Gå til innhold

Introverte på intervju, hvordan selge seg inn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er introverte og søker jobber, hvordan skal man egentlig selge seg inn på intervjuet hvis man ikke er av den veldig utadvendte typen uten å virke negativ? Hvilken erfaringer har dere i intervjusituasjoner til dette? 

Anonymkode: ce64b...9d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min strategi var å for det første være litt ærlig om det - det blir ofte spurt om svakheter og der snakket jeg om at jeg var introvert og at det kanskje kan bli tolket som en svakhet. Men, det er da det er viktig å fremsnakke sin introverthet og faktisk fremme de positive sidene ved dette. 

Og så handler det litt om å klistre på seg et smil og selge seg selv. Det er i bunn og grunn det et jobbintervju er. Og jeg er jo også smilende og blid, og en del kan nok mistolke meg som utadvendt og ekstrovert i gitte situasjoner, og da fortalte jeg litt om det - at f.eks engasjement og optimisme ofte trumfer min introverthet og innadvendthet (det er tross alt forskjell på disse to, man kan f.eks være introvert og ganske utadvendt) - og sjenanse (jeg er egentlig veldig sjenert, men kommer veldig an på situasjonen).

Uansett. Jeg opplevde at mange syntes det var både forfriskende og fint, men man må tørre å stå i det og være seg selv. Samtidig så er det et salgsintervju, så man faker det jo litt også. Jeg er ikke SÅ boblete og SÅ positiv HELE tiden, men det er jo det arbeidsgivere vil ha. 

Jeg fikk meg ny jobb til slutt, selv om jeg var ærlig. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, SPOCA said:

Jeg er ikke SÅ boblete og SÅ positiv HELE tiden, men det er jo det arbeidsgivere vil ha. 

Dette stemmer ikke for alle stillinger. For mange kontorstillinger (med minimal kundekontakt) vil personlighet være underordnet. En god CV, med konkrete resultater og gode referanser vil kunne veie opp for det meste.

Men det er klart man stiller dårligere som introvert i stillinger som krever mye kundekontakt og/eller salgsevner.

Skrevet

Kan forøvrig anbefale Susan Cains Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking, en givende bok om et tema som er viktig å forstå både for introverte og andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som er introverte og søker jobber, hvordan skal man egentlig selge seg inn på intervjuet hvis man ikke er av den veldig utadvendte typen uten å virke negativ? Hvilken erfaringer har dere i intervjusituasjoner til dette? 

Anonymkode: ce64b...9d7

Alle personligheter har en hjelpeside. Så om du betegner deg som introvert som hovedside, så kan du fungere godt i ekstroverte situasjoner gjennom denne hjelpesiden din. Ingen er introvert på tvers av ulike situasjoner. 

Ergo, selv om du er introvert så kan du mestre kortvarige ekstroverte situasjoner i jobbsammenhenger også. Du bør derfor ikke fokusere for mye på at du er introvert, for du er jo ikke det hele tiden, du kan også gå inn i en ekstrovert side av deg innimellom. Derfor kan du selge deg selv inn som begge deler. Altså, du er en rolig og bedagelig person, men som likevel mestrer sosiale lag godt. 

Anonymkode: dc157...fb5

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle beskrive meg selv som person i mitt siste jobbintervju, og begynte med å si at jeg er introvert, men liker å ha samtaler. Er dette negativt tror dere?

AnonymBruker
Skrevet
Nesly skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle beskrive meg selv som person i mitt siste jobbintervju, og begynte med å si at jeg er introvert, men liker å ha samtaler. Er dette negativt tror dere?

Spørs jobben du søker på. 

• Liker 1
Skrevet

Skal sjelden være behov for å ha dette som fokus eller tema i intervjuer. Økt ekstraversjon kan være en fordel i noen selgende stillinger og er positivt korrelert med lederstillinger (men det er ikke indikasjoner på at det gjør deg til en bedre leder).

Vær deg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Epictetus skrev (1 minutt siden):

Vær deg selv. 

Nei, dette er den største tabben du kan gjøre. 

Forbered deg, og vær den personen som intervjuerne forventer at du skal være. Uansett om du er introvert eller ekstrovert. 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, dette er den største tabben du kan gjøre. 

Så lenge du ikke prøver å "slå noe langt over din egen vektklasse" lønner det seg absolutt å være seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ilmodric skrev (36 minutter siden):

Så lenge du ikke prøver å "slå noe langt over din egen vektklasse" lønner det seg absolutt å være seg selv.

Nei, det lønner seg absolutt å være den intervjuerne forventer du skal være, uavhengig av hvordan du selv faktisk er. 

