Gå til innhold

Hvorfor blir noen raskt gravide mens andre ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da mener jeg der ingenting er galt og man fortsatt er ung, mellom 20-30 år, normal BMI spiser sunt osv. hvorfor tar det alikevell tid hos noen og andre blir gravide innen 3-4 mnd? Tenker da de som blir gravide naturlig til slutt... mellom 6-12 mnd. Det er jo mye lengre tid enn de som blir gravide fra 1-4 mnd. Hvorfor? Det er jo massevis av sædceller fra mannen. Hvorfor er det så vanskelig at en befruktning skal skje? 

Anonymkode: 5bd67...9a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på , håper noen har svar. Har googlet dette selv mange ganger uten konkrete svar.

Anonymkode: 908f2...745

AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål.. sikker en hel masse med genetikk å gjøre. Leste i går at matchen mellom kvinne og mann er viktig, og at det kan være en stor grunn til at noen bruker lengre tid. Mamma har alltid vært veldig fruktbar, men når hun møtte pappa og de skulle lage barn tok dette mye lenger tid. Da fortalte legene henne at siden det er ny partner kan det ha med matchen å gjøre, og at kroppen tolker det som en ny graviditet siden det er 9 år mellom meg og min bror(som har en annen far)..

Anonymkode: ec423...287

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være så mange ting.

Lav sædkvalitet, men ikke så lav at det er umulig uten hjelp. Lav eggkvalitet som fører til at færre av eggene som slippes er friske og kan bli barn. Kvinner får flere egg med dårlig kvalitet med alderen, menn får også flere sædceller med genfeil med årene, samt at røyk, alkohol eller et veldig dårlig kosthold kan påvirke. Sædkvaliteten blir dårligere etter at menn har tatt badstu eller vært veldig varme i skrittet av andre grunner.  Forholdene i livmoren, f.eks. en livmorslimhinne som ikke er optimal til rett tid, (uoppdaget) endometriose eller en muskelknute som gjør det vanskeligere for embryoet å feste seg. At man ikke har samleie nær eggløsning hver syklus. At man ikke har eggløsning hver syklus. At man har en helt eller litt tett eggleder, slik at egget som slippes ikke alltid møter en sædcelle/kommer seg fram til livmoren. Uflaks, som f.eks. at et godt egg blir befruktet av to gode sædceller samtidig og ikke kan bli noe. At både mannen og kvinnen er bærer av en genfeil som mange av embryoene får, og som gjør at de går til grunne før eller rett etter at de har festet seg i livmoren. 

Vi brukte lang tid på å bli gravid med første barn (over et år) og det gikk fort med andre barn (to mnd) og vet ikke hvorfor. 

Anonymkode: aff57...98d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være så mange ting.

Lav sædkvalitet, men ikke så lav at det er umulig uten hjelp. Lav eggkvalitet som fører til at færre av eggene som slippes er friske og kan bli barn. Kvinner får flere egg med dårlig kvalitet med alderen, menn får også flere sædceller med genfeil med årene, samt at røyk, alkohol eller et veldig dårlig kosthold kan påvirke. Sædkvaliteten blir dårligere etter at menn har tatt badstu eller vært veldig varme i skrittet av andre grunner.  Forholdene i livmoren, f.eks. en livmorslimhinne som ikke er optimal til rett tid, (uoppdaget) endometriose eller en muskelknute som gjør det vanskeligere for embryoet å feste seg. At man ikke har samleie nær eggløsning hver syklus. At man ikke har eggløsning hver syklus. At man har en helt eller litt tett eggleder, slik at egget som slippes ikke alltid møter en sædcelle/kommer seg fram til livmoren. Uflaks, som f.eks. at et godt egg blir befruktet av to gode sædceller samtidig og ikke kan bli noe. At både mannen og kvinnen er bærer av en genfeil som mange av embryoene får, og som gjør at de går til grunne før eller rett etter at de har festet seg i livmoren. 

Vi brukte lang tid på å bli gravid med første barn (over et år) og det gikk fort med andre barn (to mnd) og vet ikke hvorfor. 

Noe av dette var ikke relevant for relativt unge par med sunn livsstil da, jeg leste litt fort. Men det er ganske mange ting som skal klaffe selv om man er tilsynelatende friske og spreke, og flere steder det kan være noe litt galt som ikke er så lett å oppdage. Jeg har inntrykk av at det ofte handler om egg- og sædkvalitet. Men det kan være mange årsaker til at den er nedsatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Godt spørsmål.. sikker en hel masse med genetikk å gjøre. Leste i går at matchen mellom kvinne og mann er viktig, og at det kan være en stor grunn til at noen bruker lengre tid. Mamma har alltid vært veldig fruktbar, men når hun møtte pappa og de skulle lage barn tok dette mye lenger tid. Da fortalte legene henne at siden det er ny partner kan det ha med matchen å gjøre, og at kroppen tolker det som en ny graviditet siden det er 9 år mellom meg og min bror(som har en annen far)..

Anonymkode: ec423...287

Jeg har også tenkt litt på dette, men så ser man jo og eksempler på par hvor å unnfange det første barnet går lett, mens de bruker måneder, kanske år på nr. 2, eller motsatt. Altså samme genetiske match, men likevel ikke like lett hver gang. Og umulig å planlegge og vite på forhånd hvordan det blir.

AnonymBruker
Skrevet

Flaks og uflaks?

Anonymkode: 07a15...4dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle egg eller sædceller har ikke anlegg for å bli til et foster. Akkurat som alle frø ikke blir til planter. Derfor er det ca 30% sjanse for å bli gravid om det klaffer med eggløsning og alt er bra med begge. Så flaks/uflaks altså.

I tillegg er det mange årsaker som ikke er så godt synlige ved en normalt utredning som kan være årsak.

