Gjest gjesten Skrevet 30. august 2005 #1 Skrevet 30. august 2005 Bruker mye olivenolje, men har forstått at matolje ikke er det samme. Olivenoljen setter en ganske kraftig smak også om den brukes i kaker og lignende. Hva slag olje bruker dere i oppskrifter hvor det står matolje?
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2005 #2 Skrevet 30. august 2005 Solsikke-olje. Bruker det til det aller meste faktisk, siden olivenolje ikke egner seg til steking.
Gjest 1111 Skrevet 30. august 2005 #3 Skrevet 30. august 2005 Jeg bruker soya-olje. Ikke bruk olivenolje, det setter mye smak og egner seg i til annet enn dressinger osv. Du skal ikke bruke olivenolje til steking på høy tempratur.
Brunhilde Skrevet 30. august 2005 #4 Skrevet 30. august 2005 Jeg bruker mest rapsolje. Soyaolje av og til.
Imax Skrevet 30. august 2005 #5 Skrevet 30. august 2005 kjøper en stor dunk solsikkeolje eller rapsolje på tyrker'n på hjørnet. Smakløs og fin til å bruke i hva som helst.
Elodi Skrevet 30. august 2005 #7 Skrevet 30. august 2005 Solsikkeolje eller rapsolje til steking og baking. Olivenolje bruker jeg bare i dressinger ol. Rapsolje er også kjempe fin å bruke i frityrgryte! Kaldpresset olivenolje er ikke egnet til steking og baking fordi det ikke tåler høy temperatur og dessuten setter smak.
hilli Skrevet 30. august 2005 #8 Skrevet 30. august 2005 Jeg bruker solsikkeolje, rapsolje syns jeg smaker vondt selv om den skal være smaksnøytral.
Gjest piaf Skrevet 30. august 2005 #9 Skrevet 30. august 2005 Det går fint an å svisse grønnsaker, hvitløk, chili etc i olivenolje om man ikke steker på høyeste varme, og forutsatt at olivenoljen passer inn i smaksbildet til maten man lager. Jeg bruker olivenolje (ikke kaldpresset) til alle oljebaserte pastasauser, i tråd med det som står i de fleste pastaoppskrifter. Til feks wokretter, indisk mat eller på ovnsstekte poteter bruker jeg imidlertid solsikkeolje.
Plym Skrevet 30. august 2005 #10 Skrevet 30. august 2005 Jeg bruker solsikkeolje, rapsolje syns jeg smaker vondt selv om den skal være smaksnøytral. ← Enig. Rapsoljen er ikke nøytral. Jeg synes den smaker guffent. Og brukes den i frityr lukter det møkkete gatekjøkken som ikke skifter frityolje i huset i lang tid etterpå. Bruker også mild olivenolje til en del steking der smaken passer inn. Ellers solsikkeolje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå