Ukjent. Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Etter smittevernloven er det FHI som skal være det rådgivende organ. Her kan det virke som Helsedirektoratet har gått utover sitt mandat: https://www.dn.no/innlegg/koronaviruset/koronakommisjonen/smittevern/innlegg-et-byrakratisk-maktkupp-i-koronahandteringen/2-1-994555?fbclid=IwAR3mSAEplna9QOn9IoFTVUI93zz3ScGJRgWVNHesbe49NJ_19YQsrbsdY8E&utm_campaign=editorial&utm_medium=organic_social&utm_source=facebook.com 2
Example Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Synes også det er litt påfallende at de som til en viss grad er ansvarlige for den situasjonen vi står i forhold til intensivkapasitet, er de som skal lede oss gjennom den. Når Guldvåg ivrer etter strengere tiltak enn FHI gir råd om, så klarer jeg ikke føle annet enn at mannen gjør dette fordi han vet at kapasiteten er dårlig, og det er hans ansvar (og Høie sitt forsåvidt). Har mye mer tiltro til Stoltenberg og FHI i grunn, selv om også de også kun er eksperter på sitt område. Det er viktig å fatte tiltak på bakgrunn av faglige råd, men ofte skyver politikerne dem foran seg. Dette må være politiske avgjørelser. 4
Ukjent. Skrevet 13. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2021 Example skrev (14 minutter siden): Synes også det er litt påfallende at de som til en viss grad er ansvarlige for den situasjonen vi står i forhold til intensivkapasitet, er de som skal lede oss gjennom den. Når Guldvåg ivrer etter strengere tiltak enn FHI gir råd om, så klarer jeg ikke føle annet enn at mannen gjør dette fordi han vet at kapasiteten er dårlig, og det er hans ansvar (og Høie sitt forsåvidt). Har mye mer tiltro til Stoltenberg og FHI i grunn, selv om også de også kun er eksperter på sitt område. Det er viktig å fatte tiltak på bakgrunn av faglige råd, men ofte skyver politikerne dem foran seg. Dette må være politiske avgjørelser. Ja, jeg vet ikke hva som driver Nakstad og Guldvog, men jeg har hele veien følt at FHI har hatt et mye mer nyansert og edruelig forhold til pandemien. Når det nå kommer frem at Helsedirektoratet plikter å følge FHIs råd, så er det fullstendig hårreisende at de har kjørt sitt eget sololøp. Her tror jeg hodene vil rulle i løpet av året. 2
DanielDuppsko Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 (endret) Jeg skal se på fotball nå, og dette ser ikke ut som en diskusjon jeg har lyst til å vikle meg inn i. Men la meg bare skyte inn her at FHI i starten av epidemien åpenbart var helt på villspor med sine prognoser om at vi ikke ville få mer enn hundre koronatilfeller i landet før påske, en betydelig sympati for Tegnell- / Gieseckelinjen, og et lite tiltalende markeringsbehov. Endret 13. april 2021 av DanielDuppsko 1
Gjest Optimo Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 Forutsatt at det stemmer at ikke alle tiltakene har vært forankret i smittevernloven. Ville det vært bedre med f.eks en tredobling av antall tilfeller og dødsfall, men at loven var fulgt nøyere? 🤔
Ukjent. Skrevet 13. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 13. april 2021 Guile skrev (4 minutter siden): Forutsatt at det stemmer at ikke alle tiltakene har vært forankret i smittevernloven. Ville det vært bedre med f.eks en tredobling av antall tilfeller og dødsfall, men at loven var fulgt nøyere? 🤔 Tredobling av antall dødsfall tilsvarer en influensasesong som er litt mer voldsom enn vanlig, så ja selvfølgelig. Vi snakker om flere hundretusen arbeidsplasser og utdanningen til hele landets barn og unge, bare for å nevne noe. 7
Gjest Optimo Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 Ukjent. skrev (1 minutt siden): Tredobling av antall dødsfall tilsvarer en influensasesong som er litt mer voldsom enn vanlig, så ja selvfølgelig. Vi snakker om flere hundretusen arbeidsplasser og utdanningen til hele landets barn og unge, bare for å nevne noe. Nå "glemmer" du alle de argumentene med at covidpasienter har lenger liggetid på sykehus, krever mer personal, kapasiteten vår (hvertfall på Østlandet) har allerede vært utfordret med de tallene som har vært til nå, andre pasientgrupper ville ikke fått nødvendig behandling osv osv. Jeg er ganske sikker på at en tredobling ville vært veldig ugreit for oss. Tredobling var for så vidt et tall jeg fant på. Du kan godt si femdobling om du vil. Eller ti.
Ukjent. Skrevet 13. april 2021 Forfatter #9 Skrevet 13. april 2021 (endret) Guile skrev (24 minutter siden): Nå "glemmer" du alle de argumentene med at covidpasienter har lenger liggetid på sykehus, krever mer personal, kapasiteten vår (hvertfall på Østlandet) har allerede vært utfordret med de tallene som har vært til nå, andre pasientgrupper ville ikke fått nødvendig behandling osv osv. Jeg er ganske sikker på at en tredobling ville vært veldig ugreit for oss. Tredobling var for så vidt et tall jeg fant på. Du kan godt si femdobling om du vil. Eller ti. Nei, det gjør jeg ikke. Pandemihåndteringsplaner har lagt opp til scenarier for langt høyere smitte enn det vi har vært i nærheten av å ha. Du tror ikke epidemilogene i FHI har tenkt på dette når de har gitt sine anbefalinger? Det er ikke snakk om null tiltak her. Det er snakk om å følge anbefalingene til de som har mandatet til å gi dem. Endret 13. april 2021 av Ukjent. 2
Anbefalte innlegg