Gå til innhold

Er det noen lærere her som egentlig trives i jobben sin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det nesten bare er lærere her som hater jobben sin, så derfor lurer jeg. 
Hva er det som gjør at du trives i så fall? Er det alt styret med Coronaen som gjør det ekstra vanskelig for tiden?

Anonymkode: 62ad2...4b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke som lærer lengre, men gjorde det i mange år. De fleste årene var lysbetonte, men med trykket som kom av nye landsmenn og elektronikk ble det stadig tyngre og veldig mye rart man skal forholde seg til. Ekstreme mengder etterarbeid. Jeg trivdes likevell i jobben takket være mange gode kollegaer. De var alfa og omega for meg. Fikk et tilbud jeg ikke kunne motstå så det ble bytte av arbeidsplass. Mindre jobb og høyere lønn fristet for mye, men savner kollegaene. 

Anonymkode: 6abfd...d1c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg jobber ikke som lærer lengre, men gjorde det i mange år. De fleste årene var lysbetonte, men med trykket som kom av nye landsmenn og elektronikk ble det stadig tyngre og veldig mye rart man skal forholde seg til. Ekstreme mengder etterarbeid. Jeg trivdes likevell i jobben takket være mange gode kollegaer. De var alfa og omega for meg. Fikk et tilbud jeg ikke kunne motstå så det ble bytte av arbeidsplass. Mindre jobb og høyere lønn fristet for mye, men savner kollegaene. 

Ok, det var litt godt å høre☺️
Jeg er litt motsatt. Føler meg understimulert i nåværende jobb og vil ha det mer sosialt og travelt, ikke minst sosialt med kollegaer. Men jeg skjønner at når man har stått i mye trøkk over lang tid, så er det godt med noe roligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker lærerjobben! ..men i år hater jeg den, har vært så nær, så nær å si opp flere ganger. 

Jeg liker elevkontakten, kreativiteten, å få bruke dagene på kunnskap og gode relasjoner. Ny dag, nye innfallsvinkler, nye metoder, nye muligheter. Ingen dager er like, og tiden går superfort. Samtidig sliter jeg med dårlig tid også utenom korona, oppgavene er større enn tiden som er avsatt. 

I år mangler alt jeg liker, samtidig som vi har et tonn med arbeidsoppgaver oppå alt det vi vanligvis har, og tiden strekker virkelig aldri til. Masse forarbeid, etterarbeid og oppfølging av enkeltelever, langt utover normalen. Forberedt på rødt, forberedt på gult, forberedt på å være hjemme i karantene selv, og ekstra opplegg til dem hjemme osv. Jeg savner å se elevene, snakke med dem, la dem jobbe i grupper og vandre rundt i klasserommet for å virkelig føle på hva som foregår der. Nå er jeg låst til kateteret, og elevene låst til pultene, i tillegg har jeg en halv klasse i et rom og den andre halvdelen i et annet. Jeg er i ferd med å bruke opp alt jeg har av krefter, og jeg er ikke en som blir så lett sliten. MEN jeg gleder meg til neste skoleår, mer normalitet, og å få hverdagen tilbake. Da skal jeg virkelig kose meg på jobb igjen. 

Anonymkode: 02ad8...2c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker lærerjobben! ..men i år hater jeg den, har vært så nær, så nær å si opp flere ganger. 

Jeg liker elevkontakten, kreativiteten, å få bruke dagene på kunnskap og gode relasjoner. Ny dag, nye innfallsvinkler, nye metoder, nye muligheter. Ingen dager er like, og tiden går superfort. Samtidig sliter jeg med dårlig tid også utenom korona, oppgavene er større enn tiden som er avsatt. 

I år mangler alt jeg liker, samtidig som vi har et tonn med arbeidsoppgaver oppå alt det vi vanligvis har, og tiden strekker virkelig aldri til. Masse forarbeid, etterarbeid og oppfølging av enkeltelever, langt utover normalen. Forberedt på rødt, forberedt på gult, forberedt på å være hjemme i karantene selv, og ekstra opplegg til dem hjemme osv. Jeg savner å se elevene, snakke med dem, la dem jobbe i grupper og vandre rundt i klasserommet for å virkelig føle på hva som foregår der. Nå er jeg låst til kateteret, og elevene låst til pultene, i tillegg har jeg en halv klasse i et rom og den andre halvdelen i et annet. Jeg er i ferd med å bruke opp alt jeg har av krefter, og jeg er ikke en som blir så lett sliten. MEN jeg gleder meg til neste skoleår, mer normalitet, og å få hverdagen tilbake. Da skal jeg virkelig kose meg på jobb igjen. 

Anonymkode: 02ad8...2c9

Det er veldig forståelig at dette sliter på, men også godt å høre at du egentlig liker jobben din.😊krysser fingrene for neste skoleår !!

• Liker 1
Skrevet

Lærerjobben har ikke et absolutt skille mellom arbeid og fritid. Du blir aldri ferdig og ting blir aldri bra nok. Mye urettferdig kritikk og tildels personangrep når elever ikke oppnår læreplanmålene. Jeg er ex-lærer med 8-15.30 jobb nå og angrer ikke et sekund på at jeg byttet jobb, selv om det ble et lønnskutt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg storkoser meg i jobben som lærer. Det er jo en svært givende jobb, der ingen dag er lik.

Naturligvis kommer man ut for situasjoner som er ualminnelig krevende, barn som av ymse grunner har det vanskelig i livet sitt.

Men i sum: En herlig, utviklende jobb!

Anonymkode: deca5...62e

• Liker 2
Skrevet

Jeg trives veldig godt i lærerjobben. Liker at det er intenst, skiftende og hektisk. Liker å se at relasjonsbygging gir resultater og at elevene mestrer og utvikler seg. Liker alle valg jeg må ta, tvilen man går med på om man valgte rett, alt det uforutsette som skjer. 
Liker å jobbe så tett på ungdom og få kombinere fag med relasjonelt arbeid. 

Det blir ofte for travelt, men det finnes løsninger og går stort sett bra. Jeg jobber med å definere ting som godt nok. Det går absolutt framover, og viktig at jeg får til god balanse, for dette fine yrket vil jeg bli i. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

😬

Endret av Cleo88
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Cleo88 skrev (8 timer siden):

Er vel generelt ikke så mange tråder med tittel "Hvorfor jeg elsker jobben min!" her på KG - uansett yrke. Folk skriver når det er ting som opprører... Samme med sykepleierne. Man måtte jo vært redd for å bli syk om en skulle tro at antall klagetråder hadde vært representativt for yrkesgruppene for øvrig 😬

Ja det er sant 😄

AnonymBruker
Skrevet
Discosanta skrev (14 timer siden):

Lærerjobben har ikke et absolutt skille mellom arbeid og fritid. Du blir aldri ferdig og ting blir aldri bra nok. Mye urettferdig kritikk og tildels personangrep når elever ikke oppnår læreplanmålene. Jeg er ex-lærer med 8-15.30 jobb nå og angrer ikke et sekund på at jeg byttet jobb, selv om det ble et lønnskutt.

Det er mange mange jobber som ikke har et klart skille mellom jobb og fritid, og hvor man skal være tilgjengelig pr tlf og på mail, det er ikke unikt for læreryrket. Men skjønner godt at urettferdig kritikk og personangrep er slitsomt, og ikke minst at lønnen skulle vært mye bedre!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg storkoser meg i jobben som lærer. Det er jo en svært givende jobb, der ingen dag er lik.

Naturligvis kommer man ut for situasjoner som er ualminnelig krevende, barn som av ymse grunner har det vanskelig i livet sitt.

Men i sum: En herlig, utviklende jobb!

Anonymkode: deca5...62e

Pæretre skrev (8 timer siden):

Jeg trives veldig godt i lærerjobben. Liker at det er intenst, skiftende og hektisk. Liker å se at relasjonsbygging gir resultater og at elevene mestrer og utvikler seg. Liker alle valg jeg må ta, tvilen man går med på om man valgte rett, alt det uforutsette som skjer. 
Liker å jobbe så tett på ungdom og få kombinere fag med relasjonelt arbeid. 

Det blir ofte for travelt, men det finnes løsninger og går stort sett bra. Jeg jobber med å definere ting som godt nok. Det går absolutt framover, og viktig at jeg får til god balanse, for dette fine yrket vil jeg bli i. 

Takk for fine svar 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

hvilken jobb fikk du?

