Gå til innhold

matolje

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Bruker mye olivenolje, men har forstått at matolje ikke er det samme. Olivenoljen setter en ganske kraftig smak også om den brukes i kaker og lignende. Hva slag olje bruker dere i oppskrifter hvor det står matolje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solsikke-olje. Bruker det til det aller meste faktisk, siden olivenolje ikke egner seg til steking.

Skrevet

Jeg bruker soya-olje.

Ikke bruk olivenolje, det setter mye smak og egner seg i til annet enn dressinger osv. Du skal ikke bruke olivenolje til steking på høy tempratur.

Skrevet

Jeg bruker mest rapsolje. Soyaolje av og til.

Skrevet

kjøper en stor dunk solsikkeolje eller rapsolje på tyrker'n på hjørnet. Smakløs og fin til å bruke i hva som helst.

Skrevet

Solsikkeolje eller rapsolje til steking og baking. Olivenolje bruker jeg bare i dressinger ol.

Rapsolje er også kjempe fin å bruke i frityrgryte! Kaldpresset olivenolje er ikke egnet til steking og baking fordi det ikke tåler høy temperatur og dessuten setter smak.

Skrevet

Jeg bruker solsikkeolje, rapsolje syns jeg smaker vondt selv om den skal være smaksnøytral.

Skrevet

Det går fint an å svisse grønnsaker, hvitløk, chili etc i olivenolje om man ikke steker på høyeste varme, og forutsatt at olivenoljen passer inn i smaksbildet til maten man lager. Jeg bruker olivenolje (ikke kaldpresset) til alle oljebaserte pastasauser, i tråd med det som står i de fleste pastaoppskrifter.

Til feks wokretter, indisk mat eller på ovnsstekte poteter bruker jeg imidlertid solsikkeolje.

Skrevet
Jeg bruker solsikkeolje, rapsolje syns jeg smaker vondt selv om den skal være smaksnøytral.

Enig. Rapsoljen er ikke nøytral. Jeg synes den smaker guffent. Og brukes den i frityr lukter det møkkete gatekjøkken som ikke skifter frityolje i huset i lang tid etterpå.

Bruker også mild olivenolje til en del steking der smaken passer inn. Ellers solsikkeolje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...