AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Jeg har gitt litt mme til baby på 6,5 mnd et par månder, og har noen spørsmål ang. pulver. Har til nå kun brukt de ferdigblandende, men det begynner å bli dyrt siden jeg gradvis mister min egen melk. Baby spiser en del fast føde i tillegg. 1. Kan man begynne rett på nan 2, eller bør man blande med nan1 for å tilvenne? 2. Har jeg forstått det riktig at pulveret skal blandes direkte i kokt vann på over 70 grader? Kan jeg da feks ha litt varmt vann og blande pulveret i det, og deretter tilsette kokr avkjølt vann til rett temperatur? Må jo prøve meg frem med mengde kaldt/varmt selvsagt. 3. Har forstått at mme må drikkes innen 20 minutter. Men gjelder det også om flasken ikke er drukket av? Kan man gjøre klar en flaske og feks ta kveldsstell, eller må det gis med en gang? 4. Om man blander litt feil på temperatur (for varm/kald), kan man varme litt opp eller kjøle ned i vannbad eller må alt tømmes ut og lage ny? Sikkert litt dumme spørsmål, men jeg er veldig redd for å gjøre feil og at baby skal bli syk😰 Anonymkode: f5604...e7d
Patriotpaula Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 1) siden baby er >6,5 mnd, så bør du bruke nan2. Nan2 har litt annet innhold enn nan1, primært økt jern i nr2. 2) skal du gjøre det slik helsedir og who anbefaler, så er det 70 grader+ du skal blande det ut på. Produsentene av MME sier annet 🤷♀️ Trenger ikke å prøve deg frem så veldig mye mellom varmt og kaldt, hovedregelen er 1/3 varmt og 2/3 kokt avkjølt, da skal du treffe ganske bra på temperaturen 3) melken bør gis med en gang pga potensiell bakterievekst. Den skal ikke stå å vente «planlagt». Hvis du gjør klar melken før kveldsstell, så vil den bli kald hvis du lager den til drikketemp. Mme skal kjøles ned raskt feks i vannbad (avhengig av om du bare blander ut med kaldt+varmt eller bare varmt) og ikke over tid. Ville ha gjort klar flasken etter stell 4) hvis du finner ut med en gang at den er litt for varm/kald, så ordner du det med en gang. Men du må ordne dette før pulveret tilsettes, så det ikke blir feil i forholdet vann og pulver. Kjenn at den har håndledd-temperatur før pulveret tilsettes. Vi har babybrezza og den ordner det aller meste, men den maskinen passer nok ikke for deg siden du er veldig redd for potensiell sykdom hos baby. Vi vil jo selvsagt ikke at vår baby skal bli syk av melken som maskinen tilbereder vi heller, men har nå valgt å ta den «sjansen». Baby er 8 mnd og det har gått helt fint 💫 Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Til spørsmål nummer 3): melken kan stå i maksimalt 1 time hvis den er drukket av, 2 timer hvis den ikke er drukket av. Les på Helsenorge, der står alt du lurer på. Anonymkode: 30b1b...6b9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Når barnet er så stort trenger du ikke koke og kjøle ned vannet. Du blander bare kokt vann med kaldt vann fra springen. Koke og avkjøle gjør man de første 3-4 mnd bare. Anonymkode: ff092...75a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når barnet er så stort trenger du ikke koke og kjøle ned vannet. Du blander bare kokt vann med kaldt vann fra springen. Koke og avkjøle gjør man de første 3-4 mnd bare. Anonymkode: ff092...75a Tulling. Det er på ingen måte anbefalt å gjøre det slik. Anonymkode: 79aee...bab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå