Lonehill Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Er det lov å diskutere D-vitaminmangel her? Det kan se ut som D-vitaminmangel er litt viktig i forhold til graviditet. For å si det mildt. https://www.enebak.no/category/graviditet/
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 https://www.aftenposten.no/norge/i/l10k99/mange-gravide-har-underskudd-paa-d-vitamin-det-kan-gi-helseskader-hos Det er veldig rart at hele 1 av 5 ikke tar tilskudd av vitamin D. Trodde flere norske gravide var mer opplyst enn som så. Anonymkode: 24e94...ddd 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.aftenposten.no/norge/i/l10k99/mange-gravide-har-underskudd-paa-d-vitamin-det-kan-gi-helseskader-hos Det er veldig rart at hele 1 av 5 ikke tar tilskudd av vitamin D. Trodde flere norske gravide var mer opplyst enn som så. Anonymkode: 24e94...ddd Nå er ikke jeg gravid selv (planlegger å starte prøvingen snart), men har fosøkt å sette meg så godt inn i ting som mulig og forberede kroppen på det som forhåpetligvis snart skal skje. Jeg har lagt merke til at det er lite fokus på graviditet og vitamin D, til tross for viktigheten av det. Det prates mye om folat og jod, men det virker som om fokuset på vitamin D ikke er på langt nær så stort, noe som egentlig er rart i et land på kontant underskudd på D-vitamin. Anonymkode: 71566...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er ikke jeg gravid selv (planlegger å starte prøvingen snart), men har fosøkt å sette meg så godt inn i ting som mulig og forberede kroppen på det som forhåpetligvis snart skal skje. Jeg har lagt merke til at det er lite fokus på graviditet og vitamin D, til tross for viktigheten av det. Det prates mye om folat og jod, men det virker som om fokuset på vitamin D ikke er på langt nær så stort, noe som egentlig er rart i et land på kontant underskudd på D-vitamin. Anonymkode: 71566...1f3 Det er lurt å ta multivitaminer for gravide, så slipper du å ta så mange forskjellige tabletter, samt at du får i deg det du trenger. Vitamin D er noe alle trenger, også de som ikke er gravid forøvrig, og det samme med jod som også mange helt sikkert har mangler på. https://www.apotera.no/nycoplus-gravid-56-56stk?gclid=Cj0KCQjwpdqDBhCSARIsAEUJ0hOWueIB6LHzRbJOz1AhlV_3UkngCpEUc0csXyINQb8uSa6j1e2SS4QaAgRgEALw_wcB Anonymkode: 24e94...ddd 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er lurt å ta multivitaminer for gravide, så slipper du å ta så mange forskjellige tabletter, samt at du får i deg det du trenger. Vitamin D er noe alle trenger, også de som ikke er gravid forøvrig, og det samme med jod som også mange helt sikkert har mangler på. https://www.apotera.no/nycoplus-gravid-56-56stk?gclid=Cj0KCQjwpdqDBhCSARIsAEUJ0hOWueIB6LHzRbJOz1AhlV_3UkngCpEUc0csXyINQb8uSa6j1e2SS4QaAgRgEALw_wcB Anonymkode: 24e94...ddd Hvis du liker å kaste bort penger og har dårlig kunnskap om vitaminer, så er nok de grei å ta Anonymkode: 990d1...0e9 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du liker å kaste bort penger og har dårlig kunnskap om vitaminer, så er nok de grei å ta Anonymkode: 990d1...0e9 Ehm.. man kaster ikke vekk penger bare fordi man tar èn tablett som inneholder det man trenger fremfor 10 forskjellige typer. Men du må gjerne komme med bedre råd siden du er ekspert! Anonymkode: 24e94...ddd 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ehm.. man kaster ikke vekk penger bare fordi man tar èn tablett som inneholder det man trenger fremfor 10 forskjellige typer. Men du må gjerne komme med bedre råd siden du er ekspert! Anonymkode: 24e94...ddd Det er ikke én tablett, det er 4 stykker. Kjøp multivitamin, folat og tran. Voila, der sparte du massevis med penger. Anonymkode: 990d1...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ehm.. man kaster ikke vekk penger bare fordi man tar èn tablett som inneholder det man trenger fremfor 10 forskjellige typer. Men du må gjerne komme med bedre råd siden du er ekspert! Anonymkode: 24e94...ddd Poenget til vedkommende er vel kanskje at det ikke er vits å ta den typen tilskudd dersom man faktisk ikke har noen mangler (kroppen vil uansett ikke ta opp vitaminer eller mineraler den ikke er i underskudd på). Sånn sett kan det være greit å ta tilskudd man vet kroppen faktisk vil ta opp, fremfor dyrere tilskudd som inneholder mye som bare tisses rett ut igjen. Anonymkode: 71566...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du liker å kaste bort penger og har dårlig kunnskap om vitaminer, så er nok de grei å ta Anonymkode: 990d1...0e9 Kom gjerne med andre forslag? Anonymkode: 2f2c2...f09
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke én tablett, det er 4 stykker. Kjøp multivitamin, folat og tran. Voila, der sparte du massevis med penger. Anonymkode: 990d1...0e9 Så du vil man skal kjøpe multivitamin, folat og tran, men ikke multivitamin for gravide som inneholder både folat og omega3? Hvis man ikke har dårlig råd, hvorfor synes du det er en så ufattelig mye bedre løsning egentlig? Anonymkode: 24e94...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du vil man skal kjøpe multivitamin, folat og tran, men ikke multivitamin for gravide som inneholder både folat og omega3? Hvis man ikke har dårlig råd, hvorfor synes du det er en så ufattelig mye bedre løsning egentlig? Anonymkode: 24e94...ddd Som sagt, hvis du liker å kaste bort penger, skal ikke jeg stoppe deg. Anonymkode: 990d1...0e9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt, hvis du liker å kaste bort penger, skal ikke jeg stoppe deg. Anonymkode: 990d1...0e9 For de aller fleste, gjør ett produkt fremfor å ha 5 bokser med tabletter, at det blir enklere å ta de vitaminene man skal hver dag. Det heter compliance, men det antar jeg du vet siden du har så mye kunnskap Så det å putte et brett i en toalettmappe når man skal bort på helg, oppleves for de fleste som mye enklere enn å ta med seg 5 bokser med tabletter eller måtte dra og kjøpe dosett. Virker som alt som betyr noe for deg, er hvor mye penger det koster fremfor å gjøre det enkelt å ta de vitaminene man bør hver dag, og at du ikke forstår at det finnes andre perspektiver. Anonymkode: 24e94...ddd 6
Lonehill Skrevet 14. april 2021 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ehm.. man kaster ikke vekk penger bare fordi man tar èn tablett som inneholder det man trenger fremfor 10 forskjellige typer. Men du må gjerne komme med bedre råd siden du er ekspert! Anonymkode: 24e94...ddd Problemet med multivitaminer er at de inneholder vitamin A. Det får vi nordmenn alt for mye av som det er, gjennom kosten. Helsemyndighetene i Storbritannia fraråder tran til gravide fordi tran inneholder alt for mye vitamin A. Ei halv skive med leverpostei en gang i uka gir deg alene nok vitamin A til å dekke behovet. Ei hel brødskive med leverpostei i uka, så har du fått i deg for mye vitamin A. Helsemyndighetene i England advarer om at for mye vitamin A under svangerskapet kan føre til skader på barnet, selv ved ganske små overdoser. https://www.enebak.no/helsedirektoratet-anbefaler-ikke-gi-tran-til-spedbarn/ Just for the record: Når Helsedirektoratet ikke lenger anbefaler tran til spedbarn, har ikke det noe verken med vitamin A eller miljøgifter å gjøre. De fant bare ut at spedbarn som fikk tran som tilskudd av vitamin D utvikla D-vitaminmangel. Endret 14. april 2021 av Lonehill La til presisering.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 Jordmor anbefale jod og vit d eller tran. Jeg kjøpte trankapsler som løser seg opp i tarmen, men ser ikke ut som de inneholder d vitamin?🤔 omdannes tran til D eller åssen fungerer det? Jeg tar multivitaminer i tillegg pluss triobe så føler jeg er godt dekka da... poenget mitt skulle i alle fall være at her var jordmor opplyst. Dette var ikke noe jeg hørte noe om for 5 år siden sist svangerskap. Anonymkode: d7117...5b6
Lonehill Skrevet 14. april 2021 Forfatter #15 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jordmor anbefale jod og vit d eller tran. Jeg kjøpte trankapsler som løser seg opp i tarmen, men ser ikke ut som de inneholder d vitamin?🤔 omdannes tran til D eller åssen fungerer det? Jeg tar multivitaminer i tillegg pluss triobe så føler jeg er godt dekka da... poenget mitt skulle i alle fall være at her var jordmor opplyst. Dette var ikke noe jeg hørte noe om for 5 år siden sist svangerskap. Anonymkode: d7117...5b6 Rart at jordmødre anbefaler tran tran til gravide. Det gir i alle fall veldig lite vitamin D. Ei skje tran gir bare 400 IE, men Helsedirektoratet sier at det er trygt å ta inntil 4.000 IE pr. dag (ti skjeer tran kan gi A-vitaminforgiftning!). Siden 40% av de gravide i Norge har D-vitaminmangel, burde ikke jordmødrene være litt mer rause i anbefalingene for å bidra til mindre D-vitaminmangel hos gravide? D-vitaminmangel under svangerskap er risikosport ifølge en barnelege som har gått gjennom 20 år med forskning på D-vitaminmangel under graviditet: https://www.enebak.no/d-vitaminmangel-under-svangerskap/ 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 Lonehill skrev (22 minutter siden): Rart at jordmødre anbefaler tran tran til gravide. Det gir i alle fall veldig lite vitamin D. Ei skje tran gir bare 400 IE, men Helsedirektoratet sier at det er trygt å ta inntil 4.000 IE pr. dag (ti skjeer tran kan gi A-vitaminforgiftning!). Siden 40% av de gravide i Norge har D-vitaminmangel, burde ikke jordmødrene være litt mer rause i anbefalingene for å bidra til mindre D-vitaminmangel hos gravide? D-vitaminmangel under svangerskap er risikosport ifølge en barnelege som har gått gjennom 20 år med forskning på D-vitaminmangel under graviditet: https://www.enebak.no/d-vitaminmangel-under-svangerskap/ 10 μg vitamin D er nok for de fleste. Anonymkode: 990d1...0e9
Mei88 Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 Be om blodprøver for å se om du hsr D-vitamin mangel, har du ikke det trengs vel ikke tabletter😃
Lonehill Skrevet 14. april 2021 Forfatter #18 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 10 μg vitamin D er nok for de fleste. Anonymkode: 990d1...0e9 Det der har jeg har lurt litt på. Hvordan kan det ha seg at 40% av de gravide i Norge har D-vitaminmangel når 10 mikrogram som tilskudd er nok? Mange ser ut til å være D-vitaminfattige selv om de tar anbefalt tilskudd.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 Alle tas da blodprøver av i forbindelse med graviditet? Jeg har ihvertfall tatt blodprøver som viser vitaminstatus både før, under og etter graviditeten, så da ser man jo hva man eventuelt må ta mer av. Jeg er vegetarianer, så er forsåvidt vant til å sjekke status jevnlig. Har vært litt lav på D-vitamin inni mellom (men faktisk ikke veldig lav,alltid innenfor normalen,også på utvidede tester) så tar uansett alltid tilskudd av dette. Det er jo helt som forventet å ha litt lavt på D-vitamin når man bor i Norge og ikke spiser fisk. Ellers har det vært fine verdier på det meste. Sist var jeg veldig lav på jern etter fødselen, så denne gangen tar jeg det gjennom svangerskapet. Anonymkode: e90f5...d31
Lonehill Skrevet 14. april 2021 Forfatter #20 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): alltid innenfor normalen, Hvilke verdier er det som blir regna innenfor normalen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå