Gå til innhold

Hvor mange har man LOV til å ha besøk av nå? Ikke anbefaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner bare at anbefalingen er max to personer, men hører kolleger sier at man har lov til å ha besøk av 5 om man har stor nok plass.

Hva er riktig her? Jeg klarer ikke å Google meg frem til det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor du bor. Men Erna har vel vist vei for at det ikke er annet enn anbefalinger i private hjem? Med mindre du bor i feks Oslo som har strengere regler enn nasjonalt. 

• Liker 4
Skrevet

Hvilken kommune? Uansett, det kommer nye tiltak i dag, som gjelder fra natt til fredag. I dag er det nasjonalt slik: Maks to gjester på besøk. Hold to meters avstand.

Skrevet
Lou Salome skrev (Akkurat nå):

Hvilken kommune? Uansett, det kommer nye tiltak i dag, som gjelder fra natt til fredag. I dag er det nasjonalt slik: Maks to gjester på besøk. Hold to meters avstand.

Man kan vel ha mer enn to gjester. Det er anbefalt to gjester... 

20 gjester i privat arrangement, så sånn sett kan du kalle et kaffebesøk et arrangement🤷🏼‍♀️ Alle må ha faste plasser da og man må kunne holde enmetersregel.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-innforer-strengere-nasjonale-tiltak/id2841039/

• Liker 1
Skrevet
atropos skrev (1 time siden):

Man kan vel ha mer enn to gjester. Det er anbefalt to gjester... 

20 gjester i privat arrangement, så sånn sett kan du kalle et kaffebesøk et arrangement🤷🏼‍♀️ Alle må ha faste plasser da og man må kunne holde enmetersregel.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-innforer-strengere-nasjonale-tiltak/id2841039/

Ok. I Oslo er det forbud, og beskjed nettopp om at det varer i to uker til.

• Liker 1
Skrevet
Lou Salome skrev (1 time siden):

Ok. I Oslo er det forbud, og beskjed nettopp om at det varer i to uker til.

Ja, det er andre regler i Oslo og steder med høy smitte. Men nasjonalt er det da  en god del folk man kan ha, men man skal ha god plass hvis man skal holde avstandsregelen da 😅

Skrevet

Takk alle sammen😊

Det er ingen egne tiltak i min kommune lenger så da gjelder de nasjonale reglene.

Skrevet
Nicathv skrev (1 time siden):

Sjekk din kommunes regler.

Nasjonale regler:

"Innendørs tillates 10 personer på arrangementer uten faste, tilviste sitteplasser.

Det er i tillegg krav om to meters avstand mellom deltakerne, oppnevning av ansvarlig arrangør og registrering av gjester. "

https://www.helsenorge.no/koronavirus/oversikt-over-regler-og-anbefalinger/

Men det er på arrangement. Jeg er usikker på om det at et par vennefamilier kommer innom på middag går under arrangement, der politiet kan gi bøter om det ikke er to meter avstand.

Jeg finner ikke klare regler for hvor mange gjester man kan ha i sitt private hjem, kun anbefalinger.

Skrevet

Ganske interessant hvor komplisert det er å finne ut av dette. Det er en myr av ulike tiltak, anbefalinger og påbud. Ikke nødvendigvis en enkel sak å skille mellom alt.

Det er ikke nødvendigvis noen styrke. Sakene rundt Ap-toppene og Solberg reflekterer dette på en god måte.

Ingen styrke for rettsikkerheten.

• Liker 8
Skrevet

På helsenorge.no fant jeg følgende:

Sitat

Private sammenkomster kommer også under definisjonen av arrangement. Dette omfatter:  

• Sammenkomster for familie, venner og bekjente.
  • Sosiale samlinger i tilknytning til arbeid eller skole.
  • Sammenkomster etter seremoni. For eksempel dåp, bryllup, konfirmasjon og begravelser.
  • Fester og middager med servering av alkohol etter et seminar, konferanse, kurs eller andre faglige sammenkomster.

Altså teller vennemiddager o.l. som arrangement.

Anbefalingen er dette:

Sitat

Alle bør begrense sosial fysisk kontakt i størst mulig grad. Du bør ikke ha besøk av flere enn to gjester i tillegg til de du allerede bor med. Dette gjelder både innendørs og utendørs i egen hage. Man må likevel ikke være flere enn at man kan holde avstand.

[...]

Hold kontakt med familie og venner. Finn gjerne andre måter å være sosial på enn å møtes fysisk.

Den er vel ganske klar.

Regelen er dette:

Sitat

Vi anbefaler at alle planlagte arrangementer avlyses. Hvis arrangementer ikke kan utsettes gjelder disse reglene:

• Innendørs tillates 10 personer på arrangementer uten faste, tilviste sitteplasser.
    [...]
  • Det er i tillegg krav om to meters avstand mellom deltakerne, oppnevning av ansvarlig arrangør og registrering av gjester.

Alt dette er hentet frahelsenorge.no :) 

• Liker 5
Skrevet
Chandria skrev (13 timer siden):

Jeg finner bare at anbefalingen er max to personer, men hører kolleger sier at man har lov til å ha besøk av 5 om man har stor nok plass.

Hva er riktig her? Jeg klarer ikke å Google meg frem til det...

Anbefalingen er å begrense sosial kontakt mest mulig. En bør derfor aldri ha gjester eller gå på besøk. En bør dessuten avstå fra en hver verbal kontakt. Regjeringen anbefaler sosial kontakt uten fysisk nærhet, men så vidt jeg vet, er det ikke bevist at smitte via telefon eller dataskjerm aldri forekommer (selv om slik smitte er vanskelig å forstå). Det tryggeste er alltid å oppholde seg alene hjemme og aldri snakke med noen.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for helseskadelig innlegg.

Edie, adm.

Skrevet (endret)

Hva gjelder for private sammenkomster i hjem, hager og hytter? 

Reglene for arrangementer gjelder ikke i private hjem, hager eller hytter. Der gjelder anbefalinger. Det oppfordres til å møte andre utendørs, og ikke ha besøk av flere enn fem gjester. Dersom alle gjestene kommer fra samme husstand kan man være flere, men man må kunne holde avstand.

Dette sto på regjeringen.no, det er altså ingen bestemte lover rundt dette temaet, kun anbefalinger. Dvs at man kan være så mange man vil. 

Endret av mandel92
  • Liker 1
Skrevet
mandel92 skrev (17 minutter siden):

Hva gjelder for private sammenkomster i hjem, hager og hytter? 

Reglene for arrangementer gjelder ikke i private hjem, hager eller hytter. Der gjelder anbefalinger. Det oppfordres til å møte andre utendørs, og ikke ha besøk av flere enn fem gjester. Dersom alle gjestene kommer fra samme husstand kan man være flere, men man må kunne holde avstand.

Dette sto på regjeringen.no, det er altså ingen bestemte lover rundt dette temaet, kun anbefalinger. Dvs at man kan være så mange man vil. 

Det stemmer ikke. I Oslo er det forbudt med mer enn 2 gjester i hjemmet, og i Viken-kommuner som fortsatt har tiltaksnivå A er det forbudt å samles mange mennesker på offentlig sted. Eks samle to-tre familier på piknik i skogen er i så måte fy fy. Altså fortsatt ganske så strengt, for noen av oss ihvertfall... 

Skrevet
Blekkulfina skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke. I Oslo er det forbudt med mer enn 2 gjester i hjemmet, og i Viken-kommuner som fortsatt har tiltaksnivå A er det forbudt å samles mange mennesker på offentlig sted. Eks samle to-tre familier på piknik i skogen er i så måte fy fy. Altså fortsatt ganske så strengt, for noen av oss ihvertfall... 

men hvor mange har jeg lov å ha på besøk i privat hjem i Viken, uten å få bot? Jeg finner det ikke noe sted, alt må tolkes og man må gjette seg til hva som gjelder.

• Liker 1
Gjest Gagaen
Skrevet

Som jeg har sagt før ; slutt å let etter smutthull! Begrense sosial kontakt er anbefalt, så da følger vi det da. Vi kjører ikke på så lenge vi ikke får bot for det!!!

Skrevet
velociraptor skrev (8 minutter siden):

men hvor mange har jeg lov å ha på besøk i privat hjem i Viken, uten å få bot? Jeg finner det ikke noe sted, alt må tolkes og man må gjette seg til hva som gjelder.

I Viken-kommuner med tiltaksnivå A er anbefalingen null gjester hjemme nå. Velger man å bryte denne anbefalingen er jeg faktisk usikker på hvor mange man må være for at det kan tolkes som brudd på smittevernforskriften, og dermed bøtelegges..

Skrevet
Blekkulfina skrev (Akkurat nå):

I Viken-kommuner med tiltaksnivå A er anbefalingen null gjester hjemme nå. Velger man å bryte denne anbefalingen er jeg faktisk usikker på hvor mange man må være for at det kan tolkes som brudd på smittevernforskriften, og dermed bøtelegges..

Dette er jo fullstendig god dag mann økseskaft. Det spørres ikke om anbefalinger, men om forskriften. Det er et problem for rettssikkerheten at de surrer sammen anbefalinger og forskrifter så ingen vet hva som er lov og hva som er anbefalt. Jeg tipper de gjør det sånn med vilje fordi de vet at de er på tynn is juridisk sett med en del av forskriftene sine. Bedre for dem at folk er redde for å få bot 🙄

• Liker 1
  • Opprett ny...