Gå til innhold

Hva slags gulv er slitesterkt?

lady90

Anbefalte innlegg

lady90 skrev (1 time siden):

Er ikke laminat veldig kaldt å gå på? Er ikke gulvvarme her men har ingen problemet med kaldt gulv på parketten vi har nå

Jeg bruker å være på en hytte med med høytrykkslaminat. Det er kaldt når vi kommer men så snart hytta er varm er det behagelig å gå på.

Jeg ville også tenkt på om tregulvene vil få fargeendringer etter som tiden går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi gikk for herdet tregulv. Det er ikke like slitesterkt som laminat, men mye bedre enn parkett. Kjøpte fra bjelin. De har både herdet tregulv og vanlig parkett. Ekstra brede og lange bord. 

Anonymkode: 630b5...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (37 minutter siden):

Da tror jeg vi kikker litt på laminat 

Ja, det hadde jeg gjort. Angående det du skrev tidligere, så syns jeg ikke det er kaldt å gå på. Men det kommer litt an på om det er kjeller eller ikke. Vi har denne typen om jeg husker riktig: Berry Alloc HomePlus. Husker ikke om det er den lyse eller den som heter brun, men jeg anbefaler å se fargene fysisk, for syns ikke de så like fine ut på nettsiden. Men det som var kjekt med den var at den hadde innebygd lydisolering, siden det er ganske lytt mellom etasjene her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi gikk for herdet tregulv. Det er ikke like slitesterkt som laminat, men mye bedre enn parkett. Kjøpte fra bjelin. De har både herdet tregulv og vanlig parkett. Ekstra brede og lange bord. 

Ja den første linken jeg posta var til et herdet tregulv. Men hvis det er mindre slitesterkt enn laminat er jeg usikker på om vi tar sjansen. Lurer på om vi heller går for laminat siden det er så mange her inne som skryter av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linnino skrev (1 minutt siden):

Ja, det hadde jeg gjort. Angående det du skrev tidligere, så syns jeg ikke det er kaldt å gå på. Men det kommer litt an på om det er kjeller eller ikke. Vi har denne typen om jeg husker riktig: Berry Alloc HomePlus. Husker ikke om det er den lyse eller den som heter brun, men jeg anbefaler å se fargene fysisk, for syns ikke de så like fine ut på nettsiden. Men det som var kjekt med den var at den hadde innebygd lydisolering, siden det er ganske lytt mellom etasjene her. 

Er snakk om stua med kjeller under. Har sett på Berry alloc høytrykkslaminat, tror det skal være veldig bra. Kan få tilsendt gulvprøver evt. (Litt vanskelig å gå i butikken siden alle butikker er stengt her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (12 minutter siden):

Er snakk om stua med kjeller under. Har sett på Berry alloc høytrykkslaminat, tror det skal være veldig bra. Kan få tilsendt gulvprøver evt. (Litt vanskelig å gå i butikken siden alle butikker er stengt her)

Måtte gå tilbake og se, og det er jo ikke HomePlus vi har, men faktisk høytrykkslaminat 🤣 Blandet begrepene lyddemping og pålimt underlagsmatte. Vi har i fargen Champs Elysee.

Her er bilde på fargen og stilen hos oss: 

174134601_128185415902049_7206070700662464389_n.jpg

Endret av linnino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har Berry Alloc høytrykkslaminat på barnerommene, de ser splitter pine nye ut etter åtte år med hard bruk, både vannsøl, leker som dras over gulvet, leker som mistes og kastes, og også ommøblering hvor bl.a skap og seng blir dyttet langs gulvet. Gulvet har fått juling, men finnes ikke et eneste merke. 

Hvorvidt det er kaldere enn parkett, vet jeg ikke. Vi har ikke parkett i huset, så kan ikke sammenligne side om side. Men det føles mykt og deilig ut under føttene, og ikke hardt og kaldt som parketten ellers i huset (fra 80-tallet). 

Anonymkode: 1c1dd...013

Høres bra ut. Men er det mulig å reparere laminat med noe kit hvis skaden skulle skje? Eller må bordet byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ikke at ting prøver å ligne på andre materialer (som for eksempel laminat med 'tre'struktur), for det vil alltid se litt fake ut. Følelsen av ekte tre får du heller, naturligvis, ikke. Så, hadde jeg vært på jakt etter et slitesterkt gulv som ikke skulle vært laget av tre hadde jeg rettet søkelyset mot linoleum (det er ikke bare det traurige 80-talls vi spontant tenker på), kork (med korkoverflate, ikke jukse-tre), mikrosement eller epoxy. 

Selv valgte vi tregulv. Det er ubeskrivelig godt å gå på, og vakkert å se på. Det er ikke super-slitesterkt, men kan slipes mange ganger før det en gang kanskje må byttes. Tenk langsiktig og miljøvennlig :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rabarbrafrø skrev (19 minutter siden):

Personlig liker jeg ikke at ting prøver å ligne på andre materialer (som for eksempel laminat med 'tre'struktur), for det vil alltid se litt fake ut. Følelsen av ekte tre får du heller, naturligvis, ikke. Så, hadde jeg vært på jakt etter et slitesterkt gulv som ikke skulle vært laget av tre hadde jeg rettet søkelyset mot linoleum (det er ikke bare det traurige 80-talls vi spontant tenker på), kork (med korkoverflate, ikke jukse-tre), mikrosement eller epoxy. 

Selv valgte vi tregulv. Det er ubeskrivelig godt å gå på, og vakkert å se på. Det er ikke super-slitesterkt, men kan slipes mange ganger før det en gang kanskje må byttes. Tenk langsiktig og miljøvennlig :) 

Men laminatgulvene har livstidsgaranti, så det skal ikke være nødvendig å bytte det ut. 

Dere som har laminat. Hvordan ser og føles det ut i forhold til parkett? Er det stor forskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lady90 said:

Men laminatgulvene har livstidsgaranti, så det skal ikke være nødvendig å bytte det ut. 

Dere som har laminat. Hvordan ser og føles det ut i forhold til parkett? Er det stor forskjell? 

De fleste bytter ut laminatgulvene før eller senere uansett for å bytte stil/uttrykk. Tregulvene kan oljes/lakkes i forskjellige farger etter sliping og slik endre uttrykk uten å måtte byttes. 

Jeg skal ikke svare for de som har laminat, men jeg som er vant til tregulv merker i alle fall stor forskjell i både hvordan gulvet ser ut og hvordan det føles ut når jeg kommer inn i et hjem med laminat. Det kan ikke sammenlignes med parkett eller tregulv, spør du meg. Jeg har kanskje miljøskadet etter å ha brukt veldig mye tid på å sette meg inn i dette da vi selv pusset opp 😄 Det blir nok gjerne en avveining - jeg har heller tregulv med hakk enn laminat uten hakk🌲

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sitter og ser på de herdede tregulvene fra Bjelin nå (maxbo). Hvordan synes du det er i slitestyrke? Synes riper/hakk og har det kommet mange hakk/riper? Vet ikke om dere har barn/dyr heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lady90 skrev (18 timer siden):

Høres bra ut. Men er det mulig å reparere laminat med noe kit hvis skaden skulle skje? Eller må bordet byttes?

Skader som ikke er for dype, kan repareres. Finnes egne kit til det. Spurte om dette da vi kjøpte gulvet. 

Det går visst an å bytte ut bordet også uten å ta alt fra hverandre. Men aner ikke hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skader som ikke er for dype, kan repareres. Finnes egne kit til det. Spurte om dette da vi kjøpte gulvet. 

Det går visst an å bytte ut bordet også uten å ta alt fra hverandre. Men aner ikke hvordan det fungerer.

finnes youtubevideoer for begge caser.. 

Anonymkode: b2893...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
linnino skrev (På 14.4.2021 den 14.30):

Måtte gå tilbake og se, og det er jo ikke HomePlus vi har, men faktisk høytrykkslaminat 🤣 Blandet begrepene lyddemping og pålimt underlagsmatte. Vi har i fargen Champs Elysee.

Her er bilde på fargen og stilen hos oss: 

174134601_128185415902049_7206070700662464389_n.jpg

Så fint. Fargen jeg så på heter Rodeo Drive. Mindre grå enn denne. 

Anonymkode: fa45d...fff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...