Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde SIFO sin kalkulator for hva de mener jeg skal ha igjen å leve for etter at alle utgifter er betalt og fikk opp 10.000 kroner?! Er ikke dette veldig romslig eller er det bare jeg som er vant til en lav inntekt? Jeg pleier å sitte igjen med 7000 kroner, noen ganger 5000 når strømmen er dyrere.

Anonymkode: e92f3...c08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er dette for én person eller flere og hva går inn under "leve for"? Hva skal det dekke?

Anonymkode: 8ebd7...b9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette for én person eller flere og hva går inn under "leve for"? Hva skal det dekke?

Anonymkode: 8ebd7...b9a

For en person. Mat, klær og fritid. 

Anonymkode: e92f3...c08

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

SIFO budsjettet er en ramme som blant annet bankene bruker ved beregning av betjeningsevne. Det kan være lurt å se sitt eget forbruk opp mot SIFO budsjettet, men det er ikke en fasit. Bruker du mindre er jo dette faktisk et pluss for deg - men det vil ikke hjelpe deg dersom inntekten din er for lav til at du har igjen det SIFO sier du skal bruke etter at boligutgifter er trukket fra. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var yngre og først startet i fulltidsjobb satte jeg 10k til sparekonto hver måned, men da bodde jeg fremdeles i en billig kjellerleilighet. Nå har jeg omtrent 10k totalt ja, så for meg passer det nokså greit, men jeg passer alltid på å ikke bo over evne. Jeg tok et mindre lån enn banken tilbydde meg for å sørge for å holde utgiftene mine litt lavere.

Anonymkode: f95be...ee6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg budsjetterer med ca. 10 000,- å leve for etter at alle regninger er betalt og setter resten på sparekonto. Da lever jeg helt greitt.

Anonymkode: 2840d...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen ligger langt under SIFO-budsjettet, det er kun på mat og bil vi nesten når opp. Til bilen er nedbetalt, det gjør vi om et par mnd, da ligger vi langt under igjen.

Vi har vel 15-20.000 å leve for om vi ville i mnd, men vi prioriterer sparing for fremtiden og sparing til nytt bad. Vi har det vi trenger, vi spiser rimelig mat (vegetarisk er rimeligere enn kjøtt så lenge du ikke kjøper kjøtt-erstatning), og vi har ikke noen ferier planlagt. Kjøper lite klær i løpet av året, og nesten ingen pynteting.  

Så ja, vi kunne ha blåst av 10.000 og mer i mnd uten å merke det (etter at vi har betalt mat, strøm, huslån etc). Det har vi også gjort når vi har trengt nye møbler når vi flyttet.

Anonymkode: 81523...f13

Skrevet

Tenker man bør ha ca 10000 igjen for å leve normalt. Om du klarer deg på mindre, så er jo det ganske bra for deg ☺️ Har jeg under 10k igjen etter alt er betalt, så blir det en stram mnd (har 2 barn)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 8000 etter at alt er betalt (mat, hus, barnehage osv.) og har ett barn. Jeg synes det er trangt. 

Anonymkode: 6a6a9...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...