Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke én tablett, det er 4 stykker. Kjøp multivitamin, folat og tran. Voila, der sparte du massevis med penger. 

Anonymkode: 990d1...0e9

Da har du lite kunnskap om vitaminer. Tar du Tran og multivitamin så får du for mye A vitamin. Det er ikke anbefalt, og iallfall ikke som gravid. Å ta folat i tillegg til multivitamin kan også gi for mye folat.. greit å feie for egen dør etc.. :P 

Anonymkode: d9710...073

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er lurt å ta multivitaminer for gravide, så slipper du å ta så mange forskjellige tabletter, samt at du får i deg det du trenger. Vitamin D er noe alle trenger, også de som ikke er gravid forøvrig, og det samme med jod som også mange helt sikkert har mangler på. 

https://www.apotera.no/nycoplus-gravid-56-56stk?gclid=Cj0KCQjwpdqDBhCSARIsAEUJ0hOWueIB6LHzRbJOz1AhlV_3UkngCpEUc0csXyINQb8uSa6j1e2SS4QaAgRgEALw_wcB

Anonymkode: 24e94...ddd

Jeg fikk anbefalt denne av jordmor 🙂 helt topp. Har tatt de i prøveperioden også. 

Skrevet
Lonehill skrev (6 minutter siden):

Hvilke verdier er det som blir regna innenfor normalen?

Mellom 50 og 100, ser utenlandske leger vil ha det nærmest mulig 100, norskutdannede er fornøyd bare man ligger over 50. Sånn generelt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har du lite kunnskap om vitaminer. Tar du Tran og multivitamin så får du for mye A vitamin. Det er ikke anbefalt, og iallfall ikke som gravid. Å ta folat i tillegg til multivitamin kan også gi for mye folat.. greit å feie for egen dør etc.. :P 

Det er ikke mulig å ta for mye folsyre. Det er også lov å bruke hjernen litt og velge multivitamin uten vitamin A og D. 

Skrevet

Denne grafen er henta fra ei undersøkelse ved Universitetet i Oslo, der de testa tilskudd på 76 og 152 mikrogram vitamin D i åtte uker (anbefalt dose er 10 mikrogram). Gruppa på de røde strekene fikk 76 mikrogram i åtte uker og det var ikke mange som kom over 100. Da lurer jeg litt på om det kan være helt rett at 10 mikrogram er nok til de fleste? De som var med på undersøkelsa var veltrente idrettsfolk som sannsynligvis er nøye på kostholdet. Gruppa på de blå strekene, som ikke fikk tilskudd, gikk det dårligere med.136107449_Screenshot2021-04-1416_38_09.thumb.png.a97351ffc983ca1ed85a873ca25d42ac.png

https://www.enebak.no/testa-vitamin-d-tilskudd-pa-folk-som-driver-idrett/

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mulig å ta for mye folsyre. Det er også lov å bruke hjernen litt og velge multivitamin uten vitamin A og D. 

Det er helt klart mulig å ta for mye folat, og for stort inntak har vist sammenheng med risiko for autisme/nedsatte kognitive evner hos barnet. 

Anonymkode: d0cd8...235

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er helt klart mulig å ta for mye folat, og for stort inntak har vist sammenheng med risiko for autisme/nedsatte kognitive evner hos barnet. 

Anbefaler at du leser deg litt opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Folat er b-vitamin og vannløselig, det skal derfor veldig mye til å få i seg for mye. 

Anonymkode: e90f5...d31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Folat er b-vitamin og vannløselig, det skal derfor veldig mye til å få i seg for mye. 

Anonymkode: e90f5...d31

Men tilskuddene inneholder ikke folat, men folsyre. Dette må omdannes til folat i kroppen etter dens behov, og vil hopes opp hvis man har fått for mye.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men tilskuddene inneholder ikke folat, men folsyre. Dette må omdannes til folat i kroppen etter dens behov, og vil hopes opp hvis man har fått for mye.

Jeg tar triobe (inneholder dobbel mengde folsyre enn de som er anbefalt i svangerskapet) samt et multivitamintilskudd og allikevel lå jeg innenfor normalen på folsyre. Jeg var veldig opptatt av å få dette sjekket da man har sett en kreftrisiko med stooort inntak av folsyre. Så ja, det er ikke bra med for mye, men det skal ganske mye til for å komme over grensen.

Anonymkode: d7117...5b6

Skrevet

Hva får en nygravid vite om vitamin D fra jordmor/lege/helsesykepleier?

Er det f.eks. allmennt kjent at vitamin D er råvaren til hormonet kalsitriol og at det er hormonet kalsitriol som i løpet av svangerskapet (blant mye annet) står for å programmere hjernen til ungen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke fokusere på noe du kan? Man må opp i ekstreme mengder, så det er jo bare irrelevant. Mange gravide må stå på 4 mg gjennom første trimester. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tar triobe (inneholder dobbel mengde folsyre enn de som er anbefalt i svangerskapet) samt et multivitamintilskudd og allikevel lå jeg innenfor normalen på folsyre. Jeg var veldig opptatt av å få dette sjekket da man har sett en kreftrisiko med stooort inntak av folsyre. Så ja, det er ikke bra med for mye, men det skal ganske mye til for å komme over grensen.

Anonymkode: d7117...5b6

Men det er viktig å være obs hvis man kjøper tilskudd/produkter fra utlandet eller oppholder seg der. Noen steder har de opp til 10x større innhold i tilskudd, og i USA er folsyre tilsatt i nesten alle kornprodukter - og der kan man få altfor høye mengder folsyre i kroppen. Tilsvarende i enkelte europeiske land også.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du ikke fokusere på noe du kan? Man må opp i ekstreme mengder, så det er jo bare irrelevant. Mange gravide må stå på 4 mg gjennom første trimester. 

Jeg kan dette, 4 mg (vanlig tilskudd i Portugal f.eks) har vist seg å være negativt for hjerneutvikling - det er bare å lese faglitteratur om dette temaet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan dette, 4 mg (vanlig tilskudd i Portugal f.eks) har vist seg å være negativt for hjerneutvikling - det er bare å lese faglitteratur om dette temaet.

Høres ut som du leser ymse forskning, for dette kan du ikke i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler at du leser deg litt opp. 

Det har jeg gjort, jeg jobber med dette og har god oversikt over tilgjengelig faglitteratur 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Tror grunnen til at vitamin D ikke fokuseres på er at vitamin D er lavt for befolkningen som helhet og dermed er generelle rådet at alle skal ta tilskudd, ikke kun gravide. Fokuset blir på folat og jod siden man ikke går ut med slike anbefalinger til alle (bortsett fra jod nå da som har blitt mer fokus på for hele befolkningen). 

Anonymkode: e67ad...cb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Høres ut som du leser ymse forskning, for dette kan du ikke i det hele tatt. 

Jeg er forsker, så ta det med ro - jeg vet hva jeg snakker om 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror grunnen til at vitamin D ikke fokuseres på er at vitamin D er lavt for befolkningen som helhet og dermed er generelle rådet at alle skal ta tilskudd, ikke kun gravide. Fokuset blir på folat og jod siden man ikke går ut med slike anbefalinger til alle (bortsett fra jod nå da som har blitt mer fokus på for hele befolkningen). 

Supplerer også meg selv. 4000IE er IKKE anbefalt å ta med mindre man har fått påvist en mangel. Vanlig anbefalt dosering fra tilskudd er 10ug/400IE med mindre man vet at man ofte får lave nivå eller faktisk har påvist en mangel... har man dette får man ofte anbefalt høyere tilskudd da 10ug ofte ikke er nok for å øke nivåene... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...