Anonymkode: 21ccd...5ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har også tenkt litt på dette, men så ser man jo og eksempler på par hvor å unnfange det første barnet går lett, mens de bruker måneder, kanske år på nr. 2, eller motsatt. Altså samme genetiske match, men likevel ikke like lett hver gang. Og umulig å planlegge og vite på forhånd hvordan det blir.

Ja. Tenkte mye på dette da vi prøvde på nr. 2... Nr. 1 satt på første forsøk, men vi brukte 20 mnd for å bli gravid med nestemann. Samme partner, god sædkvalitet, ikke noe galt med meg heller. Det bare ikke gikk. Jeg levde sunnere da vi begynte å prøve på nr. 2, og vi var ikke "gamle" (29-30 år).

Prøvde å spørre fertilitetslegen, men fikk ingen gode svar. "Det er biologi, og det er mye vi ikke vet" 🙄

Anonymkode: 44ccb...b0b

AnonymBruker
Skrevet

Åh, det kan være så utrolig mye, ikke minst kan det også handle om ren uflaks.

Andre ting som kan spille inn, selv om alt av prøver og undersøkelser vikrer bra: Hormonelt kluss (f.eks. lavt progesteron som kan føre til at livmorhinnen ikke blir tykk nok til at et befruktet egg får festet seg), dårlig "kombo" mellom egg- og sædcelle (egg er visstnok kresne på hva slags sæd de slipper til seg), dårlige svømmere, dårlige egg, ugunstige forhold i livmor (har lest at noen kan ha et surt miljø i livmoren som gjør at ingentign fester seg der inne) osv. 

Anonymkode: 6eae3...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Overvekt er det mye av i befolkningen, og det har en negativ innvirkning på fruktbarheten. Noen liker ikke å høre det, men det er desverre en vanlig årsak til at man ikke blir gravid.

Anonymkode: 363fe...43d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av den formening at jo mer man stresser med det, jo vanskeligere blir det. Jeg får helt angst når jeg leser om teststrimler og farge på utflod, temperatur, plikt-sex og what not..

Anonymkode: 2288f...f39

• Liker 3
Skrevet

Vet det er mye som skal klaffe sånn typ akkurat. Jeg tror det må gå mye på gener. Jeg har blitt gravid tre ganger, førstemann kasta jeg opp EN p pille i syklusen, ble gravid. Andre gang ubeskyttet, ble gravid den ENE gangen vi hadde ubeskyttet sex, Nr 3 planlagt, gravid etter 1 mnd uten p piller. Jeg har alltid lugget litt over min bmi, vil heller ikke påstå at livsstilen var særlig sunn før graviditetene... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er av den formening at jo mer man stresser med det, jo vanskeligere blir det. Jeg får helt angst når jeg leser om teststrimler og farge på utflod, temperatur, plikt-sex og what not..

Anonymkode: 2288f...f39

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: 0b247...93f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var hos gyn for tidlig UL for et par mnd siden så sa han at 40% av norske menn har dårlig/nedsatt sædkvalitet. Virker som det er ganske vanlig da, og det er jo såklart vanskelig å bli gravid da. Så kan jo kvinnen også ha problemer.

Anonymkode: 9585c...86b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2021 den 8.29):

Åh, det kan være så utrolig mye, ikke minst kan det også handle om ren uflaks.

Andre ting som kan spille inn, selv om alt av prøver og undersøkelser vikrer bra: Hormonelt kluss (f.eks. lavt progesteron som kan føre til at livmorhinnen ikke blir tykk nok til at et befruktet egg får festet seg), dårlig "kombo" mellom egg- og sædcelle (egg er visstnok kresne på hva slags sæd de slipper til seg), dårlige svømmere, dårlige egg, ugunstige forhold i livmor (har lest at noen kan ha et surt miljø i livmoren som gjør at ingentign fester seg der inne) osv. 

Surt miljø i livmoren? Hva mener du med det? Går det ikke ann å bli gravid i det hele tatt eller går det ann å fikse? 

Anonymkode: 14c26...d05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Surt miljø i livmoren? Hva mener du med det? Går det ikke ann å bli gravid i det hele tatt eller går det ann å fikse? 

Lurer jeg også på🤔 er det noen tegn på surt miljø i livmoren?  Har tenkt tanken mange ganger på at det er akkurat det jeg har! Bare en følelse. Og hvorfor får man surt miljø der?

Skrevet

Hvorfor greier noen å trille 6 på terningen mange ganger på rad, mens andre må trille kanskje 10-14 ganger før de får en 6'er?

Blir som å stille samme spørsmålet. 

Sædcellene har ikke noen form for magnetisk tiltrekningskraft mot egget. De vet ikke hvor de skal svømme annet enn oppover. De kan svømme rett forbi egget selv om de er mange og egget er der. Det er derfor det er kun 20% sjanse for en faktisk graviditet hver måned der alt er som det skal. Når befruktningen faktisk har inntruffet er det flere som utvikler seg feil helt i begynnelsen og blir støtt ut før du selv vet du er gravid, og tror du bare enda en gang får mensen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Lurer jeg også på🤔 er det noen tegn på surt miljø i livmoren?  Har tenkt tanken mange ganger på at det er akkurat det jeg har! Bare en følelse. Og hvorfor får man surt miljø der?

Ja jeg også har en følelse på at jeg kan ha det.. Har prøvd å bli gravid i nesten ett år nå uten en eneste positiv test.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva som legges i «surt miljø», men jeg har lest at det kan være en mulig årsak til gjentagende SA eller at man ikke blir gravid i det hele tatt.

Det kan for eksempel skyldes infeksjoner/bakterier som ikke nødvendigvis er lette å påvise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...