Anonymkode: 26376...822

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet som lærer i ungdomsskolen og videregående i 10 år. Liker jobben noen dager, hater den andre dager. Ble lærer fordi jeg elsker å lære ting, skaffe meg kunnskap, snakke om kunnskap, dele kunnskap. Men å være lærer handler dessverre om så mye mer - hater virkelig kontakten med foreldre og det stadige presset om at alt skal være nytt og spennende. Jeg utdannet meg IKKE til å være i showbusiness, men det er jo det foreldre, elever, ledelse og kolleger forventer. Det er sykt. Alt det vanvittige presset om at hver skoleår eller annethvert skoleår skal omtrent alt mulig gjøres på nytt, tvungent samarbeid med kolleger tar masse tid jeg ellers kunne brukt til å lage egne opplegg og etterarbeid.

Det er kort sagt et evig mas og press om å være underholder, klovn, le av seg selv hele tiden, det er nok sannsynlig at jeg ikke orker mer snart.

Jeg ville bli lærer for å fokusere på fag og kunnskap, men har altså oppdaget at man må være en klovn og underholder. Ikke det jeg ville.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ofte lurt på om dette med innsats og gjøre god jobb som lærer har med penger å gjøre. Lærere ved steinerskolen tjener mer og er bedre lærere. 

Anonymkode: 60a68...65d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ofte lurt på om dette med innsats og gjøre god jobb som lærer har med penger å gjøre. Lærere ved steinerskolen tjener mer og er bedre lærere. 

Nei, de er ikke bedre lærere. De har færre elever og får dermed mer tid til å lage opplegg og planlegge, vurdere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, de er ikke bedre lærere. De har færre elever og får dermed mer tid til å lage opplegg og planlegge, vurdere.

Ikke tjener de bedre. Og ikke jobber de mindre. 

Min kone jobbet på videregående på steinerskolen mens jeg jobbet på offentlig videregående.  Hun jobbet mer enn meg og tjente vesentlig mindre. 

Men- de var vesentlig mer autonome. På godt og vondt.  

Anonymkode: 86ccb...10a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Cleo88 skrev (19 timer siden):

Er vel generelt ikke så mange tråder med tittel "Hvorfor jeg elsker jobben min!" her på KG - uansett yrke. Folk skriver når det er ting som opprører... Samme med sykepleierne. Man måtte jo vært redd for å bli syk om en skulle tro at antall klagetråder hadde vært representativt for yrkesgruppene for øvrig 😬

Akkurat dette tenkte jeg når jeg leste tråden, og dessuten kan man jo like jobben sin og fortsatt klage over sider av den 😛 særlig for yrker som er slitsomme og som "folk flest" ikke forstår hvorfor er så slitsomme, så nå føler nok både lærere og sykepleiere for å få frem hvor tøft ting er, og særlig nå for tida. Men mange av oss elsker jo jobben likevel, selv om man er slitne.

Anonymkode: 9045d...901

• Liker 2
Skrevet

Ja. Elsker den. Eller, det meste ved den. Ikke fullt så glad i skjemaveldet og alle møtene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives. Hadde en heftig start dette skoleåret. Urolig klasse, mye krangling osv osv. Men det har roet seg nå. Det har krevd mye arbeid med klassemiljøet, da. Glad for at jeg jobbet noen år som faglærer før jeg ble kontaktlærer. 

Det kommer også veldig an på hvilken skole man jobber på. Jeg fikk et vikariat på en annen skole forrige år, ikke der jeg jobber nå. Og det var en grunn til at de tok inn en vikar. Ingen ville ha klassen. Det er det verste året jeg noen gang har hatt. Jeg gråt flere ganger i uken, de eneste gangene jeg hadde det bra var da jeg dro på fylla med venner. Jeg ble helt ødelagt. Kolleger ga faen, ledelsen fraværende, det var bare kritikk mot meg, og klassen var jævlig. Jeg ble kastet ting på i timen, fikk stygge kommentarer, elevene bare vandret rundt som de ville, mobbesak som ikke ble tatt tak i og mye mer. Hadde det vært mitt første år som nyutdannet, hadde jeg nok aldri fortsatt som lærer igjen. 

Der jeg jobber nå, trives jeg. Da det var tøft i høst, tok ledelsen meg seriøst og hjalp meg. Kolleger som støttet meg og hjalp. Det gjør de enda. Det er nok det som har vært det viktigste for at jeg skulle trives. :)

Anonymkode: 878a6...d4e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...