Gå til innhold

Restskatt og forbruksgjeld selvangivelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg følgende problem. 

Har 2.2 millioner i forbruksgjeld som jeg gitt opp å betale på. Betalte si å så ingenting i 2019 så fikk restskatt pga for lavt skattetrekket, høyde trekket ganske mye men var ikke nok så restskatt igjen 2020. 

Hvordan regner jeg ut hvor høyt skattetrekk jeg må ha for å unngå restskatt til neste år? 

Anonymkode: e14cb...c62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har jeg følgende problem. 

Har 2.2 millioner i forbruksgjeld som jeg gitt opp å betale på. Betalte si å så ingenting i 2019 så fikk restskatt pga for lavt skattetrekket, høyde trekket ganske mye men var ikke nok så restskatt igjen 2020. 

Hvordan regner jeg ut hvor høyt skattetrekk jeg må ha for å unngå restskatt til neste år? 

Det er bare å benytte en skattekalkulator, som du finner på nettet, og plotte inn alle relevante tall. Evt gå inn på skatteetatens sider og endre skattekortet og fylle i eller endre alle relevante tall der, så kommer det automatisk opp hva riktig skattetrekk vil være.

Anonymkode: f4a55...0e4

AnonymBruker
Skrevet

Dropp å oppgi lånet når du søker om nytt skattekort. Hvis alt annet er likt skulle det være nok.

Anonymkode: 431b1...f31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dropp å oppgi lånet når du søker om nytt skattekort. Hvis alt annet er likt skulle det være nok.

Anonymkode: 431b1...f31

Alt er likt men hvorfor får jeg restskatt hvis det ikke er på grunn av forbruksgjelden? Har oppgitt korrekt inntekt å betalt 12500kr i skatt på 40500kr. Er ikke det nok?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alt er likt men hvorfor får jeg restskatt hvis det ikke er på grunn av forbruksgjelden? Har oppgitt korrekt inntekt å betalt 12500kr i skatt på 40500kr. Er ikke det nok?

Det er tydeligvis ikke nok hvis du har fått restskatt.

Anonymkode: 3e517...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du oppgitt korrekt beløp mht hvor mye du forventer å skulle betale i renter på lånene i skatteåret? Dersom renten synker i løpet av året, blir beløpet du oppga i begynnelsen av året kanskje for høyt, og bør justeres. Man kan når som helst i løpet av ett år gå inn på Skatteetaten.no, logge seg på og endre/justere skattekortet sitt. Dette bør alle gjøre, så skatten blir mest mulig riktig, og man ikke får baksmell - eller altfor mye igjen året etter (som betyr at man har betalt for mye skatt).

Du kan henvende deg til låneinstitusjonene/kredittforetakene og be dem om å sende deg oversikt over hvor mye renter du skal betale i løpet av året. Disse tallene bruker du når du justerer skattekortet ditt.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (21 minutter siden):

Har du oppgitt korrekt beløp mht hvor mye du forventer å skulle betale i renter på lånene i skatteåret? Dersom renten synker i løpet av året, blir beløpet du oppga i begynnelsen av året kanskje for høyt, og bør justeres. Man kan når som helst i løpet av ett år gå inn på Skatteetaten.no, logge seg på og endre/justere skattekortet sitt. Dette bør alle gjøre, så skatten blir mest mulig riktig, og man ikke får baksmell - eller altfor mye igjen året etter (som betyr at man har betalt for mye skatt).

Du kan henvende deg til låneinstitusjonene/kredittforetakene og be dem om å sende deg oversikt over hvor mye renter du skal betale i løpet av året. Disse tallene bruker du når du justerer skattekortet ditt.

Betaler ju ikke noe på de lånene, mye er gått til påleggstrekk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Betaler ju ikke noe på de lånene, mye er gått til påleggstrekk. 

Hvis du ikke betaler rentene på lånet men har oppgitt på skattekortet at du skal betale renter får du smell. Du får kun fratrekk for de rentene du faktisk har betalt. Sjekk skattekortet og sørg for at kun de rentene du faktisk kommer til å betale står oppført.

Anonymkode: 6bf34...075

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...