Brud84 Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Da har Kong Raymond hatt ny pressekonferanse, og der Erna åpner opp litt, holder Oslo stengt. Men ett idiotisk unntk var det... Skolene skal åpnes igjen! Altså hvorfor i alle dager skal skole og trening for barn åpnes, (på rødt) når det er der smitten er høyest??? Hadde vært mye mindre risiko å åpne butikkene. De maser i ett sett om at barna skal prioriteres først. Men er det så lurt? Og har de helt glemt alle de barna som nå lider økonomisk hjemme, fordi foreldrene ikke får gå på jobb?? Og alle de barna inkl. mine egne, som nå må gå enda flere uker i for små sko.... er dette å prioritere barn og unge?? Alle har ikke kropper til å bedrive netthandel, men er avhengig av å prøve. Har man dårlig råd, har man ikke penger til å betale fraktgebyrer på hver minste ting heller. Dette blir i hvertfall en lang og nitrist vår og sommer i Oslo 11
kermit123 Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 (endret) Mindre risiko ja. Men retten til å kjøpe seg ikke-essensielle ting veier vel ikke akkurat høyt kontra den psykososiale hverdagen til barn? Uansett har en drøss med butikker klikk og hent, slik at man fortsatt får kjøpt ting selv om man ikke får gått inn. Endret 7. desember 2021 av kermit123 3
Ukjent. Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 De burde åpnet begge deler, men ingenting er viktigere enn barn og unge. 5
Khadira Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Brud84 skrev (45 minutter siden): Og alle de barna inkl. mine egne, som nå må gå enda flere uker i for små sko.... er dette å prioritere barn og unge?? Alle har ikke kropper til å bedrive netthandel, men er avhengig av å prøve. Har man dårlig råd, har man ikke penger til å betale fraktgebyrer på hver minste ting heller. Synes dette blir veldig svartmaling av situasjonen. Mange butikker tilbyr i dag klikk og hent eller gratis frakt. Fraktkostnader er uansett ikke veldig høyde. Som en annen nevner lenger opp her, så er det også som regel gratis frakt på retur. Det er en annerledes handleopplevelse enn i butikk, ja - men man må ikke se problemer og begrensninger i hver minste lille ting. Da blir det hvertfall en lang og nitrist vår og sommer i Oslo. 5
Deterbaremeg Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 (endret) kermit123 skrev (13 minutter siden): Mindre risiko ja. Men retten til å kjøpe seg ikke-essensielle ting veier vel ikke akkurat høyt kontra den psykososiale hverdagen til barn? Uansett har en drøss med butikker klikk og hent, slik at man fortsatt får kjøpt ting selv om man ikke får gått inn. Forøvrig, så har jeg nylig kjøpt sko online. Hadde ikke passet så hadde jeg returnert de med gratis frakt, som flere har. Vurdert det? Eller kanskje kjøpe sko på FINN? Les hva hun skriver da. Hun ønsker å åpne butikker av hensyn til familier med permitterte foreldre (permittert pga stengte butikker). Et slikt perspektiv er det mulig å si seg enig i. Derimot er jeg ikke enig i at man skal kunne sette skole opp mot butikker. Der vil skole alltid vinne. Endret 14. april 2021 av Deterbaremeg 2
Clefable Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 kermit123 skrev (1 time siden): Mindre risiko ja. Men retten til å kjøpe seg ikke-essensielle ting veier vel ikke akkurat høyt kontra den psykososiale hverdagen til barn? Uansett har en drøss med butikker klikk og hent, slik at man fortsatt får kjøpt ting selv om man ikke får gått inn. Forøvrig, så har jeg nylig kjøpt sko online. Hadde ikke passet så hadde jeg returnert de med gratis frakt, som flere har. Vurdert det? Eller kanskje kjøpe sko på FINN? Det er jo ikke retten til å handle klær eller sko man tenker på, men arbeidsplassene og hvordan tusenvis av mennesker lever på mye lavere inntekt nå (eller noen, som studenter som vanligvis har ekstrajobber, får ingenting inn annet enn lån). 7
Susan Sto Helit Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 Nå er vel ikke smitten blandt de som går på ungdomsskolen og videregående den som er høyest om dagen. Med det smittetrykket som er i dag, er det vel heller ikke så press på barnetrinnet i de mest belastede bydelene. Er det ikke bedre at det nå åpnes forsiktig og gradvis, slik at neste steg om et par uker er åpning av butikker, og så tas det litt og litt ettersom det kan åpnes uten at smitten stiger? For egen del synes jeg ikke det er vanskelig å handle det som trengs på klikk og hent eller take-away i nærområdet. (eller brukt i nærområdet.) Jeg synes faktisk det er viktigere at barna får litt mer normalitet nå, enn at vi absolutt skal åpne butikker. (Men jeg tenker det bør være neste steg på lista.) Er mer bekymret for at det åpnes for mer utenlandsk arbeidskraft enn å prioritere å få gjenåpnet norske arbeidsplasser. Men det er jo strengt tatt Erna og regjeringens beslutning, og ikke Oslo og Raymond. Han ønsket heller ikke dette fordi han også ser at mye av smitten i Oslo blir importert fra utlandet. 3
