Gå til innhold

Hvor mange kalorier daglig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 90 kg, 165 cm. Brukte kalkulator på nett som sa ca 1400 kcal daglig for å gå ned i vekt i et passe tempo. Noen som vet om det høres riktig ut? Har logget mat i en ukes tid nå og noen dager har jeg havnet på ca 1600 og noen dager akkurat rett under/over 1400. Jeg er ikke sulten, men heller ikke helt mett om det gir mening? Men det er kanskje meningen og går seg til etterhvert? Eller kan jeg øke litt, men beregne lengre tid på vektnedgang? Orker ikke miste motivasjonen helt. 

Anonymkode: 2fa13...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres veldig riktig ut😃jeg hadde ca din bmi, og gikk sakte, men sikkert ned med dette ca. Antallet kalorier hver dag.

Anonymkode: 10b96...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan desverre ikke være stappmett under veltnedgang. Ikke under vedlikehold heller. 

Anonymkode: bd036...6de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres veldig riktig ut😃jeg hadde ca din bmi, og gikk sakte, men sikkert ned med dette ca. Antallet kalorier hver dag.

Anonymkode: 10b96...c2e

Takk for svar! Da skal jeg holde ut 😅

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan desverre ikke være stappmett under veltnedgang. Ikke under vedlikehold heller. 

Anonymkode: bd036...6de

Nei det var det jeg tenkte. Har vært altfor mange middager med den vonde stappmettfølelsen i ettertid. Det er ikke noe godt det heller 🙈 Jeg får heller ta et knekkebrød med magert pålegg ekstra om det blir krise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns 1400 kalorier høres veldig lite ut. Skal jo være en livstilsendring, altså du skal kunne leve med dette. Du kan nok fint spise 16-1800 kalorier, være aktiv å fortsatt gå ned og leve med den mengden. Når det blir veldig strengt så er sjangsen for å gi opp mye større.  

lite tips er å finne din hvileforbrenning og ta det dærfra 😊 

Anonymkode: d505c...048

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns 1400 kalorier høres veldig lite ut. Skal jo være en livstilsendring, altså du skal kunne leve med dette. Du kan nok fint spise 16-1800 kalorier, være aktiv å fortsatt gå ned og leve med den mengden. Når det blir veldig strengt så er sjangsen for å gi opp mye større.  

lite tips er å finne din hvileforbrenning og ta det dærfra 😊 

Takk for tips. Hvordan kan jeg finne ut hva den er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har bmi på 32 og forbrenner 2000 kalorier ved å ligge på sofaen, lage middag og gå ned i kjellereen 2-3 ganger for dagen. 

Anonymkode: edcb0...9af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nesten samme utgangspunkt som deg ts og jeg ligger på 16-1800 7 dager i uka. Powerwalker 4-6 dager i uka, går ned 1 kg +/÷ i uka. Ligger på ca 90 000 skritt i uka. 

Syns 14-1500 er for lite da jeg har en lang vei igjen å gå...jeg skal tross alt klare å leve videre etterpå :)

Anonymkode: 896cd...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville begynte med 1600-1800 kcal og sett hvordan det gikk. Da har du litt å kutte i når vekten stagnerer. Litt kjipt å kutte ytterlige ned på 1400. 

Legg inn litt mer aktivitet også. Trenger ikke være mye. Ofte når man er i kaloriunderskudd blir man mindre aktiv, fikling osv, sånne små bevegelser og aktiviteter gjennom dagen som i sum utgjør mer enn man tror. Ta evt et googlesøk på "NEAT" for mer info. 

Angående metthet... Fyll godt på med grønnsaker til ALLE måltid og få i deg en god porsjon protein i alle måltid. Det bør hjelpe litt på :)

lykke til

og, en grei liten huskeregel - SMÅ handlinger hver dag gir bedre effekt enn større, dramatiske tiltak som ikke varer over tid. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for tips. Hvordan kan jeg finne ut hva den er? 

google BMR kalkulator så får du opp sider som regner ut sånn ca😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har nesten samme utgangspunkt som deg ts og jeg ligger på 16-1800 7 dager i uka. Powerwalker 4-6 dager i uka, går ned 1 kg +/÷ i uka. Ligger på ca 90 000 skritt i uka. 

Syns 14-1500 er for lite da jeg har en lang vei igjen å gå...jeg skal tross alt klare å leve videre etterpå :)

Anonymkode: 896cd...bb8

Så flink du er! Ja du sier noe der, man skal selvfølgelig leve videre og. Jeg er ikke like aktiv som deg for øyeblikket, men det er kanskje ikke så dumt å justere litt opp i starten for å holde ut i startfasen. 

Lill3My skrev (21 minutter siden):

Ville begynte med 1600-1800 kcal og sett hvordan det gikk. Da har du litt å kutte i når vekten stagnerer. Litt kjipt å kutte ytterlige ned på 1400. 

Legg inn litt mer aktivitet også. Trenger ikke være mye. Ofte når man er i kaloriunderskudd blir man mindre aktiv, fikling osv, sånne små bevegelser og aktiviteter gjennom dagen som i sum utgjør mer enn man tror. Ta evt et googlesøk på "NEAT" for mer info. 

Angående metthet... Fyll godt på med grønnsaker til ALLE måltid og få i deg en god porsjon protein i alle måltid. Det bør hjelpe litt på :)

lykke til

og, en grei liten huskeregel - SMÅ handlinger hver dag gir bedre effekt enn større, dramatiske tiltak som ikke varer over tid. 

Tusen takk for gode tips! 😊

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

google BMR kalkulator så får du opp sider som regner ut sånn ca😊

Takk! Det skal jeg gjøre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 166 cm og veier 60 kilo. Jeg forbrenner omtrent 1650-1700 kalorier hver dag hvis jeg ikke trener. Så hvis målvekten din er nærmere 60, må du regne med å spise noe tilsvarende for å vedlikeholde den vekten. 

Anonymkode: 2567e...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har bmi på 32 og forbrenner 2000 kalorier ved å ligge på sofaen, lage middag og gå ned i kjellereen 2-3 ganger for dagen. 

Anonymkode: edcb0...9af

Oi, du er heldig. Jeg forbrenner rundt 1200 kalorier av det. 

Anonymkode: 0f8d9...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi, du er heldig. Jeg forbrenner rundt 1200 kalorier av det. 

Anonymkode: 0f8d9...b29

Det er jo fordi personen veier mer at det forbrennes mer :) Vet ikke helt om det er noe hell i det, det er pga høy vekt. Når vekta går ned går forbrenningen av å ligge på sofaen ned. 

Anonymkode: c4df6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Det er umulig å holde seg til 1400 kcal daglig.  Helt komplett umulig. Du må ligge på mellom 1500 til 1800 for å gjøre det til en varig livsstilsendring endring. Her har du to valg.lavkarbo som fungere for mange eller hard styrketrening slik at du må øke kcal mengden din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airman

Karbokalkulator og unngå brødmat, brød er karbobomber, og matvaretabellen.no

Endret av Airman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Airman skrev (50 minutter siden):

Karbokalkulator og unngå brødmat, brød er karbobomber, og matvaretabellen.no

Så lenge du er i kaloriunderskudd spiller det ingen rolle om det er lavkarbo eller høykarbo. Bare sørg for å få i deg nok proteiner. Karbohydrater er ikke farlig! Brød er ikke farlig! Det gjør deg ikke feit! Slutt med ja og nei mat, spis variert😊 balanse er viktig. 
Peis på med frukt og grønnsaker for å holde deg mett lengre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange som er anti-brød, det er bare tull. Brød er ikke farlig, brød er ikke det som gjør at du legger på deg eller ikke går ned i vekt.

Spiser du lavkarbo, ja, da kutter du brødet. Spiser du lavkalori så teller du kaloriene, og brød kan helt fint være en del av det daglige kostholdet.

Å kutte brødet er ingen magisk kur. Jeg har selv spist knekkebrød i månedsvis fordi de ikke mugner så fort, det er praktisk, men det er mye mer enn å kutte brødet som gjør at jeg går ned i vekt. 

TS, jeg tror du bør øke til 16-1700 kcal daglig. Å leve på 1400 i lang tid er ikke helt overkommelig, det kommer til å komme en sprekk. Bedre å legge seg litt høyere, bruke bittelitt mer tid, og gå ned på en sunnere måte. Som andre sier, du kommer til å legge på deg igjen så fort du skal vedlikeholde hvis ikke. Jeg spiser selv ca 1500 kcal om dagen, og jeg er inaktiv. Det er i grenseland altså, jeg kjenner at her kan jeg ikke holde meg for alltid.

Anonymkode: c4df6...9f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare legge noe til det som er sagt her: Folk generelt trenger å legge av seg tanken om at man skal være stappmett etter hvert måltid. Du skal spise deg mett, selvfølgelig, men det trenger ikke være sånn at du føler deg mett, liksom. Poenget er at du ikke lenger skal være suten. Å redusere litt på porsjonsstørrelsen gjør underverker for mange, du blir fremdeles mett, men har spart mange kalorier.

Det er riktig at du kan spise akkurat hva du vil så lenge du passer på totalmengden kalorier. Sånn sett trenger ingen matvarer å kuttes ut, du må bare være obs på hvor mange kalorier du kan tillate deg.

Anonymkode: 9f1e1...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airman
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så lenge du er i kaloriunderskudd spiller det ingen rolle om det er lavkarbo eller høykarbo. Bare sørg for å få i deg nok proteiner. Karbohydrater er ikke farlig! Brød er ikke farlig! Det gjør deg ikke feit! Slutt med ja og nei mat, spis variert😊 balanse er viktig. 
Peis på med frukt og grønnsaker for å holde deg mett lengre. 

Såg på noen keto videoer og får inntrykk av at karbo er skyld i alt, men våger ikke benytte keto pga kolesteorol økning. Uansett det er digitale karbokalkulator, feks en flaske vin med mindre enn 3 gr sukker pr liter er 400 kalorier like mye som et 3/4 brød, uansett brødtyype. Skal en ned i vekt og er inaktiv så må en under ca 1800, avhengig av vekt og hvor mye en vil ned over en tidsperiode. Slik jeg har forstått det. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...