Gå til innhold

Den hellige alenetiden!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er ekstrovert. Og da er det vanskelig å forstå hvorfor folk har behov for mye alenetid. 

Jeg, broren min og mannen min er introverte.  Vi har alltid vært slik. Vi har aldri hatt problem med å få venner og tar gjerne initiativ til å prate med ukjente. Er sosiale når vi treffer venner og kolleger. Vi er altså utadvendte, men introverte. Broren min får skryt på jobb fordi han er så flink med kundene. Da han gikk ut i ferie spurte mange hvor den blide hyggelige ansatte var. Men han sier nei til avtaler for å ha en hel helg bare for seg selv. Mannen min slår alltid av en prat med butikkansatte, naboer osv. Men hater sammenkomster og trives best å være med en eller to venner av gangen. Noen har et bilde av introverte som sjenerte, mutte og folkesky, det stemmer ikke på de introverte jeg kjenner. 

Blir det for mye sosialt tappes jeg for energi. Blir mentalt sliten. Det blir ubalanse innvendig på en måte. Får jeg for lite egentid blir jeg sur og sliten. Trenger sortere tankene, være kreativ, høre på musikk, lese, bare være. Og å hente energi innenfra. Vet ikke om det er tilfeldig, men både jeg, bror og mannen min tar inn andres energi veldig lett, altså vi føler veldig lett andres sinnstemning. Kan være derfor vi lett blir tappet for energi. 

Anonymkode: 1cc71...324

Det er greit å vite at det er forskjell på introvert og folkesky 🙂 mennesker er fascinerende....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I starten av 20-årene var jeg ekstrem ekstrovert, som mange er. Bodde på dorm og var med folk 24 timer i døgnet (delte også soverom) og jeg elsket det, kunne ikke få nok. Mot slutten av 20-årene meldte behovet for alenetid seg. Jeg har dessverre endt opp med en klistremerkemann som alltid er hjemme og følger meg rundt omkring i leiligheten. Lettere ble det ikke etter av vi begge har hatt hjemmekontor i ett år. Nå er jeg 32, vi har ingen barn. Jeg sørger for å gi ham 2 kvelder alene i leiligheten hver uke. 

For min del regner jeg meg fortsatt som ekstrovert, jeg trives med andre og får energi av det. Men jeg skulle gjerne hatt en kveld alene, en gang i mnd. At andre ikke kan forstå at jeg ikke har behov for å være med andre 8760 timer i året (24 timer i døgnet, 365 dager i året) syntes jeg er litt urimelig, 99% av tiden min ønsker jeg jo å tilbringe med mannen/venner. 

Anonymkode: 9273c...f87

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (1 time siden):

Ja, det er mulig. SørEuropeere er alltid klar for å være sosiale. I land hvor det ikke er kalde vintre i det store og hele. Folk er jo sammen hele tiden der. Har også inntrykk av at en ikke bør reise lenger enn til Danmark for at ting er mye mer sosialt. Det er litt rart og interessant da

Kanskje det ligger i genene? Nordmenn bodde veldig spredt bakover i tiden. Vi er og veldig tilknyttet naturen. I naturen får man tid til å koble av og får mer kontakt med seg selv. Så behovet for å søke innover og å koble av stammer kanskje fra alle forfedrene våre som jobbet med fiske, på gården lang oppi gokk og som gikk lange turer på ski. 

Er ikke mange land folk går tur alene liksom. I Norge er det helt vanlig. Jeg hadde besøk av en venninne fra Texas og hun forsto ikke hvorfor nordmenn gikk tur. Jeg tok henne med i skogen og hun spurtet avgårde!  Ro ned og ta inn omgivelsene, ikke rush sånn sa jeg. Vi går tur for å koble av og stresse ned. Hun var så vant til at det skulle skje noe hele tiden, sånn var kulturen hennes. Da hun var tilbake i usa skrev hun til meg at hun savnet skogturene våre. 

Selv om jeg er veldig introvert elsker jeg sosiale kulturer som Spania, Italia, Mexico. Det forebygger ensomhet. Jeg har bodd i Mexico. Følte meg litt sær men jeg kunne velge bort det sosiale. I Norge er det mange som sitter alene og som ikke kan velge fordi samfunnet vårt ikke er lagt opp til at "alle er med". I Mexico inviterte de en hel haug på julaften, selv om de ikke var i familie. Og var naboen alene på en høytid var det helt selvfølgelig at han skulle være med på middag. Sånn er norsk kultur veldig lite gjestfri og folk er lite interesserte i å bli kjent med folk utenfor sin vennegjeng. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig. SørEuropeere er alltid klar for å være sosiale. I land hvor det ikke er kalde vintre i det store og hele. Folk er jo sammen hele tiden der. Har også inntrykk av at en ikke bør reise lenger enn til Danmark for at ting er mye mer sosialt. Det er litt rart og interessant da

I utgangspunktet har folk flest behov for å være sosiale, både introverte og ekstroverte. Men, for å si det enkelt, vi introverte lader batteriet (får overskudd) av å være alene, å være sosial tapper batteriet - uansett hvor koselig vi har det. Ekstroverte lader batteriet (får overskudd) ved å være sosiale, og tapper det ved (lengre) ensomhet.

Det er mange introverte i Sør Europa også, de er jo ikke sosiale hele tiden de heller, men som turister ser vi dem jo bare når de er sosiale. Jeg har bodd deler av livet mitt i Hellas, og kjenner både introverte og ekstroverte grekere. 

Anonymkode: 6cd33...eaf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje det ligger i genene? Nordmenn bodde veldig spredt bakover i tiden. Vi er og veldig tilknyttet naturen. I naturen får man tid til å koble av og får mer kontakt med seg selv. Så behovet for å søke innover og å koble av stammer kanskje fra alle forfedrene våre som jobbet med fiske, på gården lang oppi gokk og som gikk lange turer på ski. 

Er ikke mange land folk går tur alene liksom. I Norge er det helt vanlig. Jeg hadde besøk av en venninne fra Texas og hun forsto ikke hvorfor nordmenn gikk tur. Jeg tok henne med i skogen og hun spurtet avgårde!  Ro ned og ta inn omgivelsene, ikke rush sånn sa jeg. Vi går tur for å koble av og stresse ned. Hun var så vant til at det skulle skje noe hele tiden, sånn var kulturen hennes. Da hun var tilbake i usa skrev hun til meg at hun savnet skogturene våre. 

Selv om jeg er veldig introvert elsker jeg sosiale kulturer som Spania, Italia, Mexico. Det forebygger ensomhet. Jeg har bodd i Mexico. Følte meg litt sær men jeg kunne velge bort det sosiale. I Norge er det mange som sitter alene og som ikke kan velge fordi samfunnet vårt ikke er lagt opp til at "alle er med". I Mexico inviterte de en hel haug på julaften, selv om de ikke var i familie. Og var naboen alene på en høytid var det helt selvfølgelig at han skulle være med på middag. Sånn er norsk kultur veldig lite gjestfri og folk er lite interesserte i å bli kjent med folk utenfor sin vennegjeng. 

Arv og miljø passer nok bedre enn "gener" her.

Anonymkode: 2e92a...c23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to introverte som bor sammen. Vi har også alenetid, men vi kan fint sitte i samme sofa på hver vår pc :) Noen andre er mer på at man må ut av huset ja. 

Jeg henter energi når jeg får være alene. Å være sosial tapper alle  batteriene mine. Så enkelt er det, og derfor er alenetid viktig for veldig mange mennesker.

Anonymkode: 63689...b78

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for fint innlegg. Lo av hun fra Texas 😄 det er morsomt å se gjennom andres øyne. 

Det er mye bra med Norge og nordmenn. Men gjestfrihet og service det store og hele er liksom veldig "kun det man må" og for høflighets skyld virker det som. Er kanskje litt det der med at ingen skal bli gjort mer stas på enn andre. Alt er veldig nøkternt der

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

SoWhat? ta en titt i tråden min så får du et godt innblikk i hva det vil si å være introvert :)

Skrevet (endret)
Catalina Culès skrev (39 minutter siden):

SoWhat? ta en titt i tråden min så får du et godt innblikk i hva det vil si å være introvert :)

Det skal jeg gjøre 

Jeg har sett en del i den nå. Den var skikkelig morsom  😄 skal stikke innom den iblant selv om jeg også ler fordi man er så ulike. Herlig humor 🙂

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fint innlegg. Lo av hun fra Texas 😄 det er morsomt å se gjennom andres øyne. 

Det er mye bra med Norge og nordmenn. Men gjestfrihet og service det store og hele er liksom veldig "kun det man må" og for høflighets skyld virker det som. Er kanskje litt det der med at ingen skal bli gjort mer stas på enn andre. Alt er veldig nøkternt der

Ja utenom Nord-Norge, der er de skikkelig gjestfrie! Ja alt er veldig nøkternt her og nordmenn er litt redde for å skille seg ut. Men liker at nordmenn er så jordnære. Og så er det også fint å leve i en kultur der det å være introvert virker mer godtatt enn i andre kulturer. Eller kan hende det er det i andre kulturer også da. virker bare som om det ikke er de samme forvetningene om at man skal være sosial i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det blitt sånn at "alle" må ha alenetid? Tilmed par som bor sammen ber kjæresten dra et annet sted, så man får en dag eller kveld alene. Helst en helg, men det kan man oftest bare drømme om. Det holder ikke at de er i hvert sitt rom, eller etasje engang. En må være helt alene hjemme. 

Så skriver en her at de vil slippe "mas og tjas" på hytta. Så de vil ikke ha besøk der. De vil ha "alenetid" 

Jeg sier ikke at det er galt eller noe, men jeg lurer på hvorfor alenetid er blitt så viktig. Finner dere det veldig krevende å være med andre? Hvor mye alenetid er nødvendig? Har dette noe med alder å gjøre? 

Vi lever på en helt annen måte enn før. Det var ikke vanlig å flytte sammen med partner før man fikk barn og da hadde man uansett ikke tid eller ork til å kjenne etter at man trengte tid for seg selv. Idag så sliter sikkert mange som bor sammen med å fylle fritiden siden dagene ikke går i ett kjør og da er man sammen på en mer intens måte enn tidligere. Før hadde man alltid noe skulle ordnes praktisk og da er man jo på en måte for seg selv.

Angående hyttebesøk så er det mange som drar på hytta nettopp for å være alene og ikke stå som kjøkkentjeneste kontinuerlig. Det er hyggelig med besøk men greit at det er planlagt.

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (11 timer siden):

Hvorfor er det blitt sånn at "alle" må ha alenetid? Tilmed par som bor sammen ber kjæresten dra et annet sted, så man får en dag eller kveld alene. Helst en helg, men det kan man oftest bare drømme om. Det holder ikke at de er i hvert sitt rom, eller etasje engang. En må være helt alene hjemme. 

Så skriver en her at de vil slippe "mas og tjas" på hytta. Så de vil ikke ha besøk der. De vil ha "alenetid" 

Jeg sier ikke at det er galt eller noe, men jeg lurer på hvorfor alenetid er blitt så viktig. Finner dere det veldig krevende å være med andre? Hvor mye alenetid er nødvendig? Har dette noe med alder å gjøre? 

Stusser litt over "til og med" her? Jeg tenker at alenetid er ekstra deilig for de som sjelden har det, og at det særlig gjelder de som lever sammen hele tiden og en veldig sjelden gang i blant har muligheten til en helg helt alene. Så er det desto hyggeligere å se partneren igjen. Om en er alene mesteparten av tiden og er mye ensom blir jo "alenetid" normaltilstand og kanskje ikke selvvalgt, og i en slik situasjon skjønner jeg at alenetiden ikke er noe å trakte etter. 

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (5 minutter siden):

Stusser litt over "til og med" her? Jeg tenker at alenetid er ekstra deilig for de som sjelden har det, og at det særlig gjelder de som lever sammen hele tiden og en veldig sjelden gang i blant har muligheten til en helg helt alene. Så er det desto hyggeligere å se partneren igjen. Om en er alene mesteparten av tiden og er mye ensom blir jo "alenetid" normaltilstand og kanskje ikke selvvalgt, og i en slik situasjon skjønner jeg at alenetiden ikke er noe å trakte etter. 

Jeg tror alle skjønner at de som føler seg ensomme ikke trakter etter alenetid. Det var liksom ikke tema her  :-).

Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Jeg tror alle skjønner at de som føler seg ensomme ikke trakter etter alenetid. Det var liksom ikke tema her  :-).

Derav påpekningen at det virker rart å snakke om "til og med par som bor sammen" ;) 

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet

Samboeren min er irsk og i underholdningsbransjen og ekstremt ekstrovert, men han skjønner at jeg er introvert, og vi har funnet en god balanse. Han snakker på telefonen med venner mens jeg får alenetid. Heldigvis har vi et hus, for jeg synes det er litt for mye å kreve at den andre personen reiser bort slik at man får alenetid. Moren til samboeren min er ekstrem. Hun mener at den fremmede ved siden av henne på fly er frekk om h*n ikke vil snakke hele flyturen 😂 Er du sånn, TS? Liker du å snakke med alle mennesker konstant uansett?

Men jeg tror en misforståelse er at introverte vil være alene hele tiden. Jeg har ikke møtt folk siden november på grunn av korona, og jeg sliter skikkelig på grunn av det. Jeg trenger bare alenetid for å lade batteriene etter å ha vært sosial, men jeg elsker å være sosial.

Gjest Linny111
Skrevet
15 hours ago, Tabris said:

Det må ikke være dype ting, så lenge det gir meg noe. Kan prate lenge om gaming og hund, jeg. 😁

Jeg er så introvert, men skulle gjerne snakket med deg om hund og gaming i timevis 🤩

Skrevet
3 hours ago, Linny111 said:

Jeg er så introvert, men skulle gjerne snakket med deg om hund og gaming i timevis 🤩

Alltid kjekt å treffe en frende. 😁

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater alenetid, da det er fryktelig ensomt!

Anonymkode: b402c...d18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...