Gå til innhold

Vi har kjøpt hytte. Venner og familie forventer at de får besøke oss over tid eller at vi låner ut hytta til dem en helg eller mer. Normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha drømt om sommerhytte ved sjøen i mange å gikk endelig drømmen i oppfyllelse i fjor høst. Da vi overtok hytta senhøstes  minnet interiøret mer om ei fjellhytte enn ei hytte ved sjøen og da vi delte bilder derfra i sosiale medier rett etter overtakelse var verken venner eller familie spesielt imponerte.

Vi har brukt vinteren på å pusse opp og vi er mer eller mindre i mål nå, det mangler litt småtterier her og der, men alle de store tingene er på plass. Jeg delte noen bilder på Facebook i går og kommentarfeltet på innlegget er fullt av "ååå sååå fint, gleder oss til å tilbringe noen dager sammen med dere" og lignende. Mange ser ut til å ta det som en selvfølge at de får låne hytta vår en helg eller mer.

Er dette normalt? Jeg synes det er ganske frekt at folk tar som en selvfølge at vi kommer til å invitere dem på besøk i dagevis eller at vi låner bort hytta. Er jeg sær som reagerer sånn?

Anonymkode: 331e6...977

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er gjerrige snyltere. Dere vil aldri bli betalt, men kun få mat og vin-gaver. Sett standarden fra starten med å si nei.

Anonymkode: 4a0e3...458

• Liker 27
Skrevet

Er nok ikke unormalt at folk vil komme på besøk, men å låne hytta er vel litt mindre normalt.

• Liker 34
Skrevet

Skjønner deg godt jeg. Vær klar til setningen nei, vi låner ikke ut hytta vår.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det er det samme som å låne hjemmet sitt. Så jeg ville sagt nei. 

Det er ikke noe sært i det hele tatt. Selv har jeg en venninne som er en omvendt problemstilling enn dere. Jeg har takket nei til overnatting på hytta deres. 

Anonymkode: 56dba...17d

• Liker 9
Skrevet

Ville ikke lånt ut. Men har gjerne venner på besøk en helg. Men et par dager holder.i då fall er det enkleste å avtale varighet i forkant. Likeså fordele hvem som bidrar med hva av mat.

Ellers kan du fort bli «hotel» for hytteløse venner. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, du er sær. Er ikke det bare hyggelig at venner/ familie vil tilbringe tid med dere? 

Anonymkode: 1bb9b...cef

Jeg sier ikke det ikke er hyggelig at familie/venner vil tilbringe tid med oss. Vi skal jo be folk på besøk. Det jeg reagerer på er at mange ser ut til å ta det som en selvfølge at de skal få tilbringe helger og uker på hytta vår i sommer. Vi har ikke kjøpt hytte for å være hotell.

TS

• Liker 36
Skrevet

Og jeg har en venninne som er småfornærmet for vi ikke har spurt om å låne hytta...😅

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Haha! Ja du er sær! Dere får kose dere mutters alene på den nye hytten hele sommeren...

Anonymkode: 3b62a...ddd

Rene himmelriket. Jeg har gitt beskjed om at jeg er på hytta og dermed ikke tilgjengelig i åresvis:-)

Anonymkode: 50f5f...523

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Folk er frekke som fy! Sett grenser. Snakker av erfaring 😞

Anonymkode: a0dc3...4cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha! Ja du er sær! Dere får kose dere mutters alene på den nye hytten hele sommeren...

?

Så hvis jeg legger ut bilde av den nye bilen min, så er jeg en trist person fordi jeg ikke vil låne den ut til alle som "liker" bilen min? Da hadde jeg ikke fått tid til å bruke den selv, hehe. Hele poenget bortfaller jo. Eller hvis du legger ut om den nye parfymen din, og alle vennene dine liker den og mener de skal få noen spray hver, vipps, tom og ingen parfyme lenger. Bare fordi man ikke skal være en "trist" person.

Altså, dette er snylter-mentalitet,  og nei, det er IKKE koselig. Men du kan fortsette å dikte opp rare unntak i hodet ditt.

Anonymkode: afc00...5f4

• Liker 26
Skrevet

Slutt å legg ut bilder da? Så får du ha paradiset for deg selv?

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Og hadde alle ignorert hyttebildene hadde du også blitt krenket. 

Anonymkode: 65c50...dd7

• Liker 37
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke det ikke er hyggelig at familie/venner vil tilbringe tid med oss. Vi skal jo be folk på besøk. Det jeg reagerer på er at mange ser ut til å ta det som en selvfølge at de skal få tilbringe helger og uker på hytta vår i sommer. Vi har ikke kjøpt hytte for å være hotell.

TS

Tror du overdriver nå. Det er nok ingen som forventer eller i det hele tatt ønsker, å tilbringe uker der!  Og de skriver sikkert sånt fordi dere legger ut bilder, og de med å si at det vil være koselig å tilbringe en helg der, mener at det er blitt fint!  Og det er jo litt sært å ikke ville ha besøk. Det er jo kjempekoselig å være flere på hytte. Sitte ute på sommerkvelden og høre på hyggelige sommrrlyder mens en drikker vin... Men det kommer jo an på om dere har så gode venner da . 

Endret av SoWhat?
  • Liker 37
Gjest Lunaris
Skrevet

Jeg tror ikke de mener at de skal låne den, men F eks komme innom på kaffe eller liknende. Ofte noe de bare skriver. Ikke tenk for mye på det, ta det som et kompliment.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

?

Så hvis jeg legger ut bilde av den nye bilen min, så er jeg en trist person fordi jeg ikke vil låne den ut til alle som "liker" bilen min? Da hadde jeg ikke fått tid til å bruke den selv, hehe. Hele poenget bortfaller jo. Eller hvis du legger ut om den nye parfymen din, og alle vennene dine liker den og mener de skal få noen spray hver, vipps, tom og ingen parfyme lenger. Bare fordi man ikke skal være en "trist" person.

Altså, dette er snylter-mentalitet,  og nei, det er IKKE koselig. Men du kan fortsette å dikte opp rare unntak i hodet ditt.

Anonymkode: afc00...5f4

Eksemplene dine er utrolig dårlige. En hytte er kjekkest hvis den brukes i fellesskap med andre, og har også plass til andre. Å sammenligne en hytte med en parfymeflaske blir for dumt. 

Men folk er vel forskjellige da. Noen liker å sitte på hytten alene. Jeg liker å ha folk rundt meg, venner, familie. 

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...