Gå til innhold

Katt som er veldig vanskelig ang drikke vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to katter og den ene er så fryktelig sær når det kommer til å drikke vann. Det har frem til nå bare vært litt rart, men jeg begynner å bli bekymret for at han ikke får i seg nok vann og lurte på om noen har et godt råd. 

Han startet tidlig med å plaske i vannskålen så det ble mye vannsøl. Jeg obeserverte også at han ofte dyppet poten i vannet og slikket poten ren for vann i stedet for å drikke normalt. Jeg testet ut flere løsninger:

Flyttet vannskålen lenger vekk fra kattedoen, kjøpte større vannskal, kjøpte flere forskjellige i både plast, keramikk og sånn blank «metall»skål. Satte skålene i flere rom. 
De eneste gangene han drikker normalt er hvis han sniker seg inn i dusjen og drikker det som ligger igjen der, og da drikker han så lenge at jeg skjønner han ikke kan ha drukket mye fra sine egne skåler. 
Han drikker også hvis jeg tar vann i hendene mine og holder dem som en skål for han, eller hvis jeg setter meg rett ved siden av vannskålen og «guider» han til vannet med fingeren min. (Måtte jo bare teste ut alt som er av metoder)

Dette har utviklet seg over flere år, så det er ikke bare plutselig at han ikke ville drikke normalt. 
Har noen peiling på hva som foregår? Er han bare fryktelig sær? Jeg kan jo ikke sitte ved skåla hans hver gang han skal drikke. Jeg våkner også på natta av at han uler utenfor baderomsdøra og vil inn i dusjen og drikke. 

Anonymkode: 062c3...9f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å sette vannskåla på badet da? 

Anonymkode: 0a67c...bee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd sånn drikkefontene til katt? Noen katter ønsker å drikke vann som renner og ikke er stillesittende. 

Anonymkode: 2005e...d15

• Liker 4
Skrevet

Husk å gi ferskt vann i hvert fall hver dag. Anbefaler drikkefontene. Det kan også være pus drikker mer om natten, når du ikke har kontroll på hva han gjør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke unormalt dette. Ha en vannskål i dusjen og hold badedøra på gløtt så han kommer seg inn og ut. 

Anonymkode: 399bc...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skifter til rent vann to ganger om dagen, så ferskt nok burde det være. 
Jeg har også prøvd en slik fontene som er lagd spesielt for katter, men den var totalt uinteressant. 
Har prøvd å sette vannskål på badet, men han velger det gamle dusjvannet uansett. 

Det kan jo være at han drikker mer på natten når jeg ikke ser, men siden han virker så desperat etter dette dusjvannet og drikker så lenge av gangen når han først drikker der, så virker det jo ikke som han drikker noe særlig ellers? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Min katt liker å drikke fra glass, nekter å drikke fra skål.

Anonymkode: 6cbb4...7f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min katt liker å drikke fra glass, nekter å drikke fra skål.

Anonymkode: 6cbb4...7f5

Akkurat sånn er min også. Hun har en kopp med vann ved siden av matskålen.

Anonymkode: ab7e4...079

AnonymBruker
Skrevet

Mange katter sliter med dette og det er for at i naturen så får de det meste av vann gjennom byttene de dreper. Derfor er ikke katter så naturlig fokusert på å få i seg vann. Høres ut som du har prøvd ganske mye, har du prøvd å ha isbiter eller pingpong baller i vannet for å gjøre det mer spennende? Du kan måle opp hva du gir for å så måle det når du skal bytte for å sjekke om han faktisk drikker lite. Kjempe bra at du er obs på det. 

Om han virkelig drikker så lite ville jeg sluttet med tørrfor, og gitt kun kvalitets våtfor elller vom, det er mye vann i og du kan tilsette litt ekstra vann selv. 

https://catinfo.org

Anonymkode: ff123...994

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange katter sliter med dette og det er for at i naturen så får de det meste av vann gjennom byttene de dreper. Derfor er ikke katter så naturlig fokusert på å få i seg vann. Høres ut som du har prøvd ganske mye, har du prøvd å ha isbiter eller pingpong baller i vannet for å gjøre det mer spennende? Du kan måle opp hva du gir for å så måle det når du skal bytte for å sjekke om han faktisk drikker lite. Kjempe bra at du er obs på det. 

Om han virkelig drikker så lite ville jeg sluttet med tørrfor, og gitt kun kvalitets våtfor elller vom, det er mye vann i og du kan tilsette litt ekstra vann selv. 

https://catinfo.org

Takk for svar. Det jeg syns er så rart er jo at så lenge det er dusjvann eller fra hånda mi så syns han jo tydeligvis det ikke er noe problem å drikke. Da kan han sitte i mange minutter i strekk og bare drikke. 

Jeg har ikke prøvd å ha noe oppi vannskålen for å gjøre den mer interessant så det skal jeg gi et forsøk. :) 

Det hender jeg gir dem våtfor som avveksling, men han er lite interessert i det også. 
Søstra hans er forresten glad i våtfor og drikker normalt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Det jeg syns er så rart er jo at så lenge det er dusjvann eller fra hånda mi så syns han jo tydeligvis det ikke er noe problem å drikke. Da kan han sitte i mange minutter i strekk og bare drikke. 

Jeg har ikke prøvd å ha noe oppi vannskålen for å gjøre den mer interessant så det skal jeg gi et forsøk. :) 

Det hender jeg gir dem våtfor som avveksling, men han er lite interessert i det også. 
Søstra hans er forresten glad i våtfor og drikker normalt. 

TS

Katter er litt spesielle ja.... Og er man ikke vandt med bytte av mat er de som regel lite interessert i annen mat, men prøv å google litt tips for å prøve ny mat, mye man kn gjøre for å få de til å spise ny mat. Ville prøvd litt forskjellige typer våtfor å sett om det funker tilslutt. Og når han får våtfor så tar du bare oppi litt ekstra vann.  Kan jo være som du sier at du ikke ser det, er egentlig svært sjeldent jeg ser at kattene drikker men jeg vet at de gjør det for jeg har klumpesand så følger med på tisset at det er normal mengde(de har forskjellige størrelser på tisskulene så ser hvem som er hvem) og fordi det minsker i skålene. Men det er jo dumt å være usikkert selvfølgelig og så plutselig får katten din uvi eller noe slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Om ingenting tilslutt funker eller som en måte å ordne det på før du får prøvd det ut, er å ta vann i tørrforet, da blir jo det litt «våtfor», kan være han liker det siden han er vandt med det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en drikkematte? Legg noe flatt med lav kant i dusjen/på badet. Om katten drikker fra gulv og hender, så kanskje den foretrekker et tynt lag med vann 

Anonymkode: 62726...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen katter liker ikke at værhårene er bort i vannet. Kan det være noe der? 

Anonymkode: 6c335...649

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at våtfor ikke er så bra for tennene.

Har du prøvd å sette frem et glass med vann? Jeg pleide å ha et vannglass på nattbordet, helt til jeg oppdaget at katten drakk av mitt vann...

Skrevet

Ingen av mine drikker vann fra skål, har en gammel traktemugge stående med vann, de drikker fra alt annet 😂 glass, kopper, gryter. Bare ikke skål 😅

AnonymBruker
Skrevet

Å putte isbiter i vannet gjorde at han ble meget interessert, men det endte bare med at han lekte med dem og plasket ennå mer vann utover gulvet. 
Det har kommet en del andre forslag jeg skal prøve ut. :) 

Ellers så nærmer det seg årlig helsesjekk på pusene, så jeg kan jo ta det opp med veterinæren også. 
Det er mange tisseklumper i kattedoen daglig, så jeg vil jo tro han får i seg nok, men blir bare litt frustrert av at han ikke bare kan drikke normalt. Hehe. 

TS

Skrevet

Hvis pus går ute, drikker han nok der. Min foretrekker vann fra i fjor som har samlet seg opp i en gammel blumsterpotte, fremfor å drikke fra fontene eller skål. Men glasset mitt på bordet duger også. Ene katten min elsker vann med litt tørrfor i (dvs vann med smak). Når det er varmt, tilsetter jeg også vann til våtfor når de får det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare vær obs på at våtfor ikke er så bra for tennene.

Har du prøvd å sette frem et glass med vann? Jeg pleide å ha et vannglass på nattbordet, helt til jeg oppdaget at katten drakk av mitt vann...

Det stemmer ikke. De fleste tror at tørrfor er best for tennene for at det renser tennene slik at det ikke danner plakk men når de har sjekket ut dette så viser det seg at det er så minimalt at det ikke spiller noen rolle, uansett så er tørrfor mye mer sukker i enn våtfor så det er faktisk verre for de enn våtfor. Det er uansett anbefalt og pusse tenne til kattene. Våtfor er ikke noe dårligere for tennene enn tørrfor. 

• Liker 2
Skrevet

stor nok skål til at katten kan drikke uten at værhår treffer kantene. Ellers er det fontene, de foretrekker vann som beveger seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...