AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Jeg, en amatør og vattnisse, la golvbelegg for noen år siden på et rom. Ikke lim under fordi jeg turte ikke begi meg ut på dette. Det ligger stort sett stramt over alt og det er også to golvelister (en vanlig list og en eikelist ytterst) som holder det på plass. Men der en kontorstol har rullet og gnudd i noen år har jeg fått luft under. Vet ikke hvordan, for det er tett akkurat der men ca to meter unna er det en liten glippe fordi jeg måtte skøyte på inn i et bittelite hjørne i rommet. Er det noen smarte løsninger på luftboblene? Eller er eneste løsningen å løfte opp der boblene er (må fjerne listene isåfall) og legge ned på nytt? Kan jeg "dytte" luften ned dit det er en glippe og presse de ut? Finnes det andre geniale løsninger? (stikke hull, bruke støvsuger å suge ut luft, og lime over hull) Hvordan kan jeg unngå dette etterpå? Er det virkelig kontorstolen som er synderen? Isåfall, kan jeg legge sånn hardt plastbelegg over? Sånn stol-underlag. Anonymkode: 79e2a...f02
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Jeg ville forsøkt å dytte luften bort til det glippet som du nevnte. Kanskje dytte ved å bruke en lang planke som du skyver bortover gulvet? MEN beskytt gulvet fra å bli oppripet av planken, ved å pakke inn planken i noe først. Anonymkode: 21050...a55 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Eller "kjevle" luften bortover med en rund trestokk? Anonymkode: 21050...a55 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Jeg tror nok det at belegget heller er blitt kjevlet flatt og deformert slik at det buler opp, og at det ikke er noe som vil løses ved å suge luften ut. I og med at du ikke har limt det så vil jo luften kunne bevege seg fritt rundt under. Om det hadde vært en luftboble hadde den forsvunnet. Klemmer du luften ut vil den komme tilbake. Årsaken er nok at rett og slett at du ikke har limt og at belegget ikke er ment å legges uten å limes. Hadde det vært limt, ville overflaten ha blitt stivet av på en slik måte at deformeringen ikke ville skjedd, og kulen ville ha limt seg ned mot gulvet under. Jeg er ingen gulvlegger, men kanskje det kan fikses ved å lage et lite hull, prøve å få noe lim under, legge noe tungt og flatt over til det tørker og dermed se om det løser problemet. Men gulvet kommer nok til å bli verre andre steder også. Anonymkode: 6bab2...029 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 Amatører ass. Anonymkode: a8339...852 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Amatører ass. Anonymkode: a8339...852 Troll ass. Få høre hvilke innspill du har, da? 😄 Anonymkode: 6bab2...029
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ville forsøkt å dytte luften bort til det glippet som du nevnte. Kanskje dytte ved å bruke en lang planke som du skyver bortover gulvet? MEN beskytt gulvet fra å bli oppripet av planken, ved å pakke inn planken i noe først. Anonymkode: 21050...a55 Smart! Skal forsøke! AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror nok det at belegget heller er blitt kjevlet flatt og deformert slik at det buler opp, og at det ikke er noe som vil løses ved å suge luften ut. I og med at du ikke har limt det så vil jo luften kunne bevege seg fritt rundt under. Om det hadde vært en luftboble hadde den forsvunnet. Klemmer du luften ut vil den komme tilbake. Årsaken er nok at rett og slett at du ikke har limt og at belegget ikke er ment å legges uten å limes. Hadde det vært limt, ville overflaten ha blitt stivet av på en slik måte at deformeringen ikke ville skjedd, og kulen ville ha limt seg ned mot gulvet under. Jeg er ingen gulvlegger, men kanskje det kan fikses ved å lage et lite hull, prøve å få noe lim under, legge noe tungt og flatt over til det tørker og dermed se om det løser problemet. Men gulvet kommer nok til å bli verre andre steder også. Anonymkode: 6bab2...029 Når jeg kjøpte belegget så mente de at det kunne legges både med og uten lim. Der er et ganske tykt og stivt golvbelegg (og tungt). Jeg burde jo kanskje limt den gang, men jeg fant ut at det var kanskje lettere å fixe noe jeg ikke hadde limt fast, enn å lime det også gjøre en megafeil jeg ikke ville fått rettet på 😂 Men vil ikke å lime der det er luftboble bare gjøre at jeg limer ned og i tillegg har bul av luft? Kan hende at om jeg får vekk luften, at jeg burde legge lim der etterpå uansett så klart. Pga kontorstolen. 🤔 Anonymkode: 79e2a...f02 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan hende at om jeg får vekk luften, at jeg burde legge lim der etterpå uansett så klart. Pga kontorstolen. Eller kanskje dobbeltsidig tape? Hør med de som selger slike belegg, om hva som er lurt å gjøre. Men det høres uansett lurt ut å legge en stiv gulvbeskytter der kontorstolen er i kontakt med gulvet. Anonymkode: 21050...a55
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 Kanskje du får flyttet luftboblen ved bruk av en kraftig støvsuger? Anonymkode: 21050...a55
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller kanskje dobbeltsidig tape? Hør med de som selger slike belegg, om hva som er lurt å gjøre. Men det høres uansett lurt ut å legge en stiv gulvbeskytter der kontorstolen er i kontakt med gulvet. Anonymkode: 21050...a55 Dobbeltsidig tape tenkte jeg ikke på engang. Det var smart. Og den er jo litt lettere å krangle med om man må ta den opp igjen. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje du får flyttet luftboblen ved bruk av en kraftig støvsuger? Anonymkode: 21050...a55 Ja...støvsugeren min er jo ganske kraftig...kanskje jeg klarer å skyve luften bort nok til at støvsugerrøret når det. Mange kreative sjeler her! Anonymkode: 79e2a...f02 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dobbeltsidig tape tenkte jeg ikke på engang. Det var smart. Og den er jo litt lettere å krangle med om man må ta den opp igjen. Ja...støvsugeren min er jo ganske kraftig...kanskje jeg klarer å skyve luften bort nok til at støvsugerrøret når det. Mange kreative sjeler her! Anonymkode: 79e2a...f02 Ja, eller at støvsugeren løfter opp belegget med sugekraften sin slik at det eventuelt blir lettere dytte luftboblen dit du vil ha den? Jeg vet ikke om det går, men det skader kanskje ikke å prøve? Mulig at det hadde hjulpet mye å løsne den listen som er på det stedet der du skal skyve luften fra luftboblen ut? Anonymkode: 21050...a55
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, eller at støvsugeren løfter opp belegget med sugekraften sin slik at det eventuelt blir lettere dytte luftboblen dit du vil ha den? Jeg vet ikke om det går, men det skader kanskje ikke å prøve? Mulig at det hadde hjulpet mye å løsne den listen som er på det stedet der du skal skyve luften fra luftboblen ut? Anonymkode: 21050...a55 Ja den løfter jo faktisk golvbelegget om jeg har på det kraftigste styrken (der det "kan" løftes) Kanksje jeg klarer å løfte det bort dit det er en glippe...Godt tenkt. Anonymkode: 79e2a...f02 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja den løfter jo faktisk golvbelegget om jeg har på det kraftigste styrken (der det "kan" løftes) Kanksje jeg klarer å løfte det bort dit det er en glippe...Godt tenkt. Anonymkode: 79e2a...f02 Hvordan gikk det? 💐 Anonymkode: 21050...a55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå