Gå til innhold

Danske medier melder at Danmark dropper AstraZeneca vaksinen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer nok til å gjøre det samme i morgen.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Pterinochilus skrev (11 minutter siden):

Vi kommer nok til å gjøre det samme i morgen.

Det tror jeg og. Men hvorfor kunne feks ikke de som var villige til å ta vaksinen få den?

Studie - AstraZeneca vaksinen vesentlig tryggere enn koronasmitte :

https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-astrazeneca-vaksinen-vesentlig-tryggere-enn-koronasmitte/s/12-95-3424114197

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Skrevet
4 hours ago, NorthernLight said:

Det tror jeg og. Men hvorfor kunne feks ikke de som var villige til å ta vaksinen få den?

Studie - AstraZeneca vaksinen vesentlig tryggere enn koronasmitte :

https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-astrazeneca-vaksinen-vesentlig-tryggere-enn-koronasmitte/s/12-95-3424114197

Media har bidratt sterkt til å skremme folk angående denne vaksinen, men jeg er enig i at man fortsatt kunne gitt den til frivillige om det finnes noen igjen. Men nå kom nyheten i dag om mange ekstra Pfizer-vaksiner til Norge, så da går det forhåpentligvis greit uansett. Denne har vel også en høyere beskyttelsesgrad.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, brainstorm said:

Media har bidratt sterkt til å skremme folk angående denne vaksinen, men jeg er enig i at man fortsatt kunne gitt den til frivillige om det finnes noen igjen. Men nå kom nyheten i dag om mange ekstra Pfizer-vaksiner til Norge, så da går det forhåpentligvis greit uansett. Denne har vel også en høyere beskyttelsesgrad.

Og så kommer det overskrifter om "Lise 32" som fikk bivirkninger, så blir Pfizer vaksinen sperret og.... 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Tiuren said:

Og så kommer det overskrifter om "Lise 32" som fikk bivirkninger, så blir Pfizer vaksinen sperret og.... 

Ja, det virker dessverre som om dette er medias agenda. Det er ikke ofte vi hører om bivirkninger fra medisiner vi bruker til daglig, eller unge som havner på sykehus med ulike sykdommer. Men under pandemien gjelder det for en hver pris å skremme. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, brainstorm said:

Ja, det virker dessverre som om dette er medias agenda. Det er ikke ofte vi hører om bivirkninger fra medisiner vi bruker til daglig, eller unge som havner på sykehus med ulike sykdommer. Men under pandemien gjelder det for en hver pris å skremme. 

Jeg er nok mye mer på linje med UK i dette spørsmålet, i sum er det større nytteverdi for befolkningen å få åpnet samfunnet en det er risiko med vaksinen. "Best mulig for flest mulig". Dette er en krig man må vinne, og noen vil dessverre tape for at nasjonen skal vinne. Man snakker ikke så mye om de som faller i krig, det gjør man etterpå. 

Jeg vet at jeg er kynisk, så det trenger ingen fortelle meg.... 

• Liker 2
Skrevet

En vaksine som skal forebygge sykdom bør  ikke påføre alvorlig sykdom. Vi har ikke hatt så alvorlige bivirkninger av vaksiner før, som dette. Ble jo sett veldig alvorlig på at Pandemrix ga narkolepsi. Dette er jo mye verre. Skulle vi vaksinert 1,5 millioner nordmenn med Astra zeneca, og 1 av 25000 dør av den så blir det jo en del , og det rammer da de som antakelig hadde blitt minst syk av Corona. Jeg synes det rett hvis Norge stopper Astra Zeneca, i hvert fall ikke tvinge den på folk ved at man ikke kan velge selv. Da tror jeg dette ville blitt vaksinemotstand. Men en løsning kunne jo vært og la det være frivillig, at folk som ønsker den kan «snike» i køen. Likevel synes jeg det ville vært trist og høre om folk som da eventuelt hadde dødd av den. Det er mer verdt det at hardt rammede land bruker den. Men det er vanskelig problemstillinger dette. Vi trenger  og løse smittespredningen også i Norge...

• Liker 13
Skrevet
NorthernLight skrev (5 timer siden):

Ja, hvorfor ikke? Å gi den til de som ønsker å ta den frivillig burde jo være en løsning som alle kan være tilfreds med.

Gjest Raffalayla
Skrevet (endret)
Tiuren skrev (1 time siden):

"Lise 32" tok AstraZeneca vaksinen for din skyld, for min skyld, for hennes egen og våre alles. Eller kanskje hun bare tok den for å ikke være kjip. "Lise" så uansett positivt på fremtiden nå som vaksinene endelig var på plass, man kan si hun gledet seg til sommeren 2021.. Hun og Roger på hytta til Ragnhild og Simon, alle er der, hele vennegjengen samlet, med småbarn og alt...

Nå er hun død. På grunn av en vaksine hun tok.

Ja, sjansen for å dø av den er mikroskopisk.. hun er ikke mindre død av den grunn.

Faen så lite medfølelse disse stakkars uheldige unge menneskene som strøk med etter å ha tatt vaksinen får. 

Voks opp!

Endret av Raffalayla
Gjest Raffalayla
Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Dette er en krig man må vinne, og noen vil dessverre tape for at nasjonen skal vinne. Man snakker ikke så mye om de som faller i krig, det gjør man etterpå. 

Jeg vet at jeg er kynisk, så det trenger ingen fortelle meg.... 

Lurer på om du hadde ment det samme om lillesøster, storebror, bestevenn eller venninne hadde dødd etter å ha satt vaksinen.

Skrevet

Det er nok fornuftig å droppe denne vaksinen nå. Jeg ville nok hatt store problemer med å ta akkurat denne selv. Om den skal brukes bør den i så fall gis som et tilbud til folk som ønsker for eksempel å komme frem I køen, mens de som er i den ordinære køen bør ikke få valget om enten Astrazeneca eller ingenting. 

• Liker 3
Skrevet
Raffalayla skrev (10 minutter siden):

Lurer på om du hadde ment det samme om lillesøster, storebror, bestevenn eller venninne hadde dødd etter å ha satt vaksinen.

Sannsynligheten er faktisk større for at de dør av korona enn av vaksinen uansett. 

En betydelig forsinkelse av vaksinen vil medføre flere koronadødsfall. Og blir man så forsinket at det dukker opp mutasjon på mutasjon der man hele tiden er på etterskudd mtp. vaksiner for hver av dem, så er verden ille ute for godt. Da skal vi snakke om dødsfall hundremillionersklassen.  

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (25 minutter siden):

Sannsynligheten er faktisk større for at de dør av korona enn av vaksinen uansett. 

Det er nok ikke sant for alle aldersgrupper. De som har dødd av vaksinen har ikke tilhørt noen risikogruppe og de har alle vært i en alder hvor sannsynligheten for et alvorlig forløp av sykdommen er ekstremt liten.

• Liker 5
Gjest Raffalayla
Skrevet
Capt. Obvious skrev (31 minutter siden):

Gjelder det dem som døde etter å ha satt vaksinen også?

Skrevet
Pterinochilus skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke sant for alle aldersgrupper. De som har dødd av vaksinen har ikke tilhørt noen risikogruppe og de har alle vært i en alder hvor sannsynligheten for et alvorlig forløp av sykdommen er ekstremt liten.

Vel. Sannsynligheten er liten, men den er ennå mindre selv om man tar AZ. Det har blitt satt en del millioner av denne, og det er ikke mer enn noen håndfuller veldig alvorlige bivirkninger. Av noen millioner folk er det derimot ganske mange tusen som har fått et alvorlig forløp. 

Begge deler er selvfølgelig små verdier, men den ene risikoen er fortsatt mindre enn den andre, og for AZ kan den sannsynligvis gjøres ennå mindre ved å ikke tilby den til de yngre aldersgruppene som typisk har sterkest immunreaksjon. 

Å fase ut AZ og JJ vil ha en større kostnad i antall liv. 

Skrevet

Hva skal de som har fått første dose av Astra Zenica gjøre?  Bli "prøvekanin" , med neste dose av Moderna eller Pfizer?

Jeg tenker at de som ikke reagerte på 1 dose, ikke vil reagere på dose 2. Derfor kan den gies til dem i hvertfall.

• Liker 3
Skrevet
Raffalayla skrev (22 minutter siden):

Gjelder det dem som døde etter å ha satt vaksinen også?

Det gjelder "initialtilstanden", dvs. dersom man ikke har hatt korona og heller ikke hatt vaksine. Men det er jo den som er interessant, for i mangel av andre vaksiner har man jo i prinsippet to valg: Enten vaksine eller mer alvorlig forløp av korona. 

Joda, jeg forstår hva du vil frem til, for det er jo ikke sikkert man blir smittet av korona i utgangspunktet, mens det er sikkert at man får en vaksine etter hvert. Men på en annen side vil risikoen for å bli smittet gå mot uendelig (altså mot at det er nesten sikkert at man blir smittet på et eller annet tidspunkt) etter hvert som samfunnet åpnes, det sirkulerer mer smitte, og ikke minst jo lenger man venter på vaksinene. 

Nei, jeg har ikke finregnet på ligningen, men du ser sikkert hvor jeg vil :) 

• Liker 1
Skrevet
Skogstussa skrev (25 minutter siden):

Hva skal de som har fått første dose av Astra Zenica gjøre?  Bli "prøvekanin" , med neste dose av Moderna eller Pfizer?

Jeg tenker at de som ikke reagerte på 1 dose, ikke vil reagere på dose 2. Derfor kan den gies til dem i hvertfall.

Enig. Jeg har tatt dose 1 av AZ og vil mye heller ha dose 2 av den enn å få en ny vaksinene inn i kroppen også. Å være sykepleier under denne pandemien har vært noe skikkelig dritt, og nå på toppen av det hele kom dette med AZ rett etter jeg hadde tatt den. 

• Liker 3
Gjest Raffalayla
Skrevet
Capt. Obvious skrev (7 minutter siden):

jeg har ikke finregnet på ligningen, men du ser sikkert hvor jeg vil

Nei. Jeg skjønner ikke hvorfor korona skulle være farligere for disse unge menneskene som døde av vaksinen, enn det selve vaksinen var.. 

Så kan jo du finne frem eksempler på mennesker i relativ ung alder som døde av korona, hvorpå korona viste seg å være farligere for dem enn det vaksinen høyst sannsynlig hadde vært.

• Opprett ny...