Gå til innhold

Er lettprodukter bra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ned ca 5 kg, og har i første omgang tatt grep på det mest åpenbare; kuttet ut godis på hverdager. Her lå et stort potensiale! I tillegg beveger jeg meg mer.

Men grepene videre er mer uklare. Vi bruker mye ost i kostholdet, f.eks. Bør jeg bytte ut vanlig gulost med lettgulost? Eller metter lettprodukter mindre og gjør at jeg uansett spiser mer?

Anonymkode: ca302...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lettprodukter er ikke bra, nei. Som du sier, så er fullfettprodukter mye mer tilfredsstillende og mettende, og dermed veldig mye bedre.

Anonymkode: 829ca...ac2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mindre fett = mindre mett.  Bruk fullfettprodukter i moderate mengder. 

Anonymkode: e980d...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på den totale fett prosenten i måltidet og dags inntaket for øvrig.
Fett inneholder mye kalorier, så ikke spis mer enn nødvendig. Lettprodukter kan være fint det.

Anonymkode: 95281...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les denne: https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/barn-som-drakk-helmelk-var-tynnere-enn-de-som-drakk-lettmelk/1616631

Selv om dette gjelder for barn, kan det også tenkes at det fungerer på samme måte hos voksne. Jeg ville ikke valgt å gå over til lettprodukter. Du bør heller kutte i generelt kaloriinntak, altså spis mindre til hvert måltid, stek mat i mye mindre olje osv.

Anonymkode: 7d6b7...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...