Gå til innhold

Er jeg urimelig? Venninne ignorerer meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lovet en venninne å være med på dobbeldate dersom anbefalinger og retningslinjene innenfor smittevern tilsier at det er trygt. Dobbeltdaten er hjemme hos to stk i samme husstand (kollektiv) i et byområde med høye smittetall. Min venninne og hennes samboer oppholder seg for det meste hjemme og har ingen fysisk oppmøte på jobb/skole. Jeg derimot, har fysisk oppmøte på universitetet hver ukedag og er i en kohort bestående av meg og tre andre. Jeg studerer innenfor kreative fag, så innenfor kohorten er jeg avhengige av å bryte en meteren for å få noe utbytte. Hvis jeg regner med de to jeg bor med, har jeg altså fem faste nærkontakter. De to jeg bor med har heller ikke hjemmekontor. I tillegg pendler jeg kollektivt frem og tilbake til universitetet, som ligger i samme by som daten skal foregå. Jeg har med andre ord stort potensiale som smittebærer, selv om jeg er nøye med munnbind og håndhygiene. 

Nå har det seg sånn at min venninne ønsker å gjennomføre denne daten, men jeg har sagt nei. Jeg syns det er uansvarlig av meg å traske inn i noens hjem når jeg er så mye ute og farter.  Spesielt hos mennesker jeg ikke kjenner. For det første kan jeg smitte dem og for det andre vet jeg ingenting om hvor de har vært. Så når jeg da drar tilbake til skolen, så kan jeg ha dratt med meg noe inn i kohorten min i en viktig øvingsperiode der vi helst vil unngå at noen blir syke. Jeg har foreslått at hun kan møte sin date ute og kanskje gå en tur. Dette er en hun har snakket med på nett og telefon i over et halvår. Dette var visst ikke aktuelt. Jeg har også sagt at det er greit for meg dersom hun tar med seg en annen venninne. 

Min venninne er nå sur på meg. I forrige uke sa hun at hun ikke var sur og at hun ikke kan tvinge meg til å dra. Men hun endret adferd totalt, så jeg skjønte at hun var litt snytt. Det skjønner jeg, for hun har gledet seg lenge. Hun ignorerte meg rett og slett. Først på søndag begynte hun å oppføre seg normalt på Snapchat. Frem til i kveld har vi hatt en god tone og unngått samtaleemnet. Helt til hun tok det opp igjen nå og lurte på om jeg noen gang kommer til å si ja. Jeg har sagt at anbefalingene kommer jo til å løses opp etter hvert og at jeg faktisk hadde gledet meg til å dra på date. Nye anbefalinger i dag for vår kommune sier at vi skal «unngå reiser til andre kommuner som medfører kontakt med andre enn husstanden din, med mindre det er nødvendig». 

Jeg vil ikke si at dette er en nødvendig reise. Min venninne er nå veldig fiendtlig innstilt mot meg. Svarer ikke på noe at det jeg skriver annet enn «jeg har ikke noe å si til deg». Jeg skrev at jeg syns det er litt dårlig gjort å straffe meg på den måten og da svarte hun «vel, jeg spurte ikke. Jeg syns også det er dårlig gjort». Nå begynner jeg å lure på om det rett og slett er JEG som er urimelig. Jeg er ganske sikker i min sak og syns det er uansvarlig av meg å dra, men får så dårlig samvittighet når hun straffer meg på den måten. Er ganske sikker på at hun egentlig bare er lei seg for at hun ikke får dratt og at hun lar det gå utover meg. Hun har hatt lite sosial omgang grunnet Corona det siste  året og går mest hjemme. Jeg unner henne virkelig å dra og skjønner at hun er frustrert, men likevel...

Anonymkode: e6cf0...5f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett. 

Hun har lov til å være lei seg, kan se for meg at hun savner deg og det å være sosial på en helt annen måte enn deg som får dekt det behovet i større grad enn henne.

Ville gitt henne rom til å være skuffa. Oppfører hun seg urimelig senere så vet du jo om du skal investere mer tid i henne eller ikke. 

Anonymkode: 5a786...8c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...