Gå til innhold

Metformin - erfaringer?

Frøken Grønn

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på Metformin i dag, både for å regulere syklus og fordi det skal kunne bidra til vektnedgang, i følge gynekolog. Er det noen her som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Frøken Grønn skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt på Metformin i dag, både for å regulere syklus og fordi det skal kunne bidra til vektnedgang, i følge gynekolog. Er det noen her som har erfaring med dette?

Jeg har gått på Metformin pga PCOS, og har fått tre barn på den måten. Det fungerer bra, både med tanke på syklus og vektnedgang, men vær forsiktig med søtsaker - du kan bli skikkelig gæren i magen av det. Lykke til!

Anonymkode: e4312...ba6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har pcos, så ble satt på metformin sammen med letrozol. Aldri kun tatt metformin. Men fikk ihvertfall normal syklus. Hadde sykluser på rundt 120 dager før, og fikk sykluser på 28 dager etter oppstart. 

Gikk ned en del kg. Men magen min tålte metformin dårlig, så hadde diaré hver dag under alle prøveperiode.

Anonymkode: d69ac...e25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig god erfaring med metformin! Gikk ned i vekt og ble gravid. En gang alene, to ganger i kombinasjon med letrozol. Det ble ett barn av det. 

Anonymkode: 151c4...a05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke PCOS men økt produksjon av insulin, går derfor på metformin. Brukt det i 1 mnd. Har vært såå dårlig, gådd ned litt i vekt og mye diare/kvalme. Men dette var normalt og skulle avta etterhvert - så prøver å holde ut 🙈 

Kan oppdatere deg etterhvert når jeg har brukt det en stund 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bæsjet på meg noen ganger, men ellers tommel opp. 

Anonymkode: 8adfa...9f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frk.bie skrev (1 time siden):

Jeg har ikke PCOS men økt produksjon av insulin, går derfor på metformin. Brukt det i 1 mnd. Har vært såå dårlig, gådd ned litt i vekt og mye diare/kvalme. Men dette var normalt og skulle avta etterhvert - så prøver å holde ut 🙈 

Kan oppdatere deg etterhvert når jeg har brukt det en stund 😂

Jeg tar veldig gjerne imot oppdatering :) Jeg er kun på dag to, så det er kanskje tidlig å merke bivirkninger. Jeg er forberedt på at de kan komme 😬

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har god erfaring.  Har pcos men metformin gjorde det mulig for meg å gå ned i vekt så jeg ikke har noe særlig cyster lengre:) hvordan dose tar du?

Anonymkode: d3e06...6da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd Metformin tidligere for å gå ned i vekt, måtte da gi opp meg magevondt /diaré 

Startet i igjen i feb, denne gangen fikk jeg ikke mage vondt og slik som før :) 

MEN jeg trappet opp veldig sent, 500 i 14dager  så gikk opp til 1000. Eneste bivirkning var forferdelig mage kløe 😩ca 30 min etter tabletten.

men det ga seg etter noen uker, kan bli litt kvalmen men ingefær tabletter hjelper :) 

anbefaler å ta sammen med mat.

Anonymkode: 09cd9...9e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har god erfaring.  Har pcos men metformin gjorde det mulig for meg å gå ned i vekt så jeg ikke har noe særlig cyster lengre:) hvordan dose tar du?

Hvilken dose har du? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken dose har du? :) 

2 x 500 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

2 x 500 :)

Samme som meg :) (ikke ts) hvor lang tid gikk det før du gikk ned i vekt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre om erfaringer, både bivirkninger og resultater. Takk! :)Selv har jeg begynt på 1x500 per dag nå, skal øke til 2x500 etter en uke og videre til maksdose uke for uke, dersom det går. Jeg husker ikke helt hva maksdose er i farta. Det avhenger visst litt av bivirkningene forstod jeg, om det i det hele tatt går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på 850 x 2, så kanskje ikke så rart at jeg er dårlig?! 😬 

lurer på hvorfor jeg har fått så heftig dose 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Grønn skrev (3 timer siden):

Jeg tar veldig gjerne imot oppdatering :) Jeg er kun på dag to, så det er kanskje tidlig å merke bivirkninger. Jeg er forberedt på at de kan komme 😬

De kom på dag 3-4 hos meg men som jeg skreiv over går jeg på en stor dose 🙈 

Håper det kan hjelpe me å bli gravid 🤞🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
frk.bie skrev (29 minutter siden):

Jeg går på 850 x 2, så kanskje ikke så rart at jeg er dårlig?! 😬 

lurer på hvorfor jeg har fått så heftig dose 🙈 

Jeg gikk på den dosen i alle prøveperioden å. Spurte gynekologen om jeg burde gå ned, men hun anbefalte det ikke. Kroppen ble aldri vant til dem, men ble gravid to ganger. Da sammen med letrozol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Må man ha resept på metformin?

Anonymkode: 4e154...361

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg gikk på den dosen i alle prøveperioden å. Spurte gynekologen om jeg burde gå ned, men hun anbefalte det ikke. Kroppen ble aldri vant til dem, men ble gravid to ganger. Da sammen med letrozol. 

Jeg har eggløsning av meg selv, men går på både metformin og clomid 🤞🏼  Pause fra clomid denne mnd men skal bruke det i mai, så håper det hjelper på 🤞🏼❤️ Hvor mange mnd gikk du på metformin før det klaffet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første gangen 10 pp, da mistet jeg. Nå siste gangen 4 pp. Før jeg begynte på det så hadde vi prøvd i 3 år etter en sa, så det hjalp veldig på her. Håper det gir full klaff for dere🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...