Det handler om å speile intervjuerne for å vise at du passer inn, du er lik dem, du kler arbeidsmiljøet og du er så uformell/formell som arbeidsgiver forventer at du skal være. Ingen vil ha deg, dem ønsker seg en profil som passer alt dem krever at profilen skal passe i! 

• Liker 1
Skrevet

Tenk igjennom hva du kan bidra med i bedriften før du går inn på intervjuet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er verken smilende eller boblende. Har dog alltid klart å selge meg inn. Vi introverte er flinke til å lese mennesker og situasjoner. Bruk det for alt det er verdt.

Jeg har jevnt, stabilt humør, er arbeidsom og trenger ikke ytre motivasjonsfaktorer hele tiden. Jeg har ansvarsfølelse og elsker å jobbe. Jeg forteller dette på intervjuer (ikke det med humøret, men..). 

I mange yrker foretrekkes faktisk introverte, fleks kontorjobber. 

Anonymkode: e89fb...b6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle personligheter har en hjelpeside. Så om du betegner deg som introvert som hovedside, så kan du fungere godt i ekstroverte situasjoner gjennom denne hjelpesiden din. Ingen er introvert på tvers av ulike situasjoner. 

Ergo, selv om du er introvert så kan du mestre kortvarige ekstroverte situasjoner i jobbsammenhenger også. Du bør derfor ikke fokusere for mye på at du er introvert, for du er jo ikke det hele tiden, du kan også gå inn i en ekstrovert side av deg innimellom. Derfor kan du selge deg selv inn som begge deler. Altså, du er en rolig og bedagelig person, men som likevel mestrer sosiale lag godt. 

Man kan som introvert også mestre langvarige ekstroverte situasjoner uten problemer. Å være introvert betyr ikke at man ikke kan være svært sosialt oppegående. Å vøre introvert betyr bare at man henter energi alene og trenger litt arbeidsro i løpet av arb.dagen. 

Man trenger heller ikke være bedagelig som introvert. Tvert om er mange introverte veldig arbeidsomme, lojale, pliktoppfyllende, ansvarsfulle osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prater som om jeg er ekstrovert og er ikke blyg/beskjeden/usikker på spørsmål jeg får. Det hjelper å øve på det å ha intervju med deg selv/venn/familie (typiske intervju spørsmål). Etter jeg får jobben er jeg uansett meg selv og mer introvert. Har ikke påvirket arbeidssituasjonen min da jeg ikke trenger å være ekstrovert på jobben. 

Anonymkode: b3f50...415

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man kan som introvert også mestre langvarige ekstroverte situasjoner uten problemer. Å være introvert betyr ikke at man ikke kan være svært sosialt oppegående. Å vøre introvert betyr bare at man henter energi alene og trenger litt arbeidsro i løpet av arb.dagen. 

Man trenger heller ikke være bedagelig som introvert. Tvert om er mange introverte veldig arbeidsomme, lojale, pliktoppfyllende, ansvarsfulle osv. 

Ja, nettopp, det er jo det jeg sier. Det eneste er jo at man mestrer dette med å være ekstrovert forskjellig. Jeg tenker at man bør være bevisst på dette før man søker på jobber. Er man introvert, som kun mestrer kortvarig ekstroversjon, så er ikke en jobb hvor man må være ekstrovert noe for deg. Rett og slett fordi du kommer til å brenne lunten på begge sidene, og risikerer å bli utbrent med tiden. 

Det finnes flere typer av introverte, og det finnes flere typer ekstroverte. Samtidig vet man at man er én type introvert, og har én type ekstrovert hjelpeside, i disse ulike personlighetene. Ergo, det finnes 16 forskjellige personlighetstyper her når dette blandes. Du bør altså finne ut hvem du er. Hvilken type introvert du er, og hvilken ekstrovert hjelpeside du har, slik at du skjønner om du vil fungere for jobben eller ikke. 

Mox-Stok Type Indikator (MSTI) kartlegger dette for deg. 

• Liker 1
Skrevet
Ilmodric skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke for alle stillinger. For mange kontorstillinger (med minimal kundekontakt) vil personlighet være underordnet. En god CV, med konkrete resultater og gode referanser vil kunne veie opp for det meste.

Men det er klart man stiller dårligere som introvert i stillinger som krever mye kundekontakt og/eller salgsevner.

Det er jeg ikke uenig i, problemet er at det er allikevel det mange arbeidsgivere ser etter.

Jeg søkte forøvrig ikke stillinger med mye kundekontakt. Og salg er for meg fullstendig uaktuelt (jeg hater å drive med salg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...