Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hva slags gulv er slitesterkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lakkert parkett som ikke ser ut i måneskinn. Er enormt mye sorte riper og hakk som har gått igjennom topplaget. Siden vi har 2 barn og 2 katter trenger vi noe veldig slitesterkt. 

Det står mellom heltre, parkett eller laminat men er en jungel der ute og jeg vet ikke hva vi bør velge. 

Har sett meg ut et i heltre som skal være ekstremt slitesterkt (https://www.parkett.no/1-stav-eik-mitchell-hvitmattlakket-moland-super-eik) og 1 i tynn parkett som også skal være veldig slitesterkt (https://www.kahrs.com/nb-NO/tregulv/coconut-cream-wide). I tillegg ser jeg på disse i laminat: https://www.berryalloc.com/no/nb/Laminate/grandavenue#Grand-Avenue-Karl-Johan

De to første jeg linker til har 0,6 mm slitesjikt. Trodde det var lite men når jeg spør leverandøren så sier de at det er så slitesterkt at det aldri skal være nødvendig å slipe det. 

De to tregulvene er lakket. Ser andre er oljet men aner ikke hva vi bør velge. 

Det er ikke gulvvarme i stua men har ingen problemer med at gulvet er kaldt idag. 

Er det noen som har noen tips til meg i forhold til hva vi bør velge? Hva bør jeg de etter i nytt gulv? De 3 jeg linker til er bare noen jeg har fått tips om fra ulike forhandlere, er åpen for andre forslag også. 

Må ikke koste mer enn 720 pr m2 siden det er en forsikringssak og de dekker det. 

Skrevet

Det siste, høytrkkslaminat, er helt klart det mest slitesterke. Tåler også vannsøl og har livstidsgaranti når det brukes i et hjem. På det gulvet kan du flytte rundt på møbler uten å tenke på at det blir riper 😊

De to andre er av tre og det vil aldri være like slitesterk. Hvis du velger oljet tregulv vil det trengs å bli oljet om igjen en gang i blant. Mye jobb med andre ord. Jeg skjønner ikke at noen kan anbefale tregulv til en familie med to barn og katter.

Vil du ha noe veldig slitesterkt er valget ganske enkelt 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med epoxy? Det er ekstremt slitesterkt.

Anonymkode: 3e455...e05

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to bikkjer og to katter og vi legger laminat nå. Slitasje er en ting men hundeføtter lager fettflekker på parkett og heltregulv så ikke bare må vi støvsuge hver dag men også vaske fettflekker

:sulosi:

Anonymkode: 6c0db...7f3

Skrevet
Dølen skrev (7 timer siden):

Det siste, høytrkkslaminat, er helt klart det mest slitesterke. Tåler også vannsøl og har livstidsgaranti når det brukes i et hjem. På det gulvet kan du flytte rundt på møbler uten å tenke på at det blir riper 😊

De to andre er av tre og det vil aldri være like slitesterk. Hvis du velger oljet tregulv vil det trengs å bli oljet om igjen en gang i blant. Mye jobb med andre ord. Jeg skjønner ikke at noen kan anbefale tregulv til en familie med to barn og katter.

Vil du ha noe veldig slitesterkt er valget ganske enkelt 😀

Har sammenlignet de 3 litt nøyere. 

De to parkettene har slitestyrke AC6- 23/33 og Class 33, mens laminatgulvet har 34/AC6.

Uten å kjenne detaljene i dette veldig godt så ser det ut for meg som det første parkettgulvet og laminatgulvet har  tilnærmet lik slitestyrke. Mulig Kährs-gulvet med class 33 er likt som de andre også?

Alle er lakket, ikke oljet. 

I tillegg har det først parkettgulvet livstidsgaranti mot gjennomslitning, samme som laminatgulvet. Kährs har 15 år. 

Jeg vil aller helst ha et tregulv, men hadde laminat vært veldig mye mer slitesterkt skulle jeg vurdert det, men ser jo faktisk ikke slik ut da. 

AnonymBruker
Skrevet

Laminat og bare laminat, dessverre.

Naboene våre, der hun er arkitekt, hadde VELDIG lyst på naturlig gulv, og hun valgte hardeste hun kunne finne av naturlige materialer - bambus. Det er 7 år siden nå og gulvet ser ikke ut. Det er uansett full av hakk, med to barn og en hund. Det som er verre, er at bambus i tillegg ikke kan bare slippes eller oljes, nettopp fordi det er så hardt.

Altså, vi som har skjærebrett i bambus og i eik, skjønner vel at gulvet ikke er hardt nok? 

Anonymkode: b2893...0ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Laminat og bare laminat, dessverre.

Naboene våre, der hun er arkitekt, hadde VELDIG lyst på naturlig gulv, og hun valgte hardeste hun kunne finne av naturlige materialer - bambus. Det er 7 år siden nå og gulvet ser ikke ut. Det er uansett full av hakk, med to barn og en hund. Det som er verre, er at bambus i tillegg ikke kan bare slippes eller oljes, nettopp fordi det er så hardt.

Altså, vi som har skjærebrett i bambus og i eik, skjønner vel at gulvet ikke er hardt nok? 

Anonymkode: b2893...0ea

Jeg snakket litt med leverandøren om det første parkettgulvet jeg linker til og de sier følgende: 

"Det er jo nettopp det. Gulvet skal ikke slipes. Det har livstidsgaranti mot gjennomslitning. Det 0,6 mm tykke eikesjiktet er varmpresset ned i mineralpulver og gjør gulvet mye sterkere enn vanlig parkett.

Dette gulvet er mye sterkere enn alle vanlige parkettgulv med 2-5-3.5 mm slitesjikt.

Gulvet er veldig slitasjesterkt og tåler mye bedre enn vanlige parkettgulv - at det mistes ting ned på gulvet.Det er like sterkt som et solid laminatgulv. I tillegg har gulvet 12 timers vannmotstand. Det får du heller ikke på et vanlig parkettgulv.

Hvis du tar en kniv og slår kniven hardt ned i gulvet, så vil man selvsagt få et hakk- men nå snakker vi om normalt bruk av parkett."

Så hva tenker dere? 

Har også en venninne som har parkett og 2 barn, det har holdt seg pent i årevis, ser ikke en ripe/merke noen steder. 

AnonymBruker
Skrevet

Laminat 100%

Anonymkode: 978ef...63d

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Laminat 100%

Anonymkode: 978ef...63d

Er ikke laminat veldig kaldt å gå på? Er ikke gulvvarme her men har ingen problemet med kaldt gulv på parketten vi har nå

Skrevet

Hvis du virkelig ønsker et gulv som tåler mye over tid, inkludert vannsøl, så ville jeg vurdert klikkvinyl. 

Langt mer behagelig gulv enn laminat, forøvrig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har laminat fra Berry alloc. Veldig fornøyde. Men anbefaler å velge kvalitet når det kommer til laminat. 

Anonymkode: 35f27...a19

Skrevet
Oppgitt78 skrev (15 minutter siden):

Hvis du virkelig ønsker et gulv som tåler mye over tid, inkludert vannsøl, så ville jeg vurdert klikkvinyl. 

Har det i kjelleren og er fint nok men litt plastikkaktig. Virker derimot veldig slitesterkt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har laminat fra Berry alloc. Veldig fornøyde. Men anbefaler å velge kvalitet når det kommer til laminat. 

Anonymkode: 35f27...a19

Ja har kikket på den berry alloc høytrykkslaminat. Dette er en forsikringssak så de dekker opptil 720 kr m2 så kan velge bra kvalitet. Spørsmålet er om noen er bedre enn denne evt? 

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Klikkvinyl fra Berry Alloc eller Pergo. Genialt!!

Fantastisk å gå på i tillegg, behagelig gulv og tåler det aller meste!

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Oppgitt78 skrev (36 minutter siden):

Helt enig! Elsker vårt. Og det plastikkpreget som mange oppfatter at det har, er ikke til stede på nyere klikkvinyl.

Folk blir overrasket når de spør om vårt gulv. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har Berry Alloc høytrykkslaminat på barnerommene, de ser splitter pine nye ut etter åtte år med hard bruk, både vannsøl, leker som dras over gulvet, leker som mistes og kastes, og også ommøblering hvor bl.a skap og seng blir dyttet langs gulvet. Gulvet har fått juling, men finnes ikke et eneste merke. 

Hvorvidt det er kaldere enn parkett, vet jeg ikke. Vi har ikke parkett i huset, så kan ikke sammenligne side om side. Men det føles mykt og deilig ut under føttene, og ikke hardt og kaldt som parketten ellers i huset (fra 80-tallet). 

Anonymkode: 1c1dd...013

• Liker 2
Skrevet
Dævendøtte skrev (28 minutter siden):

Klikkvinyl fra Berry Alloc eller Pergo. Genialt!!

Fantastisk å gå på i tillegg, behagelig gulv og tåler det aller meste!

Som sagt har vi klikkvinyl nede, og den er fra Berry Alloc. Er fornøyd med den, men synes likevel den ser mer "plastikk" ut enn parkett/laminat så ønsker noe annet i stua

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (6 minutter siden):

Som sagt har vi klikkvinyl nede, og den er fra Berry Alloc. Er fornøyd med den, men synes likevel den ser mer "plastikk" ut enn parkett/laminat så ønsker noe annet i stua

Vi har mørk grå klikkvinyl i stua og alle tror vi har laminat.

Anonymkode: 8177f...4e7

Skrevet

Laminat er nok det som er mest slitesterkt ja. Det som er positivt er at det har kommet utrolig mange fine typer laminat i det siste, som ser helt ut som tregulv og parkett. Om man tenker på hva som fantes av laminat på 90 tallet kan det jo ikke sammenliknes engang, alt så bare veldig fake ut på den tiden. 🤣

• Liker 1
Skrevet
linnino skrev (4 minutter siden):

Laminat er nok det som er mest slitesterkt ja. Det som er positivt er at det har kommet utrolig mange fine typer laminat i det siste, som ser helt ut som tregulv og parkett. Om man tenker på hva som fantes av laminat på 90 tallet kan det jo ikke sammenliknes engang, alt så bare veldig fake ut på den tiden. 🤣

Da tror jeg vi kikker litt på laminat 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...