AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Pga covid ble storebrors konfirmasjon flyttet til 5 dager før min termin! Dette blir barn nr 3, og nr 1 og 2 er født etter termin, så jeg tenker jo at det ikke er akkurat usannsynlig at denne også kommer over termin. Men hva hvis den skulle ha lyst til ut 5 dager før termin!? Det er jo krise å gå glipp av konfirmasjonen til eldstemann! Særlig siden jeg i stor grad må ordne denne i stand selv, da far til eldste bor i utlandet og jeg ikke er sikker på om han får komme engang pga covid, og han blir i uansett ikke til å ordne i stand, kun komme som en vanlig gjest. En annen faktor i dette er at vi bor langt fra sykehus. Det er ikke bestemt hvor jeg skal føde enda, men enten en 4 timers biltur unna eller en halvtimes flytur unna. Dermed er det mange her som drar på sykehuset før termin for å være der når fødselen starter. Jeg føler dermed at dette blir en ekstra stressfaktor i forhold til fødselen. Jeg vil jo gi eldstemann en flott dag, men hva om jeg ender opp med å gå glipp av hele konfirmasjonen? Hva hadde dere gjort i mitt sted? Anonymkode: 990c9...beb
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Jeg ville hatt en annen voksen som kunne vært tilstede og ordnet alt i tilfelle du må fly på sykehus. Har sønnen din en annen voksen som kunne steppet inn for deg? Familie, slekt, nabo? Anonymkode: f5643...ffa 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Hei! Det var egentlig meningen at min eldste skulle konfirmeres 10 dager etter min termin (men denne ble flyttet til høsten grunnet covid) så jeg allierte meg med mamma, søster og svigers slik at jeg skulle ha mest mulig hjelp. Jeg var også redd for at jeg skulle gå i fødsel dagen før eller midt i hvis han kom på overtid.. Men man må nesten bare ta det som det kommer, det er lite du kan gjøre noe med dessverre, annet enn å planlegge alt på forhånd og få masse hjelp! Anonymkode: f9cd9...2f5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Aktuelt å planlegge for hjemmefødsel? Anonymkode: 378ea...e6b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 Jeg hadde lagt selskapet på en annen dato, også for egen overskudds del. Gitt at det ikke er mange tilreisende, selvfølgelig. Så ville jeg alliert meg med en slektning som kunne ta ansvar som voksenperson gjennom dagen dersom du ikke kan være der, og avklart om det var mulig å være med via skype eller lignende om du er på sykehuset. Og så lagt til side alle bekymringer. Tanker om "hva/hvis/når" bidrar ikke til noe positivt. Anonymkode: 3b0b4...cf6 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg hadde lagt selskapet på en annen dato, også for egen overskudds del. Gitt at det ikke er mange tilreisende, selvfølgelig. Så ville jeg alliert meg med en slektning som kunne ta ansvar som voksenperson gjennom dagen dersom du ikke kan være der, og avklart om det var mulig å være med via skype eller lignende om du er på sykehuset. Og så lagt til side alle bekymringer. Tanker om "hva/hvis/når" bidrar ikke til noe positivt. Anonymkode: 3b0b4...cf6 Enig i dette. I fjor var jeg i to konfirmasjoner hvor "festen" var flere uker før selve seremonien. Opprinnelig dato for begge deler var blitt flyttet pga korona, og så valgte de å ha seremoni og fest forskjellige helger. Muligens av diverse praktiske årsaker? Det går mao fint å ha selve festen før seremonien, så jeg ville gjort det. Det er jo ikke så stress om du og far blir hindret fra selve seremonien, hvis besteforeldre og/eller tanter og onkler kan stille i stedet. Så får de som er der sikkert lov til å filme akkurat ditt barn i en slik situasjon. Anonymkode: 97184...db8 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde lagt selskapet på en annen dato, også for egen overskudds del. Gitt at det ikke er mange tilreisende, selvfølgelig. Så ville jeg alliert meg med en slektning som kunne ta ansvar som voksenperson gjennom dagen dersom du ikke kan være der, og avklart om det var mulig å være med via skype eller lignende om du er på sykehuset. Og så lagt til side alle bekymringer. Tanker om "hva/hvis/når" bidrar ikke til noe positivt. Anonymkode: 3b0b4...cf6 Alle unntatt én gjest er tilreisende, og må reise minst 100 mil. Så hvis det blir selskap en annen dag enn konfirmasjonen, så får far, besteforeldre, tante vært med på enten seremoni eller selskap. Så det blir vel litt dumt. Ei venninne av meg har ordnet seg feriedager for å komme i konfirmasjonen, så mulig hun kan ha ansvar gjennom dagen. Nei, jeg får prøve å ikke bekymre meg, men jeg har vært innom flere tanker, også om det går an å få keisersnitt før konfirmasjonen, men har vel slått fra meg slike tanker, da jeg egentlig ikke ønsker keisersnitt. Men tenker at jeg iallfall får la være å dra til sykehuset før termin, slik de fleste gjør... TS Anonymkode: 990c9...beb 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aktuelt å planlegge for hjemmefødsel? Anonymkode: 378ea...e6b Da forrige fødsel endte med hastesnitt, er det nok ikke aktuelt å tenke på hjemmefødsel. TS Anonymkode: 990c9...beb
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Enig i dette. I fjor var jeg i to konfirmasjoner hvor "festen" var flere uker før selve seremonien. Opprinnelig dato for begge deler var blitt flyttet pga korona, og så valgte de å ha seremoni og fest forskjellige helger. Muligens av diverse praktiske årsaker? Det går mao fint å ha selve festen før seremonien, så jeg ville gjort det. Det er jo ikke så stress om du og far blir hindret fra selve seremonien, hvis besteforeldre og/eller tanter og onkler kan stille i stedet. Så får de som er der sikkert lov til å filme akkurat ditt barn i en slik situasjon. Anonymkode: 97184...db8 Hvis seremonien og festen er på ulike datoer, så må besteforeldre, tante og far til konfirmanten velge mellom seremonien og selskapet, da de bor for langt unna til å dra i begge. Og velger de da selskapet, så blir det kun meg og stefar på seremonien, og blir det da fødsel, blir det ingen på seremonien... Så jeg tenker at det beste er å bare ha det på samme dag, og så må jo jeg eventuelt gå glipp av hele konfirmasjonen. Men det kommer jo til å bli utrolig leit... Så jeg håper jo at babyen enten kommer etter eller i god tid før... Jeg tenker jo at sannsynligheten for at den kommer etter er stor siden søsknene har gjort det, men samtidig vet jeg at ei venninne som fødte for en stund siden fikk de to første 2-3 uker før termin og så kom plutselig nr 3 en uke etter termin... Så jeg vet ikke om jeg klarer å la være å bekymre meg... TS Anonymkode: 990c9...beb
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Pga covid ble storebrors konfirmasjon flyttet til 5 dager før min termin! Dette blir barn nr 3, og nr 1 og 2 er født etter termin, så jeg tenker jo at det ikke er akkurat usannsynlig at denne også kommer over termin. Men hva hvis den skulle ha lyst til ut 5 dager før termin!? Det er jo krise å gå glipp av konfirmasjonen til eldstemann! Særlig siden jeg i stor grad må ordne denne i stand selv, da far til eldste bor i utlandet og jeg ikke er sikker på om han får komme engang pga covid, og han blir i uansett ikke til å ordne i stand, kun komme som en vanlig gjest. En annen faktor i dette er at vi bor langt fra sykehus. Det er ikke bestemt hvor jeg skal føde enda, men enten en 4 timers biltur unna eller en halvtimes flytur unna. Dermed er det mange her som drar på sykehuset før termin for å være der når fødselen starter. Jeg føler dermed at dette blir en ekstra stressfaktor i forhold til fødselen. Jeg vil jo gi eldstemann en flott dag, men hva om jeg ender opp med å gå glipp av hele konfirmasjonen? Hva hadde dere gjort i mitt sted? Anonymkode: 990c9...beb Det er jo bare seremonien som har dato, og den har liten til ingen betydning for konfirmanter flest, som jo ikke er det minste religiøse (gitt at dere ikke er sektmedlemmer). Festen bestemmer du dato på. Flytt festen og dette er null problem. For konfirmanten kan du enkelt ordne at en eller flere besteforeldre blir med i kirka uansett, sånn at hen har litt stabilitet. Gitt koronarestriksjonene slipper neppe mer enn 3-4 per konfirmant inn uansett, og ideen om at dere skal kunne ha "fest" i 2021 er noe utopisk som man hadde drøm om den gang man trodde Norge post-korona ville returnere til å være et fritt, demokratisk samfunn. Anonymkode: 78235...9d9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da forrige fødsel endte med hastesnitt, er det nok ikke aktuelt å tenke på hjemmefødsel. TS Anonymkode: 990c9...beb Da ville jeg vurdert keisersnitt, med tanke på reiseavstand. Anonymkode: 378ea...e6b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo bare seremonien som har dato, og den har liten til ingen betydning for konfirmanter flest, som jo ikke er det minste religiøse (gitt at dere ikke er sektmedlemmer). Festen bestemmer du dato på. Flytt festen og dette er null problem. For konfirmanten kan du enkelt ordne at en eller flere besteforeldre blir med i kirka uansett, sånn at hen har litt stabilitet. Gitt koronarestriksjonene slipper neppe mer enn 3-4 per konfirmant inn uansett, og ideen om at dere skal kunne ha "fest" i 2021 er noe utopisk som man hadde drøm om den gang man trodde Norge post-korona ville returnere til å være et fritt, demokratisk samfunn. Anonymkode: 78235...9d9 Han skal ha konfirmasjon med Human-Etisk forbund, så det er ikke snakk om hvor religiøs man er eller ikke uansett. Men det blir nok en alright seremoni med en del underholdning av konfirmantene med mer. Vi får se hvor mange som kan bli med, men siden der konfirmasjonen skal være har over 300 fastmonterte nummererte seter, og de er 11 konfirmanter, så håper jeg de får ha med seg noen hver. Akkurat nå er vel reglene at det kan være 100 stk tilstede, så da får de kanskje ha med seg 10 stk hver. Men som du sier, så vet man ikke med korona. Men konfirmanten har liten familie her i Norge, så det blir nok maks 15-20 gjester uansett. Så vi krysser fingrene. Anonymkode: 990c9...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå