Gjest Råååsa Skrevet 14. april 2021 #1 Del Skrevet 14. april 2021 Jeg synes temaet overvekt er interessant, og jeg ønsker å lære. Men det er to påstander jeg ikke blir helt klok på. Kalorier inn og kalorier ut, ser ikke ut til å stemme for alle. Hvor mange gjelder dette og hvordan oppleves det? Jeg så en britisk dokumentar om at noen har både en tynn og en tykk kropp i en. Den tynne delen sulter, og den tykke delen tviholder på overvekta. Kjenner noen seg igjen i dette? Og så har jeg hørt ofte at overvekt ikke nødvendigvis er usunt. At man må være over 35 BMI før det blir usunt. Hva tenker dere om denne påstanden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Del Skrevet 14. april 2021 Ingen er fritatt fysiske lover (termodynamikk). Dermed gjelder kaloribalanse for alle. Spiser du mer eller mindre enn du forbrenner går du opp eller ned i vekt. Forbrenningen påvikres av muskelmasse, homoner, alder og sykdom, men ikke i så stor grad at to personer med samme høyde som spiser samme antall kalorier og forbrenner like mye vil ha helt ulik vekt. Som regel vil de være innen samme BMI, omtrent. Hvor grensen for hva en usunn BMI er går, kan diskuteres. Sannsynligvis rundt overvekt/fedme, typ BMI 30 Anonymkode: 94f4b...3b0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Del Skrevet 14. april 2021 I forhold til bmi er kropper ulike. Noen er grovt bygget og sannsynligvis ikke like følsom for overvektig som spede. I tillegg kommer faktorer som plassering av fett, bukfett er verre enn rompe og lår. Også er jo fettinnhold i blod slikt en faktor. Så man kan være usunn selv om man ikke er veldig overvektig. Mens om man er litt overvektig og fettet er heldig plassert med sunt kosthold kanskje man ikke er så usunn allikevel. Anonymkode: 9884f...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mei88 Skrevet 14. april 2021 #4 Del Skrevet 14. april 2021 Bmi er ingen sikker måte å regne på, i følge den er de fleste body buildere overvektige, men de er jo ren muskelmasse.. Overvekt kan skyldes så mye egentlig, kalorier inn og ut stemmer nok i teorien, men noen typer medisiner og psyke kan gjøre at det ikke stemmer i praksis lengre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Del Skrevet 14. april 2021 Kalorier inn og kalorier ut stemmer vel forsåvidt. Men har man 2 personer som veier det samme, la oss si 80kg, hvor den ene tidligere har veid 120kg, så vi den som har veid mer tidligere måtte spise mye mindre enn den personen som aldri har veid mer enn 80kg pga forskjeller i forbrenning osv. Så en kan spise feks 2700kacl for å holde vekta stabil der, mens en annen må holde kaloriinntak på maks 2100kcal. Likevel så er det jo forbruk/forbrenning og det man spiser som må balanseres. Noen medisiner kan jo også påvirke forbrenning, men igjen, det er kalorier inn og ut som teller da også, man må bare tilpasse dette til den forbrenninga man faktisk har.... Ang BMI så er BMI tilsvarende overvekt på populasjonsbasis ikke vist å være ugunstig, mens får man BMI over 30 så er det på populasjonsbasis vist at dette er ugunstig. Anonymkode: 94253...b8a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Del Skrevet 14. april 2021 Råååsa skrev (24 minutter siden): Jeg synes temaet overvekt er interessant, og jeg ønsker å lære. Men det er to påstander jeg ikke blir helt klok på. Kalorier inn og kalorier ut, ser ikke ut til å stemme for alle. Hvor mange gjelder dette og hvordan oppleves det? Jeg så en britisk dokumentar om at noen har både en tynn og en tykk kropp i en. Den tynne delen sulter, og den tykke delen tviholder på overvekta. Kjenner noen seg igjen i dette? Og så har jeg hørt ofte at overvekt ikke nødvendigvis er usunt. At man må være over 35 BMI før det blir usunt. Hva tenker dere om denne påstanden? Egen erfaring med overvekt og det jeg har lest om temaet er følgende: Kalorier inn og ut gjelder for de aller fleste, men det er mye lettere enn man tror å feilberegne hvor mye kalorier det faktisk er i ulike matvarer, og hvor store mengder man egentlig spiser. Da jeg begynte å fintelle kalorier og veie det jeg spiser, fikk jeg mange aha-opplevelser i forhold til at man både feilberegner porsjonsstørrelser og kalorier. Unntaket for dette med kalorier inn og ut, er de med stoffskifteproblemer. Jeg er fremdeles overvektig men har nylig fått påvist høyt stoffskifte (hypertyreose), så nå er jeg for første gang i den situasjonen at jeg går ned i vekt uten å verken spise spesielt sunt eller trene. Fordi kroppen min jobber på høygir og øker kroppstemperaturen, så kaloriene forbrennes fortere. På samme måte vil en person med lavt stoffskifte (hypotyreose) oppleve at kroppen jobber på lavgir, får lavere kroppstemperatur og ikke forbrenner kaloriene så effektivt som den skal. Ut i fra det jeg har hørt, er det ikke nødvendigvis usunt eller farlig å være "bare" overvektig, men det jeg har hørt er at grensen går ved ca 30 i BMI, når man går fra overvekt til fedme. Men alle kropper tåler ikke overvekt like godt. Hvis man f.eks. er arvelig belastet med hjerte/karsykdommer eller diabetes, tåler man mindre overvekt (og eventuelle helseplager som kan følge med overvekt) enn om man ikke er det. Noen (arvelige) krefttyper kan også være lettere å bli rammet av om man er overvektig og den aktuelle kreftsykdommen ligger i slekta. Aller helst bør man vel unngå å bli mer enn 5-10 kg overvektig. En BMI på 35 vil forøvrig bety at dersom man har diabetes, kan man få innvilget slankeoperasjon. Så jeg tviler på at noen mener det er greit å være overvektig så lenge man holder seg under 35 i BMI. Jeg har også lest at mange leger mener det er bedre og sunnere å holde en stabil vekt på 5-10 kg overvekt, enn å stadig slanke seg og gå opp igjen (jojo-slanking). Det aller beste er vel om man går ned til normal vekt og holder seg stabilt der, men legene vet at de fleste sliter med å holde på den nye vekta, og da kan de anbefale lett overvektige å heller fokusere på å ikke gå mer opp i vekt, enn å slanke seg. Anonymkode: bd365...c41 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Del Skrevet 14. april 2021 Råååsa skrev (44 minutter siden): Jeg så en britisk dokumentar om at noen har både en tynn og en tykk kropp i en. Den tynne delen sulter, og den tykke delen tviholder på overvekta. Dette høres ut som noen med lavt stoffskifte, der kroppen forbrenner kaloriene dårligere enn normalt og "tviholder på vekta", samtidig som at psyken vil ha mer mat fordi den trenger mer energi (som man mangler på lavt stoffskifte) og fordi man er vant med å spise mer. Det er vel også fullt mulig å spise seg feit mens man samtidig er "underernært" fordi man spiser så feil at man mangler viktige næringsstoffer. Noen vitaminer er også lettere å få underskudd på når man er veldig overvektig. Anonymkode: bd365...c41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råååsa Skrevet 14. april 2021 #8 Del Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Egen erfaring med overvekt og det jeg har lest om temaet er følgende: Kalorier inn og ut gjelder for de aller fleste, men det er mye lettere enn man tror å feilberegne hvor mye kalorier det faktisk er i ulike matvarer, og hvor store mengder man egentlig spiser. Da jeg begynte å fintelle kalorier og veie det jeg spiser, fikk jeg mange aha-opplevelser i forhold til at man både feilberegner porsjonsstørrelser og kalorier. Unntaket for dette med kalorier inn og ut, er de med stoffskifteproblemer. Jeg er fremdeles overvektig men har nylig fått påvist høyt stoffskifte (hypertyreose), så nå er jeg for første gang i den situasjonen at jeg går ned i vekt uten å verken spise spesielt sunt eller trene. Fordi kroppen min jobber på høygir og øker kroppstemperaturen, så kaloriene forbrennes fortere. På samme måte vil en person med lavt stoffskifte (hypotyreose) oppleve at kroppen jobber på lavgir, får lavere kroppstemperatur og ikke forbrenner kaloriene så effektivt som den skal. Ut i fra det jeg har hørt, er det ikke nødvendigvis usunt eller farlig å være "bare" overvektig, men det jeg har hørt er at grensen går ved ca 30 i BMI, når man går fra overvekt til fedme. Men alle kropper tåler ikke overvekt like godt. Hvis man f.eks. er arvelig belastet med hjerte/karsykdommer eller diabetes, tåler man mindre overvekt (og eventuelle helseplager som kan følge med overvekt) enn om man ikke er det. Noen (arvelige) krefttyper kan også være lettere å bli rammet av om man er overvektig og den aktuelle kreftsykdommen ligger i slekta. Aller helst bør man vel unngå å bli mer enn 5-10 kg overvektig. En BMI på 35 vil forøvrig bety at dersom man har diabetes, kan man få innvilget slankeoperasjon. Så jeg tviler på at noen mener det er greit å være overvektig så lenge man holder seg under 35 i BMI. Jeg har også lest at mange leger mener det er bedre og sunnere å holde en stabil vekt på 5-10 kg overvekt, enn å stadig slanke seg og gå opp igjen (jojo-slanking). Det aller beste er vel om man går ned til normal vekt og holder seg stabilt der, men legene vet at de fleste sliter med å holde på den nye vekta, og da kan de anbefale lett overvektige å heller fokusere på å ikke gå mer opp i vekt, enn å slanke seg. Anonymkode: bd365...c41 Takk. Nå lærte jeg litt mer og det setter jeg pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råååsa Skrevet 14. april 2021 #9 Del Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kalorier inn og kalorier ut stemmer vel forsåvidt. Men har man 2 personer som veier det samme, la oss si 80kg, hvor den ene tidligere har veid 120kg, så vi den som har veid mer tidligere måtte spise mye mindre enn den personen som aldri har veid mer enn 80kg pga forskjeller i forbrenning osv. Så en kan spise feks 2700kacl for å holde vekta stabil der, mens en annen må holde kaloriinntak på maks 2100kcal. Likevel så er det jo forbruk/forbrenning og det man spiser som må balanseres. Noen medisiner kan jo også påvirke forbrenning, men igjen, det er kalorier inn og ut som teller da også, man må bare tilpasse dette til den forbrenninga man faktisk har.... Ang BMI så er BMI tilsvarende overvekt på populasjonsbasis ikke vist å være ugunstig, mens får man BMI over 30 så er det på populasjonsbasis vist at dette er ugunstig. Anonymkode: 94253...b8a Hvordan vet man da hvor mye en skal spise? Og hva om du har vært opp mot 150-160 kg, hva kan du da spise om du går ned til 70 kg? Det kan jo ikke være mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Del Skrevet 14. april 2021 Overvekt er et interessant tema, og nå endres mange av de gamle tankemønstrene sakte, men sikkert. Mye spennende ny forskning: https://forskning.no/medisin-og-helse-overvekt-sykdommer/folk-levde-like-lenge-selv-om-de-ble-overvektige-med-arene/1810192 https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532 https://www.nrk.no/norge/nordmenn-er-blitt-tyngre-siden-80-tallet-_-men-friskere_-_-det-er-et-mysterium-1.15150259 Anonymkode: 41ef1...e00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Del Skrevet 14. april 2021 Jeg tenker at jeg er drittlei alle disse trådene om overvektige. Enten er det rene "hets" tråder som skal ramme de som lider av fedme, eller så er det latterliggjøring. Og så har man disse fantastiske som startet tråder for de "lurer" på noe. Til slutt ender de alle opp med det samme, bare dritt. Forstår ikke helt hva det er med kg for tiden men noen har tydelig store issues med uføretrygdede og overvektige for tiden. Annenhver tråd på forsiden omhandler jo noe om dett. Anonymkode: a14ad...ff5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råååsa Skrevet 14. april 2021 #12 Del Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at jeg er drittlei alle disse trådene om overvektige. Enten er det rene "hets" tråder som skal ramme de som lider av fedme, eller så er det latterliggjøring. Og så har man disse fantastiske som startet tråder for de "lurer" på noe. Til slutt ender de alle opp med det samme, bare dritt. Forstår ikke helt hva det er med kg for tiden men noen har tydelig store issues med uføretrygdede og overvektige for tiden. Annenhver tråd på forsiden omhandler jo noe om dett. Anonymkode: a14ad...ff5 Ingen har slengt dritt så vidt jeg kan se. Jeg synes temaet er spennende, fra et biologisk perspektiv. Jeg synes alle kropper er fine! Og jeg synes ikke noe om mobbing. Vær snill og hold deg til tema videre. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå