AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Jeg har fått en ny hobby og det er å se på "Rescue animal" videoer på YouTube😀 Det er folk i India og andre asiatiske land som plukker opp små valper og kattunger som de finner tjoret fast på søppeldynger/ noen har slengt de fra seg i grøften. De tar disse små nurkene med seg hjem, steller de og mater de med kokt ris. En av disse mennene har en eiendom der han har masse små valper og jeg ser at han gir de ren ris, eller ris blandet med noe. Er det nok næring da? Anonymkode: 5b5cb...a94
spektralkatt Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Mange mennesker i India spiser stort sett ren ris, eller ris blandet med noe.. om det er optimalt næringsmessig kan jo diskuteres, men andre levevilkår en i Norge. 1
SoWhat? Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Husker bare at da hunden jeg hadde fikk diaré, så sa veterinæren at jeg kun skulle gi han ris. Så de kan spise det. Men nå tror jeg de lever godt med ris selv om det ikke er den optimale mat for hunden. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 SoWhat? skrev (32 minutter siden): Husker bare at da hunden jeg hadde fikk diaré, så sa veterinæren at jeg kun skulle gi han ris. Så de kan spise det. Men nå tror jeg de lever godt med ris selv om det ikke er den optimale mat for hunden. Ikke mye protein i ris da Anonymkode: 5b5cb...a94
SoWhat? Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke mye protein i ris da Anonymkode: 5b5cb...a94 Nei, sant nok. Kan jo hende de får noe utenom.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 Det er vel gjerne ris eller mais de fleste katter og hunder hovedsakelig mates med her i landet også. Anonymkode: 7209a...2fe
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er vel gjerne ris eller mais de fleste katter og hunder hovedsakelig mates med her i landet også. Anonymkode: 7209a...2fe Er det ikke tørket kjøtt i tørrfôr da? Våtfor er jo kjøtt, Anonymkode: 5b5cb...a94 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det ikke tørket kjøtt i tørrfôr da? Våtfor er jo kjøtt, Anonymkode: 5b5cb...a94 Det er veldig lite kjøtt i tørrfor med mindre man bevisst velger kornfritt eller tilnærmet kornfritt, noe de aller færreste gjør. Det meste av katte- og hundefor består hovedsakelig av ris og/eller mais, og eventuelt hvete, cellulose eller sekkebetegnelsen korn. Av og til finner man noe med animalske produkter (da ofte lite kjøtt) som nummer en på ingredienslista, men kornproduktene kommer rett etter. Sukker er det også mye av i det meste av foret fra dagligvareforretningene. Våtfor er ofte litt bedre enn tørrfor, men hvis du tror det er hovedsakelig kjøtt tar du feil. Jeg anbefaler å lese på pakningene på mat - både egen mat og dyra. Anonymkode: 7209a...2fe 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er veldig lite kjøtt i tørrfor med mindre man bevisst velger kornfritt eller tilnærmet kornfritt, noe de aller færreste gjør. Det meste av katte- og hundefor består hovedsakelig av ris og/eller mais, og eventuelt hvete, cellulose eller sekkebetegnelsen korn. Av og til finner man noe med animalske produkter (da ofte lite kjøtt) som nummer en på ingredienslista, men kornproduktene kommer rett etter. Sukker er det også mye av i det meste av foret fra dagligvareforretningene. Våtfor er ofte litt bedre enn tørrfor, men hvis du tror det er hovedsakelig kjøtt tar du feil. Jeg anbefaler å lese på pakningene på mat - både egen mat og dyra. Anonymkode: 7209a...2fe Dette høres helt sykt ut, men det er faktisk sant!! Se bak på tørrfor posen, det er alltid sånn at det som det er mest av i foret står først, det som det er minst av står sist. Både hills og royal har mer mais/ris/unyttige matvarer enn kjøtt. Butikkmat er værst med alt for mye karbs og salt. Katter burde egentlig få kun våtfor/rått/vom da alle tørrfor egentlig har for mye karbs og for lite kjøtt og vann, men det finnes noen tørrfor som har mye kjøtt, orijen for eksempel, men ville fortsatt ikke bare ha gitt tørrfor, da burde mann også gi våtfor eller rått i tillegg. Grunnen til at de fleste produsenter lager med så lite kjøtt og så mye unødvendige fyllstoffer er fordi at det er dyrt å lage god kvalitet, og vi forbrukere er dumme som kjøper det som står forran på pakken og vi orkee ikke å sette oss inn i det. Anonymkode: 07ce1...155 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 Som brukeren over sier: det er ikke mye kjøtt i tørrfôr (med noen få unntak). Det meste er korn og annet. Ris blir ofte brukt om hunder har mageproblemer. Da får de ris og kanskje fiskeboller i noen dager før de går tilbake på vanlig diett. Ris er også billig og holder seg godt. Det er derfor ideelt for de som lever litt fattigere og som driver med redning av hunder og katter. Er det perfekt hundemat? Nei, men det er kalorier og det er også skånsomt mot magen. Hunder kan leve fint på ris en god stund om den må Anonymkode: 5dadb...12b 1
Myrmica Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 Jeg har jobbet med hunder i Mellom-Amerika, og der fôres de mye med ris, bønner og slakterester. Langt fra optimalt, men det er bedre enn å sulte... Hundene tilpasser seg det ganske greit, og spiser også annet søppel, insekter, smådyr om de får tak i, og lærer seg å være opportunister. Løshundene på Bahamas kalles "Potcakes", og er kalt opp etter den siste tørre slanten med ris som er igjen i gryta, og som skrapes ut og hives til hundene 😁 2
Sirah Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 Jeg har også brukt ris til hunder som er dårlige i magen Gitt de ris og fiskeboller eller ris og kylling til magen er i orden igjen. Min gamle hund var et matvrak og syntes ris var helt tipp topp (men den spiste alt den fikk plass til i trynet). Den ene hunden jeg har nå spiser ris helt ok, mens den andre plukker ut fiskebollene/kyllingen med en kirurgs presisjon.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 Alle dyrefor jeg har sett her til lands har plantemat i seg. Mais, korn, ert. Så dyrene tåler det åpenbart. Om det er optimalt for helsen, skal jeg ikke si, men det er åpenbart at dyr kan bli over 10 år selv om de får i seg mais og korn hver dag. Å gi ris i slike tilfeller er nok innafor for å venne magen til mat. Men de kan selvsagt ikke overleve flere uker på det. Men regenr ikke med de må det heller Skal sies at mye dyrefor også har kunstig næringsstoff tilsatt. Kattefor har ofte tilsatt ekstra taurin fordi det ikke er nok i kjøttet som er i dyrematen. Dyremat kan sammenlignes med prosessert mat for mennesker. Anonymkode: 12279...5bc
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 Har kokt ris og fisk til kattene når de har hatt diaré. De spiser det, men det er jo ikke noe de har fått så mye av. Stivelsen i risen fikser magen. Anonymkode: aedc7...30d
Kristian Sara Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Del noen videoer, jeg kan ikke forestille meg at hunden min spiser ris😃😃😃
Gjest Linny111 Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 Man skal vel gi hunden ris og kylling om den er dårlig i magen? Ellers er det svært mye ris i hundemat, som folk sier. Vi har valgt en spesiell type hundemat som inneholder 70-80% kjøtt og ellers grønnsaker (ikke noe ris eller gluten). Den er ganske mye dyrere enn typisk butikkfôr, men bedre for hunden. Skulle helst matet med raw, men er ikke helt komfortabel med det. Jeg merker at det høres litt snobb ut, men det er mye rart i hundefôr man får i butikken.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 Til og med råfor (vom & hundemat) inneholder ris. Ikke alle, men noen. Jeg forer med ris og cottage cheese ved diaré. Funker som fy. Ris er sikkert ok som tilsetning innimellom, men inneholder jo ikke stort annet en stivelse. Anonymkode: 985e2...462
Arx Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til og med råfor (vom & hundemat) inneholder ris. Ikke alle, men noen. Jeg forer med ris og cottage cheese ved diaré. Funker som fy. Ris er sikkert ok som tilsetning innimellom, men inneholder jo ikke stort annet en stivelse. Anonymkode: 985e2...462 Kun en type vom og hundemat som bruker ris heldigvis, digestive. Slik jeg har skjønt det er hovedgrunnen til å gi ris ved diaré at kokt ris har tatt til seg mye vann, så ved å fore det bidrar man til at hunden får i seg væske og ikke blir dehydrert.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 Noen katter spiser ris ja Anonymkode: bf087...2f2
Minya Skrevet 15. april 2021 #20 Skrevet 15. april 2021 Hunder og katter KAN spise ris, men katter MÅ også ha kjøtt for å ikke dø av mangelsykdommer. Regner med at de som fórer kattene med ris i India og Tyrkia og slikt noe, mater eierløse katter som også jakter selv. Risen er mer for at de ikke skal gå sultne hvis de ikke får tak i noe, og for at de skal få i seg mer væske. I tillegg er det som regel i områder hvor folk ikke har så mye selv at de gir løskattene ris, fordi det er billig mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå