Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. I går kveld når jeg gikk på do så var utflodet mitt lyserosa bare når jeg tørka meg. Ble bekymret, men så gikk jeg på do for å dobbeltsjekke før jeg gikk å la meg. Tenkte det er ingenting å være bekymret for når det er litt slimete lyserosa utflod fordi "mensen" er vanlig i mange svangerskap. Jeg våknet for under 20 min siden, setter meg på do, det er ingenting på truse innlegget mitt så jeg puster ut rolig. Etter jeg er ferdig å tisse så ser jeg at do vannet har blitt rød/rosa-aktig. Burde jeg være stressa? Burde få ha en akutt time eller dra til legevakten?

Jeg ble jo redd så jeg tok siste graviditetstesten min nå, og heldigvis testet den fortsatt positiv. Jeg har små "murringer" eller hva det heter nå i mage området, skal se om det er fordi jeg er sulten eller om det er relatert til mensen. Jeg er usikker, men tror jeg er på uke 6 (5+2), starter på uke 7 neste mandag eller tirsdag. Glem dette, har 100% beregnet feil her. Jeg er litt stresset. Har ikke hatt SA eller MA før, det her er min første gang gravid. 🥺🤞🏻

Edit: Jeg tror jeg har beregnet feil med hvor langt jeg er, må sjekke HcGen min hos legen, skal gjøre det på fredag. Jeg har beregnet hvor langt jeg er med å se fra å med unnfangelse datoen. Kan hende jeg bare er på uke 2-3 nå som betyr enten uke 4-5 (siden det regnes fra å med første blødningsdag siden siste mens, selvom jeg ikke hadde mens denne måneden). Ikke 6-7 uker. 

Skjermbilde 2021-04-14 kl. 08.38.06.png

Endret av Løverinne
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen ting å stresse for. Litt lyserosa er helt normalt. Hvis du får en blødning som likner mensen med smerter er det grunn til å bli bekymret men heller ikke da er det nødvendig å dra på legevakten. Det er ikke noe de får gjort uansett. Hadde selv to blødninger dette svangerskapet og ble selvfølgelig bekymret. Fikk tatt HCG-prøver som viste stigning, dette kan du gjøre hos fastlegen din. 

Anonymkode: 1f8b0...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Testen er ganske svak, så ville innstilt meg på at dette ender i en spontanabort. 

Anonymkode: 63d4b...0dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Testen er ganske svak, så ville innstilt meg på at dette ender i en spontanabort. 

Den er sterkere enn når jeg testet meg på fredag. Den er langt ifra svak. 

1525548425_Skjermbilde2021-04-09kl_11_27_18.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Løverinne skrev (Akkurat nå):

Den er sterkere enn når jeg testet meg på fredag. Den er langt ifra svak. 

1525548425_Skjermbilde2021-04-09kl_11_27_18.png

Jo, den er svak. Er sikker på at om du tar en digital, vil den kun vise 2-3 uker. Dette har jeg dessverre vært igjennom noen ganger, og så svake tester i uke 5 er aldri et godt tegn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingen ting å stresse for. Litt lyserosa er helt normalt. Hvis du får en blødning som likner mensen med smerter er det grunn til å bli bekymret men heller ikke da er det nødvendig å dra på legevakten. Det er ikke noe de får gjort uansett. Hadde selv to blødninger dette svangerskapet og ble selvfølgelig bekymret. Fikk tatt HCG-prøver som viste stigning, dette kan du gjøre hos fastlegen din. 

Anonymkode: 1f8b0...bfc

Jeg lurer på om jeg kan muligens få sjekket det selv. Det hadde vært vondt om min første graviditet endte i spontanabort. Det ligner heldigvis ikke på mensen i det hele tatt, blødningen her er mer vannete og det setter seg ikke på truseinnlegget engang. Håper på at det er noe som kalles gjennombruddsblødning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, den er svak. Er sikker på at om du tar en digital, vil den kun vise 2-3 uker. Dette har jeg dessverre vært igjennom noen ganger, og så svake tester i uke 5 er aldri et godt tegn. 

Jeg er teknisk sett i uke 2+2 eller 3+2 tror jeg. Tok digital test på lørdag og det sto "gravid 1-2" på den. Jeg har ikke vært hos legen enda, men nå stresser jeg enda mer... Er det vanlig at 24 åringer har SA?

Skrevet
Løverinne skrev (2 minutter siden):

Jeg er teknisk sett i uke 2+2 eller 3+2 tror jeg. Tok digital test på lørdag og det sto "gravid 1-2" på den. Jeg har ikke vært hos legen enda, men nå stresser jeg enda mer... Er det vanlig at 24 åringer har SA?

Jeg forvirrer meg selv her nå. Leser artikler på babyverden akkurat nå, så hvis jeg er 5+2 idag så er jeg 5 uker gravid fordi man leser ikke det som i uke 6 i Norge? Jeg tror jeg har beregnet feil uansett, må sjekke HcGen min. Jeg har beregnet hvor langt jeg er med å se fra å med unnfangelse datoen. Kan hende jeg bare er på uke 2-3 nå som betyr enten uke 4-5. Ikke 6-7. Beklager for dette. Jeg er tydeligvis veldig stressa.

AnonymBruker
Skrevet
Løverinne skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om jeg kan muligens få sjekket det selv. Det hadde vært vondt om min første graviditet endte i spontanabort. Det ligner heldigvis ikke på mensen i det hele tatt, blødningen her er mer vannete og det setter seg ikke på truseinnlegget engang. Håper på at det er noe som kalles gjennombruddsblødning.

Anbefaler deg å sjekke HCG-stigningen hos legen :)

Det er dessverre vanskelig å si om blødninger er farlige eller ikke, men jeg ville tatt det med ro frem til eventuelt det motsatte blir besvist. Og når det gjelder styrken på strimmeltest ville jeg ikke tolket denne for mye, da jeg har hørt at HCG-stidgningen kan flate ut eller variere mye når det er så tidlig. Krysser fingrene for deg!

Jeg har selv vært gravid (uplanlagt) som dessverre endte i en tidlig spontanabort. Det er dessverre veldig vanlig, mer vanlig enn i hvert fall jeg var klar over før det skjedde med meg selv. har hørt at opp mot 30-40% av alle påbegynte svangerskap ender i SA, mange så tidlig at man ikke vet man er gravid engang. Kanskje til og med flere.. Og ja, det er normalt at også unge opplever SA (jeg er selv 26), selv om risikoen for at det skjer øker med alderen. Så det kommer i hvert fall jeg til ha i tankene neste gang jeg skulle bli gravid, og kommer nok ikke til å kunne slappe av før langt etter uke 12! 

Ikke meningen å skremme deg TS, men det kan være greit å kjenne til risikoen i hvert fall og hvor vanlig det faktisk er. Masse lykke til! Håper og tror at dette går fint :) 

Anonymkode: cad37...7e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Løverinne skrev (6 minutter siden):

Det er veldig vanlig å ha tidlig spontanabort, ja. Det er jo stigning, så mulig du er kortere på vei enn du tror. Du må nesten bare vente å se, ingenting annet å gjøre. Hver obs hvis du får veldig sterke smerter, da skal du kontakte lege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Løverinne skrev (7 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at 24 åringer har SA. Alle er i risikosonen for at det kan skje, men som jeg har forstått så øker det når man når en viss alder pga eggkvalitet. 
Jeg tror testen bør være sterkere 5+2. Men det er ikke sikkert at du hadde el når du trodde. Den kan ha kommet senere. Det du kan gjør er å ringe til legen din og be om en hcg blodprøve. 
Klem, heier på deg❤️

Anonymkode: 6cfe9...abf

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig vanlig å ha tidlig spontanabort, ja. Det er jo stigning, så mulig du er kortere på vei enn du tror. Du må nesten bare vente å se, ingenting annet å gjøre. Hver obs hvis du får veldig sterke smerter, da skal du kontakte lege. 

Jeg vet ikke om jeg er varm i ansiktet nå pga dette eller om det er noe annet. Føler jeg stresser skikkelig nå. Det kan hende jeg er mye tidligere på vei enn det jeg tror ja. Fordi jeg tok test forrige mandag, fredag, lørdag og idag. Testene har blitt sterkere og sterkere fram til nå. Lørdag var det digital testen som sa 1-2. Så jeg håper virkelig jeg har bare regnet ut feil. 😓

Skrevet

Det er ikke uvanlig at 24 åringer har SA. Alle er i risikosonen for at det kan skje, men som jeg har forstått så øker det når man når en viss alder pga eggkvalitet. 
Jeg tror testen bør være sterkere 5+2. Men det er ikke sikkert at du hadde el når du trodde. Den kan ha kommet senere. Det du kan gjør er å ringe til legen din og be om en hcg blodprøve. 
Klem, heier på deg❤️

Anonymkode: 6cfe9...abf

Ja, det kan hende eggløsningen min kom helt på slutten av måneden i mars. Jeg teller garantert feil fordi det sto bare 1-2 uker på digital testen 4 dager siden. Håper ikke det er noe å være bekymret for, skal høre med en jordmor bare for å være sikker. Tusentakk, håper det er ingenting. 🥺❤️

AnonymBruker
Skrevet
Løverinne skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg er varm i ansiktet nå pga dette eller om det er noe annet. Føler jeg stresser skikkelig nå. Det kan hende jeg er mye tidligere på vei enn det jeg tror ja. Fordi jeg tok test forrige mandag, fredag, lørdag og idag. Testene har blitt sterkere og sterkere fram til nå. Lørdag var det digital testen som sa 1-2. Så jeg håper virkelig jeg har bare regnet ut feil. 😓

Om du testet positivt forrige mandag, burde egentlig testen din være knallpositiv nå. Så synes du har lav stigning av hcg. 

Til sammenligning. Her har du min test i slutten av uke 4, den gangen det var et vellykket svangerskap. Testene er tatt 3+6 og 4+6

Screenshot_20210414_092450_com.dropbox.android.jpg

Screenshot_20210414_092406_com.dropbox.android.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Testene dine er litt svake, vil jeg si. Jeg er «bare» 3+5, altså 12 så i. Her er mine tester, hvor de sterkeste er 11 og 12 dpo. 

Men hcg-nivåer varierer. Svake tester er ikke nødvendigvis et dårlig tegn. Men ikke et bra tegn heller

20210414_093308.jpg

Anonymkode: 2efb0...b11

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du testet positivt forrige mandag, burde egentlig testen din være knallpositiv nå. Så synes du har lav stigning av hcg. 

Til sammenligning. Her har du min test i slutten av uke 4, den gangen det var et vellykket svangerskap. Testene er tatt 3+6 og 4+6

Screenshot_20210414_092450_com.dropbox.android.jpg

Screenshot_20210414_092406_com.dropbox.android.jpg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Testene dine er litt svake, vil jeg si. Jeg er «bare» 3+5, altså 12 så i. Her er mine tester, hvor de sterkeste er 11 og 12 dpo. 

Men hcg-nivåer varierer. Svake tester er ikke nødvendigvis et dårlig tegn. Men ikke et bra tegn heller

20210414_093308.jpg

Da lurer jeg på om jeg bare er 12-15 DPO eller noe. Jeg kan ha beregnet feil eller så er det tegn på SA. 😔

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Løverinne said:

Da lurer jeg på om jeg bare er 12-15 DPO eller noe. Jeg kan ha beregnet feil eller så er det tegn på SA. 😔

Når fikk du første positive test? Vet du når el var?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når fikk du første positive test? Vet du når el var?

(bildet i rekkefølge på testene jeg har tatt)

Nei, jeg rakk ikke å ha første mensen før jeg fikk positiv test, husker bare at jeg hadde eggløsningsslim etter sex, men kan ikke huske datoen. Men de dagene jeg hadde sex var 9., 20., 22., og 25. mars. 

5. april var første positive testen.

9. april: bilde nr 2.

10. april: bilde 3.

I dag (14. april): Bilde 4.

169145495_1430580517283919_3319420751999018984_n.thumb.jpg.b7122cb41826407bf72b46e470f698cd.jpg1709071069_Skjermbilde2021-04-09kl_11_27_18.thumb.png.6dc1d2484055d43a16163fc8347722dc.png1812335224_Skjermbilde2021-04-10kl_09_45_35.thumb.png.5f5fb43a26aa26efb97b171d4b1d1985.png2074872849_Skjermbilde2021-04-14kl_08_38_06.thumb.png.f0e77b69b02dfb758ea56da8aea688a4.png

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Løverinne said:

(bildet i rekkefølge på testene jeg har tatt)

Nei, jeg rakk ikke å ha første mensen før jeg fikk positiv test, husker bare at jeg hadde eggløsningsslim etter sex, men kan ikke huske datoen. Men de dagene jeg hadde sex var 9., 20., 22., og 25. mars. 

5. april var første positive testen.

9. april: bilde nr 2.

10. april: bilde 3.

I dag (14. april): Bilde 4.

169145495_1430580517283919_3319420751999018984_n.thumb.jpg.b7122cb41826407bf72b46e470f698cd.jpg1709071069_Skjermbilde2021-04-09kl_11_27_18.thumb.png.6dc1d2484055d43a16163fc8347722dc.png1812335224_Skjermbilde2021-04-10kl_09_45_35.thumb.png.5f5fb43a26aa26efb97b171d4b1d1985.png2074872849_Skjermbilde2021-04-14kl_08_38_06.thumb.png.f0e77b69b02dfb758ea56da8aea688a4.png

Siden du har blødninger kan du kontakte legekontoret for å måle HCG-nivå i blodet. Mål minst to ganger med 2-3 dager mellomrom. Dårlig stigning er nok dårlige nyheter.

Du kan også ta en digital en uke etter at du fikk "1-2" på første digitale. Den bør være "2-3".

Det var jeg som la ut testrekka ovenfor. Jeg fikk selv negativ test 9.04 og første positive 10.04. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Løverinne skrev (10 minutter siden):

Jeg ville uansett ikke hengt meg opp i styrken på testene, ettersom folk produserer HCG så forkjellig uten at det trenger være noe galt :) Så føler det blir feil av andre å skulle sammenlikne sine tester fra samme dpo, når det kun har til hensikt å skremme. Her er en oversikt som viser hvor ulikt kvinner kan produsere HCG på samme tidspunkt av svangerskapet:

http://forum.babyverden.no/attachments/upload_2013-12-15_15-33-39-png.43574/

Så lenge HCGen din stiger og blødningen ikke øker i styrke og/eller du får smerker i mage/rygg, ville jeg ikke bekymret meg. 

Anonymkode: cad37...7e2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...