning. Anonymkode: 71027...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vær innstilt på at du blir mor ca. 80/20. Og så kommer det hjem en mann fra oppdrag som har høy sjanse for å få PTSD. Samt at han må tilbake til krig for å kjenne seg trygg, da det er hans kjente miljø. Han vil bli urolig av det kjedelige hverdagslivet. Du kan jo se hvilken type forsvarssjefen er. Fremstår som en robot. Les deg opp på psykiske skader hos veteraner. Det synes jeg er en mye tyngre grunn for å revurdere familie enn hva hans fysiske fravær blir. Anonymkode: 91ed0...a2d Ja, du blir mye mor alene. Det kan være ensomt. Kjenner meg igjen i det. Men, "høy sjanse for å få PTSD" kjenner jeg meg ikke igjen i. Mannen har flere utenlandsoperasjoner bak seg. Apparatet rundt soldatene er utrolig profesjonelt og kvalifisert. Det er god oppfølging. For vår del stemmer det heller ikke at mannen blir urolig av det hverdagslivet når han kommer hjem, og må ut igjen. Psykiske skader hos veteraner er svært alvorlig, og selvfølgelig noe som forekommer. Det er viktig å ha innsikt i dette, også for å kunne kjenne igjen faresignalene. Men spesielt vanlig, vil jeg ikke si at det er. Ikke ut fra vår erfaring fra dette miljøet. Anonymkode: a1a40...353 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Det er ikke så ofte norske soldater dør, men det skjer jo. Selv om man selvsagt kan dø ellers også, så er jo det å være soldat noe som innebærer en større risiko for det. Er det en frykt og eventuell sorg du har lyst til å pålegge dine barn? Anonymkode: 6c00a...442 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, du blir mye mor alene. Det kan være ensomt. Kjenner meg igjen i det. Men, "høy sjanse for å få PTSD" kjenner jeg meg ikke igjen i. Mannen har flere utenlandsoperasjoner bak seg. Apparatet rundt soldatene er utrolig profesjonelt og kvalifisert. Det er god oppfølging. For vår del stemmer det heller ikke at mannen blir urolig av det hverdagslivet når han kommer hjem, og må ut igjen. Psykiske skader hos veteraner er svært alvorlig, og selvfølgelig noe som forekommer. Det er viktig å ha innsikt i dette, også for å kunne kjenne igjen faresignalene. Men spesielt vanlig, vil jeg ikke si at det er. Ikke ut fra vår erfaring fra dette miljøet. Anonymkode: a1a40...353 Tror det henger litt igjen fra gammelt av. I dag er de nok mye flinkere på mental helse, og det er ikke akkurat hvem som helst som består opptak og utdanningen. Anonymkode: 71027...fb3 1
Eryn Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 Jeg ville bekymret meg mer over hvorfor han ønsker nettopp dette yrket. Et veldig lite familievennlig yrke. Ønsker han barn med deg? Og ja, PTSD er noe jeg også ville ha sett på som en stor risiko. Kan ta år, og så blomstrer det fram. Det er svært krevende å bo med en som har det. Både for deg og evt. barn. Blir et handikapp. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 Eryn skrev (3 minutter siden): Jeg ville bekymret meg mer over hvorfor han ønsker nettopp dette yrket. Et veldig lite familievennlig yrke. Ønsker han barn med deg? Og ja, PTSD er noe jeg også ville ha sett på som en stor risiko. Kan ta år, og så blomstrer det fram. Det er svært krevende å bo med en som har det. Både for deg og evt. barn. Blir et handikapp. Har du personlig erfaring eller bare synser du? 🙂 Anonymkode: 71027...fb3 3
Eryn Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du personlig erfaring eller bare synser du? 🙂 Anonymkode: 71027...fb3 Jeg har personlig erfaring. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 Eryn skrev (17 minutter siden): Jeg ville bekymret meg mer over hvorfor han ønsker nettopp dette yrket. Et veldig lite familievennlig yrke. Ønsker han barn med deg? Og ja, PTSD er noe jeg også ville ha sett på som en stor risiko. Kan ta år, og så blomstrer det fram. Det er svært krevende å bo med en som har det. Både for deg og evt. barn. Blir et handikapp. Bakgrunnen for yrkesønsket er absolutt relevant. I kombinasjon med hvor gammel han/du er. Avhengig av avdeling i Forsvaret, så tenderer de yngre til å velge det de synes er «kult». Om han ønsker å bli offiser, så finnes det jo andre og mer familievennlige springbrett til utdannelse og militær karriere. Anonymkode: a1a40...353 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Eryn skrev (20 minutter siden): Jeg har personlig erfaring. Psykiatere har fulgt MJK tett og kommet frem til at de fleste av marinejegerne greier seg bedre enn gjennomsnittet i den norske befolkningen. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Marinejeger Anonymkode: 71027...fb3 1
Eryn Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Psykiatere har fulgt MJK tett og kommet frem til at de fleste av marinejegerne greier seg bedre enn gjennomsnittet i den norske befolkningen. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Marinejeger Anonymkode: 71027...fb3 Men hva er det som trekker han mot dette yrket? Hvor gammel er han? 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 Eryn skrev (Akkurat nå): Men hva er det som trekker han mot dette yrket? Hvor gammel er han? Er nok flere ting, vanskelig å si en spesifikk ting. Han er høyt utdannet, fra en ressurssterk familie og er meget familiekjær. Vil ikke oppgi alder. Som du sikkert vet (iom at du har erfaring), så er disse gutta håndplukket. De har en psyke de færreste når opp til. Anonymkode: 71027...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er nok flere ting, vanskelig å si en spesifikk ting. Han er høyt utdannet, fra en ressurssterk familie og er meget familiekjær. Vil ikke oppgi alder. Som du sikkert vet (iom at du har erfaring), så er disse gutta håndplukket. De har en psyke de færreste når opp til. Anonymkode: 71027...fb3 Men hva med de eventuelle fremtidige barna deres? Anonymkode: 6c00a...442
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva med de eventuelle fremtidige barna deres? Anonymkode: 6c00a...442 Ja, hva med de? Anonymkode: 71027...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, hva med de? Anonymkode: 71027...fb3 Leste du ikke det jeg skrev her? AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er ikke så ofte norske soldater dør, men det skjer jo. Selv om man selvsagt kan dø ellers også, så er jo det å være soldat noe som innebærer en større risiko for det. Er det en frykt og eventuell sorg du har lyst til å pålegge dine barn? Anonymkode: 6c00a...442 Anonymkode: 6c00a...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå