Gå til innhold

Hva er de første varsels tegnene i et voldelig forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle par krangler og går over streken, men når vet man at forholdet begynner å utvikle seg til å bli voldelig?

Hva er kjennetegn på at man burde vurdere å dra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når han begynner og bli veldig kontrolerende og bruker makt.  når han begynner å bli fysisk har han krysset en grense og man må vurdere hva man skal, har noen tips men det gir jeg bare privat

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sandra-Tipp-Topp skrev (8 minutter siden):

Alle par krangler og går over streken, men når vet man at forholdet begynner å utvikle seg til å bli voldelig?

Når han skal kontrollere en sak og hvis han ikke får den kontrollen så blir han sint. Sint for småting i starten blir alltid verre etter hvert. 

Anonymkode: 90d3d...001

Skrevet

Når en mann har slått så har han brutt de uskrevne reglene. Da er det på tide og finne et nytt sted og bo.

AnonymBruker
Skrevet
Sandra-Tipp-Topp skrev (11 minutter siden):

Viktig informasjon:

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/strasak-2017/hvor-lite/

https://www.politiet.no/rad/vold-i-nare-relasjoner/er-du-utsatt-for-vold/

"Ulike former for vold

Hvis du opplever at en du står nær får deg til å føle deg redd, kanskje får deg til å gjøre ting du ikke vil, hindrer deg i å leve livet ditt slik du ønsker, eller snakker nedsettende om deg, så er det også vold, selv om det ikke etterlater synlige merker. Å utsette andre for vold er ulovlig.

Det finnes mange typer vold i nære relasjonerhttps://dinutvei.no/utsatt/314-har-jeg-blitt-utsatt-for-vold

Mer informasjon i disse 2 trådene:

Anonymkode: 598e8...de7

AnonymBruker
Skrevet

I mine to voldelige forhold begynte det begge ganger med at han plutselig ble helt iskald og sa noe stygt og foraktfullt til meg. Sånn helt ut av det blå mens jeg ante fred og ingen fare. Jeg trodde vi hadde det koselig. I ettertid ser jeg jo hvor unormal en slik oppførsel er.

Begge ganger gikk det måneder til neste gang, dermed trodde jeg at han egentlig ikke var sånn. Neste episode ble verre. Og sånn fortsatte det. Det eskalerte. Dette er vel også typisk for voldelige forhold at det eskalerer, avbrutt av fine perioder der han lover endring og skjerper seg. Sånn var det for meg ihvertfall. I begge forholdene :(.

Hvis partneren din utsetter deg for unormalt stygg oppførsel som i tillegg eskalerer over tid, så er det ihvertfall to store røde flagg. Og selvsagt at h*n gir deg skylden, bagatelliserer, bortforklarer, får raserianfall osv hvis du tar opp problemet.

Den fysiske volden kommer gjerne senere.

Anonymkode: 16f4c...38d

AnonymBruker
Skrevet

I mitt voldelige forhold startet det med at han slo i ting, knuste ting, kastet ting. Så kom sarkasmene, himlinga med øynene, roping, trusler (gjerne om å slå opp). Så kalte han meg idiot, fitte, drittkjerring, og hentet fram såre, vanskelige ting jeg hadde betrodd ham og brukte det mot meg. Så begynte han å holde meg fast og skrike meg i øret, siden jeg ikke «hørte etter». Stenge meg ute. Stenge meg inne. Dytte. Sparke. Ta kvelertak. Spytte på meg. Råkjøre. True med selvmord. Ta pengene mine. 

Men han har aldri slått meg. 

Anonymkode: d5fbc...70a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I mitt voldelige forhold startet det med at han slo i ting, knuste ting, kastet ting. Så kom sarkasmene, himlinga med øynene, roping, trusler (gjerne om å slå opp). Så kalte han meg idiot, fitte, drittkjerring, og hentet fram såre, vanskelige ting jeg hadde betrodd ham og brukte det mot meg. Så begynte han å holde meg fast og skrike meg i øret, siden jeg ikke «hørte etter». Stenge meg ute. Stenge meg inne. Dytte. Sparke. Ta kvelertak. Spytte på meg. Råkjøre. True med selvmord. Ta pengene mine. 

Men han har aldri slått meg. 

Kjenner meg igjen. Knuse glass og tallerkner. Slå i veggen. Sparke inn dører. Råkjøre i slalomkjøring. Kvelertak. Fikk husarrest. Oversåg meg. Overhørte meg. Kastet ting. Kneblet meg fysisk, klarte ikke å bevege meg. Skrek. Truet med selvmord. Stakk av, og var borte flere dager uten å vite når han kom tilbake. Etterlignet meg med babystemme (babling) og himlet med øynene. Ødelagte mye i huset. Hore og fitte var dagligdagse ord til meg. Snakket nedlatende, hvor ubrukelig jeg var. Jeg kom aldri til å bli noe av. ( jeg hadde høyere utdanning)

Slo meg kun en gang i armen. Men har hatt mange stygge blåmerker på kroppen av angripene. 

han kunne ha ca fem stk alvorlige episoder i året, og ti stk mindre. Jeg visste aldri hvordan humøret var. Han kunne være sint i tre uker i slengen. 

Jeg og barna er kvitt han nå.

Anonymkode: 41037...7b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 22.59):

Jeg og barna er kvitt han nå.

Samme her. Nå synes jeg bare synd på ham. Han er stakkarslig og alene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her. Nå synes jeg bare synd på ham. Han er stakkarslig og alene. 

Hos meg og❤️

Anonymkode: 41037...7b0

AnonymBruker
Skrevet

At man føler en usikkerhet i forhold til noens grenser. 

Anonymkode: f189d...4cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...