AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Har lest at barn med lite søvnbehov er smartere enn andre barn. I så fall er mitt barn veldig smart! Dårligere sovehjerte skal du lete lenge etter. Tror egentlig ikke hen er smartere enn gjennomsnittet når sant skal sies. Men kan man allikevel tidlig se om et barn er smart eller ikke? Jeg har venner med barn som var veldig rolige som babyer, gikk sent, snakket sent, lite klaging og sov godt («snille babyer»). Jeg har også venner som har veldig aktive barn som strever med søvn, tidlig med språk, gikk tidlig og generelt veldig «på» («krevende babyer»). Kan man merke tidlig om barnet har anlegg for å bli skoleflink, eller får utfordringer i skolen allerede når de er baby/smårolling? Dere som har barn som strever merket dere det da barna var små? Anonymkode: c2f4c...d58
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Jeg har fire barn, som alle har vært tidlig ute med ting, og som også er skoleflinke. Som små babyer trengte de ganske riktig lite søvn, og de måtte slutte tidlig med soving på dagtid. De var også svært aktive, nysgjerrige og «med», samt flinke motorisk. Ønsket meg ofte en litt mer bedagelig anlagt sovebaby som ikke krevde så mye, men har også vært veldig takknemlig for å ha fått barn som klarer skolegang, vennskap og idrett såpass bra. Anonymkode: 656e6...0ba
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Antyder du at barn som ikke er boklig flinke på skolen er mindre smarte? Anonymkode: af386...1ee 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har lest at barn med lite søvnbehov er smartere enn andre barn. I så fall er mitt barn veldig smart! Dårligere sovehjerte skal du lete lenge etter. Tror egentlig ikke hen er smartere enn gjennomsnittet når sant skal sies. Men kan man allikevel tidlig se om et barn er smart eller ikke? Jeg har venner med barn som var veldig rolige som babyer, gikk sent, snakket sent, lite klaging og sov godt («snille babyer»). Jeg har også venner som har veldig aktive barn som strever med søvn, tidlig med språk, gikk tidlig og generelt veldig «på» («krevende babyer»). Kan man merke tidlig om barnet har anlegg for å bli skoleflink, eller får utfordringer i skolen allerede når de er baby/smårolling? Dere som har barn som strever merket dere det da barna var små? Anonymkode: c2f4c...d58 Mitt barn sov 23 timer i døgnet de første tre månedene. Sov ellers hele netter, nesten aldri gråt, blid, rolig, fornøyd. Svært lite krevende baby. Etter å ha vært 14 dager i Spania med et vennepar, så spurte de meg om han aldri gråt. Da var han 1 år. Vært svært rolig hele oppveksten. Er i dag 14 år. Gikk ut av 8. klasse i fjor med 5.7 i snitt. Fått 6 i alle fag med unntak av 2 hvor han har fått 5+,til nå i 9. klasse. har et annet barn. Svært aktiv, sov aldri, tidlig ute med alt. Er i dag 12 år. Svært aktiv enda, men ikke unormalt. Helt normal i skolegang. Sliter ikke, men er ikke like skoleflink som storesøsken. tror ikke det har noen sammenheng. Anonymkode: 97f0f...e5e 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Antyder du at barn som ikke er boklig flinke på skolen er mindre smarte? Anonymkode: af386...1ee Ja, det er de jo. Anonymkode: 660e1...539 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Mitt barn er sinnsykt aktiv, altså sinnsykt. Ekstremt smart også for å være 15 mnd! Barnelegen så jo dette og sa at det gjør at barnet lærer mye fortere hvertfall, og at det var veldig positivt. Anonymkode: 456e6...ab5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Mitt barn sov 23 timer i døgnet de første tre månedene. Sov ellers hele netter, nesten aldri gråt, blid, rolig, fornøyd. Svært lite krevende baby. Etter å ha vært 14 dager i Spania med et vennepar, så spurte de meg om han aldri gråt. Da var han 1 år. Vært svært rolig hele oppveksten. Er i dag 14 år. Gikk ut av 8. klasse i fjor med 5.7 i snitt. Fått 6 i alle fag med unntak av 2 hvor han har fått 5+,til nå i 9. klasse. har et annet barn. Svært aktiv, sov aldri, tidlig ute med alt. Er i dag 12 år. Svært aktiv enda, men ikke unormalt. Helt normal i skolegang. Sliter ikke, men er ikke like skoleflink som storesøsken. tror ikke det har noen sammenheng. Anonymkode: 97f0f...e5e TS her. Så deilig med et barn som var rolig og fornøyd samtidig som alt har gått bra senere. Tror som deg at det ikke er noen klar sammenheng. Kanskje noe folk sier for å trøste de som får krevende barn. Litt som at regn i brudesløret bringer lykke... Anonymkode: c2f4c...d58 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Mitt barn sov 23 timer i døgnet de første tre månedene. Sov ellers hele netter, nesten aldri gråt, blid, rolig, fornøyd. Svært lite krevende baby. Etter å ha vært 14 dager i Spania med et vennepar, så spurte de meg om han aldri gråt. Da var han 1 år. Vært svært rolig hele oppveksten. Er i dag 14 år. Gikk ut av 8. klasse i fjor med 5.7 i snitt. Fått 6 i alle fag med unntak av 2 hvor han har fått 5+,til nå i 9. klasse. har et annet barn. Svært aktiv, sov aldri, tidlig ute med alt. Er i dag 12 år. Svært aktiv enda, men ikke unormalt. Helt normal i skolegang. Sliter ikke, men er ikke like skoleflink som storesøsken. tror ikke det har noen sammenheng. Anonymkode: 97f0f...e5e Kan jeg spørre om barnet ditt var sent ute med å gå/snakke? Anonymkode: c2f4c...d58
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Ja, smarte barn trenger ofte lite søvn som barn, og de kan være intense og nysgjerrige i oppveksten. Her stemmer teorien din godt. Barnet mitt som aldri sov og som spurte og gravde om alt er svært skoleflink. Det andre barnet som sov mye er mer på det jevne på skolen Anonymkode: 952a4...1af 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 Sønnen min er svært aktiv, lite søvn, tidlig ute, nyskjerrig og veldig smart (og ganske krevende til tider) dog ikke skoleflink selv om han gjør det veldig godt på skolen enn så lenge. Litt vanskelig å være skoleflink og såpass aktiv samtidig. Anonymkode: 49125...e3b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Sønnen min er svært aktiv, lite søvn, tidlig ute, nyskjerrig og veldig smart (og ganske krevende til tider) dog ikke skoleflink selv om han gjør det veldig godt på skolen enn så lenge. Litt vanskelig å være skoleflink og såpass aktiv samtidig. Anonymkode: 49125...e3b Kan du utdype hva du mener med at han ikke er skoleflink samtidig som du sier at han gjør det veldig godt på skolen enn så lenge? Skolen er ikke veldig lett for små aktive krabater selv om de er veldig smarte. Anonymkode: c2f4c...d58
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 Stemmer hos oss. Nr 1 og 3 sover godt og er relativt rolige barn og middels skoleflink. Nr 2 er svært aktiv enda, bare knall karakterer på skolen og ganske intens/krevende å sover lite. Anonymkode: 45c91...cb1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 Jeg føler det nesten er omvendt. Hjernen jobber sånn på høygir og barnet lærer så mye i løpet av en dag at han slukner i det hodet treffer puta. Sover gjerne 12-14 timer hver natt, og veldig våken på dagen. Det med søvn handler vel mer om rutiner enn smarthet? Anonymkode: 66857...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 For noe tull. Her er det ingen sammenheng. Anonymkode: f52f1...32f
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Har lest at barn med lite søvnbehov er smartere enn andre barn. I så fall er mitt barn veldig smart! Dårligere sovehjerte skal du lete lenge etter. Tror egentlig ikke hen er smartere enn gjennomsnittet når sant skal sies. Men kan man allikevel tidlig se om et barn er smart eller ikke? Jeg har venner med barn som var veldig rolige som babyer, gikk sent, snakket sent, lite klaging og sov godt («snille babyer»). Jeg har også venner som har veldig aktive barn som strever med søvn, tidlig med språk, gikk tidlig og generelt veldig «på» («krevende babyer»). Kan man merke tidlig om barnet har anlegg for å bli skoleflink, eller får utfordringer i skolen allerede når de er baby/smårolling? Dere som har barn som strever merket dere det da barna var små? Anonymkode: c2f4c...d58 Vil legge til at jeg ikke er så opptatt av søvn isolert sett. Er barn som er tidlig ute med å gå, snakke og andre ting smartere enn de rolige barna som lærer å gå/snakke sent? Anonymkode: c2f4c...d58
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du utdype hva du mener med at han ikke er skoleflink samtidig som du sier at han gjør det veldig godt på skolen enn så lenge? Skolen er ikke veldig lett for små aktive krabater selv om de er veldig smarte. Anonymkode: c2f4c...d58 Her er en god oversikt over skoleflink vs hvordan han er på mange måter. https://www.lykkeligebarn.no/hva-er-et-barn-med-stort-lringspotensial-1 Nei, skolene er ikke laget for aktive barn, mer for skoleflinke barn 😕 Anonymkode: 49125...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg føler det nesten er omvendt. Hjernen jobber sånn på høygir og barnet lærer så mye i løpet av en dag at han slukner i det hodet treffer puta. Sover gjerne 12-14 timer hver natt, og veldig våken på dagen. Det med søvn handler vel mer om rutiner enn smarthet? Anonymkode: 66857...9f7 TS her, jeg har nok dårlige rutiner fordi søvn har alltid vært vanskelig😂Mitt barn har ikke særlig lyst til å sove. Det kunne vært en egen tråd. Men hvis barnet ditt lærer mye i løpet av dagen virker det ikke som barnet er veldig passivt? Jeg spør egentlig om barn som er sent ute med å gå, snakke osv. oftere sliter på skolen senere, og om barn som er tidlig ute klarer seg bra. Anonymkode: c2f4c...d58
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: For noe tull. Her er det ingen sammenheng. Anonymkode: f52f1...32f Var barna dine sent ute med å gå og snakke også? Og klarer seg fint i dag? Anonymkode: c2f4c...d58
tirben Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 Barn som tidlig har et godt utviklet språk er svært ofte intelligente. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 tirben skrev (3 minutter siden): Barn som tidlig har et godt utviklet språk er svært ofte intelligente. Ja, og at de leser tidlig. Gjerne i 4-årsalderen Anonymkode: 952a4...1af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå