AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Jeg er allergisk mot oliven. Kjempeallergisk, og har ikke spist det siden jeg var barn og vi fant ut om allergien. Hehe. Nå har jeg funnet en oppskrift på en salat der oliven nevnes som en slags supersmakstilsetter, og mitt noe merkelige spørsmål er om kapers kan være en god erstatning? Såvidt jeg forstår, så er oliven ganske salte i smak? Jeg innbiller meg at teksturen må være noe á la kapers? Er jeg helt på bærtur, og er det noe annet jeg bør forsøke i stedet? På forhånd takk for innspill! Anonymkode: 237b8...064 1
spinner Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Kapers fungerer fint (også godt i Bacalao), men du må få tak i ordentlige store kapers. Ikke de små i vanlige krydderglass.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 spinner skrev (5 minutter siden): Kapers fungerer fint (også godt i Bacalao), men du må få tak i ordentlige store kapers. Ikke de små i vanlige krydderglass. Mener du kapersbær? Eller vanlige kapers (altså blomsterknoppene), bare store? Når det gjelder vanlige kapers er det nemlig de små som går for å være best. Jeg synes uansett både kapers og kapersbær er kjempegodt, og kan godt tenke meg at de kan erstatte oliven i mange retter. Kanskje spesielt grønne oliven. Anonymkode: 14f1a...ea3 4
Cer3s Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Soltørket tomat kan også være en god erstatning! 😁 Smaker såklart ikke det samme men passe ofte sammen med oliven så tenker at det sammen med kapers må jo være godt 😁 1
spinner Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mener du kapersbær? Eller vanlige kapers (altså blomsterknoppene), bare store? Når det gjelder vanlige kapers er det nemlig de små som går for å være best. Jeg synes uansett både kapers og kapersbær er kjempegodt, og kan godt tenke meg at de kan erstatte oliven i mange retter. Kanskje spesielt grønne oliven. Anonymkode: 14f1a...ea3 Kapersbær ja. (De blir oftest kalt kapers de og. Er frukten mens de små er knoppene). Helt enig i at de små har mer konsentrert smak, men bærene gjør seg etter min mening bedre f.eks. i salater.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Jeg vil absolutt anbefale vanlige kapers i stedet for bær, men da NB da kapers som er lagt ned på salt. De er generelt sett mye bedre på smak enn kapers konservert i eddik, og de vil også ligne mer på oliven siden de smaker salt, ikke eddiksurt. https://artofeating.com/capers-in-dry-salt-are-better/ Anonymkode: 9126b...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 PS: For når det gjelder kapersbær, altså de store med stilk, så er de alltid lagt ned på eddik. Man har ikke prøvd hva kapers virkelig smaker før man har testet tørrsaltet kapers. Anonymkode: 9126b...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 spinner skrev (6 timer siden): Kapersbær ja. (De blir oftest kalt kapers de og. Er frukten mens de små er knoppene). Helt enig i at de små har mer konsentrert smak, men bærene gjør seg etter min mening bedre f.eks. i salater. Det er kanskje en liten misforståelse her. Når jeg sier de små visstnok skal være best mener jeg ikke forskjellen på bær og knopper, men på små knopper og større knopper. Kapersknopper kommer jo også i flere størrelser. Anonymkode: 14f1a...ea3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Syltede løvetannknopper er også veldig godt, men da må du vente noen uker 😅 Anonymkode: e4b5f...862
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå