Gå til innhold

Har ikke søkt ny jobb på 15+ år ... hvordan gjør man det i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lei av arbeidsplassen min og ser meg om etter noe nytt. Men hverdagen er så full og det skal litt til å komme i gang. Noen her som over en lav sko vil fortelle meg hvordan man kommer i gang med slikt i 2021? Hvor er det naturlig å søke, hvilke krav stilles til folk som bare søker på en jobb uten at en stilling er lyst ut?

Anonymkode: 6dada...144

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke verre enn å sjekke finn og arbeidsplassen.no, filtrere for fagfelt og område og så sjekke hva som finnes av ledige stillinger. Om du vil søke med åpen søknad kan du jo bare sende mail til leder der du vil søke.

Anonymkode: e1f18...6a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav.no, finn.no, jobbnorge.no

Anonymkode: 643b8...bc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at det ikke er særlig vanlig lenger å søke når det ikke er lyst ut noen stilling.

Man sjekker jobbannonser, og søker på utlyste stillinger.

Jeg har selv sittet som rekrutterer i et stort selskap, og det kommer nå og da søknader utenom de vanlige kanalene (direkte til meg, åpne søknader, søknader uten at vi har lyst ut stilling).

Dette blir bare støy og ekstraarbeid for oss, og alle får et kort svar om å sjekke utlyste stillinger og følge søkeprosedyren der. 

Anonymkode: a23b6...a4b

• Liker 2
Skrevet

De eneste jeg noen gang har vært borti som har fått jobb uten at det har vært utlyst en stilling, er de som vil jobbe som ringevikarer. Da trengs de jo bare når de trengs, og det er vel gull for alle parter. 

Det er mange ulike nettsider hvor det lyses ut jobber. Hvis du er spesielt interessert i et (eller flere) firma, så gå på hjemmesiden deres og se om de har ledige stilligner der - ellers lyser de fleste ut på finn.no, karrierestart.no, jobbnorge eller lignende. 

Så er det bare å finne den gylne balansen mellom å skrive en søknad hvor du skryter masse av hva du kan og har gjort, samtidig som du er ydmyk og likanes :) 

• Liker 1
Skrevet

Svaret på begge spørsmålene dine er det samme: Det er naturlig å søke på jobber man er kvalifisert for. Finn ut hva slags jobb du vil ha og er kvalifisert til, sjekk finn og nav for ledige stillinger og google "søknad eksempel" og "CV eksempel", så får du mange forslag til hva du kan skrive.

Jeg hadde ikke sendt åpne søknader med mindre jeg ikke fant noen utlyste, men det kommer gjerne an på bransje og behov om det fungerer eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

I dag handler det om nettverk og tilstedeværelse på nett. 

Finn den bransjen eller bedriften du vil jobbe i. Så finner du ut hvem som er sentrale folk der. Så bygger du strategisk nettverk og kommer inn i de rette miljøene og blir kjent med de rette menneskene. På veien er det viktig at du er synlig på nett. Skriv kronikker og forsøk å få de publisert i riksdekkende medier. Vær aktiv på linkedin, twitter og facebook og engasjer deg i samfunnspørsmål som gjør deg synlig. Å gå viralt er det beste, men det viktigste er å være aktiv.

Anonymkode: 3a288...869

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag deg en profil på linkedin. Jeg brukte hovedsakelig finn når jeg søkte, men registrerte meg også på flere vikarbyråer.

Sett opp Cv, jeg brukte litt tid på det når jeg først begynte. Bruk også nettet og les deg opp om jobbsøking, intervju.

Mange karriere veiledere tilbyr også gjennomgang av Cv og søknad. 

Også linken det ble lagt til lenger oppe om karriere veiledning er bra.

Anonymkode: 337b4...db1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finner mine via LinkedIn 

Anonymkode: b7ac1...295

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...