Pterinochilus Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 Susan Sto Helit skrev (2 timer siden): Nå er vel ikke smitten blandt de som går på ungdomsskolen og videregående den som er høyest om dagen. Eh, smitten går ned i alle aldersgrupper med unntak av de mellom 13-19 år hvor den øker, så jo, smitten blant de som går på ungdomsskolen og vgs. er definitivt den som er høyest om dagen. https://www.nrk.no/nyheter/r-talet-i-noreg-er-0_8-1.15455824 6
J.E Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Brud84 skrev (11 timer siden): Da har Kong Raymond hatt ny pressekonferanse, og der Erna åpner opp litt, holder Oslo stengt. Men ett idiotisk unntk var det... Skolene skal åpnes igjen! Altså hvorfor i alle dager skal skole og trening for barn åpnes, (på rødt) når det er der smitten er høyest??? Hadde vært mye mindre risiko å åpne butikkene. De maser i ett sett om at barna skal prioriteres først. Men er det så lurt? Og har de helt glemt alle de barna som nå lider økonomisk hjemme, fordi foreldrene ikke får gå på jobb?? Og alle de barna inkl. mine egne, som nå må gå enda flere uker i for små sko.... er dette å prioritere barn og unge?? Alle har ikke kropper til å bedrive netthandel, men er avhengig av å prøve. Har man dårlig råd, har man ikke penger til å betale fraktgebyrer på hver minste ting heller. Dette blir i hvertfall en lang og nitrist vår og sommer i Oslo Jeg har tenkt de samme tanker som deg ang dette med at mange foreldre får veldig dårlig råd på grunn av dette. Skolen er viktig men inntekt for de som skal forsørge barna er også viktig. Smitten kommer til og gå opp når skolene åpnes slik at veldig mye kommer til og gå konkurs til slutt og det blir en haug med arbeidsledige. Jeg mener at Høie og Erna svikter Oslo litt. Erna slipper opp for importsmitte fortsatt og Høie nekter og gi Oslo flere vaksiner selv om det ifølge både FHI og Holden vil spare liv og redde økonomien. Ingen har og har hatt større byrde enn Oslo hele pandemien, både med smittepress, antall innleggelser og dødsfall samt mest tiltak hele tiden. Jeg synes man burde satset på zero covid og fått slått ned smitten helt og da selvsagt stenge for all importsmitte. Eller få flere vaksiner til Oslo. Slik det er nå er jeg virkelig bekymret for Oslo på alle hold. Jeg håper rødt nivå vil holde smitten nede på skoler men har mine tvil. 3
Susan Sto Helit Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 Pterinochilus skrev (10 timer siden): Eh, smitten går ned i alle aldersgrupper med unntak av de mellom 13-19 år hvor den øker, så jo, smitten blant de som går på ungdomsskolen og vgs. er definitivt den som er høyest om dagen. https://www.nrk.no/nyheter/r-talet-i-noreg-er-0_8-1.15455824 Jeg klarer ikke å finne at det står noe om hvordan smittesituasjonen er for denne aldersgruppen i Oslo, der alt har vært nedstengt for denne gruppen i flere uker. Det eneste som står der er at smitten øker for denne aldersgruppen i landet sett som helhet. 2
Gjest Atheena Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 De har åpnet 5-7 klasse i områder med høyt smittetrykk som har hatt digital hjemmeundervisning til rødt nivå slik at de får være bittelitt på skolen i grupper på max 15 personer. Det samme på ungdomskolen og vgs slik at de får være på skolen i noen få timer i løpet av uken under strengt smittevernregime. Byrden er fremdeles svært høy for barn og unge i Oslo. At du er imot at barna som bor i østlige bydeliger ned til 9 års alder ikke skal få være en bitteliten stund på skolen vitner om at du enten ikke bor i Oslo eller ikke har barn slik at du har empati med barna i byen. Jeg bor i Oslo og ser med gru hvor inngripende tiltakene er for disse barna og hva slags skade det fører med seg. Hadde man satset på barn og unge hadde man gitt Oslo langt fler vaksiner slik at de kunne fått komme tilbake til skolen. Fritidsaktiviter innendørs er fremdeles ikke lov. Her må de trene ute med avstand i små grupper. Så det er svært mange barn foruten de som går på fotball osv som ikke får gå på aktivitetene sine enda. Du er redd for fraktgebyret, mens det er barn som ikke får gå på skolen og mister en normal barndom. Tror kanskje du må gjøre noe med den navlebeskuelsen din. Du har ihvertfall fått lov å vokse opp og fått gå på skole. Hvis du i det hele tatt tror digital undervisning fungerer for barneskolebarn ned til 9 år så tar du grundig feil. De mister svært mye undevisning og vil ligge langt bakpå.
Brud84 Skrevet 15. april 2021 Forfatter #12 Skrevet 15. april 2021 4 hours ago, Atheena said: De har åpnet 5-7 klasse i områder med høyt smittetrykk som har hatt digital hjemmeundervisning til rødt nivå slik at de får være bittelitt på skolen i grupper på max 15 personer. Det samme på ungdomskolen og vgs slik at de får være på skolen i noen få timer i løpet av uken under strengt smittevernregime. Byrden er fremdeles svært høy for barn og unge i Oslo. At du er imot at barna som bor i østlige bydeliger ned til 9 års alder ikke skal få være en bitteliten stund på skolen vitner om at du enten ikke bor i Oslo eller ikke har barn slik at du har empati med barna i byen. Jeg bor i Oslo og ser med gru hvor inngripende tiltakene er for disse barna og hva slags skade det fører med seg. Hadde man satset på barn og unge hadde man gitt Oslo langt fler vaksiner slik at de kunne fått komme tilbake til skolen. Fritidsaktiviter innendørs er fremdeles ikke lov. Her må de trene ute med avstand i små grupper. Så det er svært mange barn foruten de som går på fotball osv som ikke får gå på aktivitetene sine enda. Du er redd for fraktgebyret, mens det er barn som ikke får gå på skolen og mister en normal barndom. Tror kanskje du må gjøre noe med den navlebeskuelsen din. Du har ihvertfall fått lov å vokse opp og fått gå på skole. Hvis du i det hele tatt tror digital undervisning fungerer for barneskolebarn ned til 9 år så tar du grundig feil. De mister svært mye undevisning og vil ligge langt bakpå. Vel, jeg har barn i både 3 og 5 klasse og bor i bydel Alna i Oslo, så jo jeg vet godt hva jeg snakker om! Jeg er helt enig at det aller beste for barna ville vært flere vaksiner til disse områdene!! Det jeg egentlig mente med innlegget mitt, er at når smittepresset egentlig er for høyt til at det er lurt å åpne mer på skolene, kunne det være en ide med andre lettelser som å åpne butikker. Det er det mindre smitterisiko, og mange hundra barn ville fått det lettere på hjemmebane, da foreldrene kom seg på jobb igjen.... 1
Diamant20 Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 Brud84 skrev (3 minutter siden): Vel, jeg har barn i både 3 og 5 klasse og bor i bydel Alna i Oslo, så jo jeg vet godt hva jeg snakker om! Jeg er helt enig at det aller beste for barna ville vært flere vaksiner til disse områdene!! Det jeg egentlig mente med innlegget mitt, er at når smittepresset egentlig er for høyt til at det er lurt å åpne mer på skolene, kunne det være en ide med andre lettelser som å åpne butikker. Det er det mindre smitterisiko, og mange hundra barn ville fått det lettere på hjemmebane, da foreldrene kom seg på jobb igjen.... Fordelen med at foreldrene er hjemme er at de faktisk kan hjelpe barnet med hjemmeskole. For mange 9-åringer kan det være vanskelig med 100% hjemmeskole. Også kan man jo tenke på de barna som ikke har det så greit hjemme, med voldelige foreldre feks som endelig får en mulighet til å bli sett. 1
Gjest Atheena Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 Brud84 skrev (7 minutter siden): Vel, jeg har barn i både 3 og 5 klasse og bor i bydel Alna i Oslo, så jo jeg vet godt hva jeg snakker om! Jeg er helt enig at det aller beste for barna ville vært flere vaksiner til disse områdene!! Det jeg egentlig mente med innlegget mitt, er at når smittepresset egentlig er for høyt til at det er lurt å åpne mer på skolene, kunne det være en ide med andre lettelser som å åpne butikker. Det er det mindre smitterisiko, og mange hundra barn ville fått det lettere på hjemmebane, da foreldrene kom seg på jobb igjen.... Da har du ett barnsom har fått være på skolen og ett annet som har hatt fullstendig hjemmeskole. Har din 5-klassing sittet helt alene hjemme i over 3 uker? Altså det er rimelig kjipt å være på jobb med visshet om at det ene barnet mitt sitter mukk alene hjemme når vi er på jobb. Heldigvis er det bare annenhver dag, men hadde vært ulevelig hvis det var som i Alna. Hadde da vært sjeleglad om de fikk komme tilbake på rødt nivå. Hadde ikke kunnet jobbe om det var tilfelle.
Edie Skrevet 16. april 2021 #15 Skrevet 16. april 2021 Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer og svar til dette. Edie, adm.
Fremhevede innlegg