Gå til innhold

Dere som er i parforhold, men uten barn. Hvordan løser dere rydding/renhold hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg gjør så mye mer enn han. Han ser ikke alt som må gjøres. Vaskerommet er et ukjent rom for han. Han gjør det han "ser" som å støvsuge, ta inn og ut av oppvaskmaskinen, en sjelden gang vasker over vasken på badet. Men for det meste står jeg for støvsuging også, for han synes ikke det trengs like ofte. 

Ellers tar jeg meg av vask og tørk av klær, henger opp og bretter klær, støvsuger for det meste (sånn 9/10 ganger), vasker trapper, tørker støv, vasker vekk flekker på gulvet, vasker gulvet, tørker av bord, vasker servant på bad, innimellom dusj og toalett ved behov, speil, kjøkkenfronter ved behov, vasker kjøleskap. Ellers står jeg for det meste av rydding også, som å rydde og vaske kjøkkenskuffer,  sjekker innimellom dato på mat, rydder vekk klær som han slenger fra seg, sorterer post og kaster reklame, tar med meg panteflasker til butikken, går med søppelet. 

Vi begge bidrar like mye økonomisk og vi har like arbeidstider. Så jeg synes det burde være mer rettferdig. Har forsøkt noen uker å gjøre minst mulig selv og han har sagt han skal gjøre mer, men så skjer det lite. Eller han utsetter. Da kan det ende opp med at jeg må avlyse et besøk fordi det rett og slett ikke ser ut hjemme. Jeg er ikke typen som må ha alt plettfritt hele tiden, men jeg synes hjemmet skal se greit ut. Det skal ikke være slik man blir flau om noen plutselig ringer uventet på døren. Så jeg synes at oppholdsrom alltid bør se greit ut. Det gjør ikke noe om det står litt oppvask, men ikke etter 3 dager. Smuler bør være vasket av bordet osv. 

Han blir sur når jeg tar det opp. 

Anonymkode: 9d11b...aef

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du lister opp å sjekke posten for reklame, og sporadisk sjekke kjøleskapet for gammel mat, så høres du litt spesiell ut. Posten tar deg totalt max 15 min i mnd? Sjekke datoer?  4 minutter i uka? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler ganske likt. Jeg er kronisk syk, og i perioder kan jeg ikke gjøre noe, da tar han alt. Jeg gjør så mye som mulig rett og slett :)

Jeg tar alltid matplanlegging og klesvasken, han tar alltid alt utendørs (pga min sykdom). Ellers fordeler vi der vi kan etter hvem som orker.

Anonymkode: 74873...579

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi vasker en gang i uken sammen, jeg delegerer oppgaver. Det samme skjer i det daglige. Han ser heller ikke det som skal gjøres, så jeg har organisatorrollen og han gjør det han blir bedt om. Totalt deler vi relativt likt. 

Anonymkode: 41e78...27c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sammen definert faste ukentlige oppgaver, som vi bytter på, og så avtaler vi hver uke hva annet som trengs å gjøres.

Anonymkode: dec9a...b05

AnonymBruker
Skrevet
BMF skrev (41 minutter siden):

Når du lister opp å sjekke posten for reklame, og sporadisk sjekke kjøleskapet for gammel mat, så høres du litt spesiell ut. Posten tar deg totalt max 15 min i mnd? Sjekke datoer?  4 minutter i uka? 

Var bare for å poengtere. Det tar ikke mye tid, men hvis jeg ikke går med søppelet eller henter posten så blir det aldri gjort. Jeg må be han om hver eneste ting, og da blir han sur. Synes i det minste han kunne gjort slike småting når han kun 3 dager i uken tar inn/ut av oppvaskmaskinen og støvsuger en gang hver 2 uke.

Anonymkode: 9d11b...aef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke ha en ryddedag i uka hvor dere starter likt og rydder x antall timer? Så tar du slike ting han ikke "ser" denne dagen?

Anonymkode: 6ab57...078

• Liker 3
Skrevet

Han må kanskje ha faste oppgaver? Ville forsøkt å gi han ansvar for noen av de daglige oppgavene og noen av de ukentlige. Beste er om han selv forslår hva han vil gjøre. 

Tror du bare må stå i det at han blir sur. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han lager alt av mat, ellers deler vi likt. I normale tider er han alltid hjemme fra jobb minst en time før meg, og da ble det naturlig at matlaging ble hans domene.

Anonymkode: 53f87...6d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få ihvertfall ikke barn før dette fungerer bedre. Du blir sittende med alt ansvaret der også.

Anonymkode: 6c6d7...8dd

AnonymBruker
Skrevet

At alt fordeles «rettferdig» er en illusjon, og så lenge man desperat streber etter det, vil man alltid bli skuffa. Det høres jo ikke ut som at han ikke gjør noe som helst der.

Anonymkode: 11f51...265

AnonymBruker
Skrevet

Men selvsagt - skal dere få barn sammen er det viktig å ta opp hvordan dette skal fungere. Samme med hvis dette er så plagsomt for deg at du vurderer hele forholdet.

Anonymkode: 11f51...265

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vaskehjelp to ganger i uka. Ellers lager han mat mye oftere enn meg, så da tar jeg på meg alt av oppvask og sørger for at ting ser greit ut. Jeg forsøker å lære han rutinen med å skylle alt før det settes i vasken, da blir det i alle fall ikke ekkelt oppi der.

Hvis han har sittet oppe med kompisene og stua er litt bomba, hender det til og med at jeg rydder dette når jeg står opp - han tror jeg gjør det for å være snill med han, men egentlig er det fordi jeg ikke ønsker å sitte i en skitten stue. Han er vant med hushjelp og jeg ser at det har gjort at han ikke tenker på ting som er vanlige for meg, men jeg tror vaskehjelp et par ganger i uka garantert redder oss fra sure miner innimellom. Pluss tiden det sparer oss. Vel verdt pengene, med andre ord.

Anonymkode: e598e...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først: Merk postkassa med NEI TAKK TIL REKLAME. Så kjøper du robotstøvsuger av bra kvalitet. Kjøp våtservietter til badet og små flekker på gulv. Da er mye gjort. 

Se så om det er like ille for deg etter det. Dette har hjulpet meg, kanskje ikke så mye dette med reklamen, men slipper irritasjonen over ekstra søppel:) 

Anonymkode: b813c...025

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og kjøp tørketrommel, om du ikke har det. Da trenger du kun å henge opp klær.

Anonymkode: b813c...025

Skrevet

Jeg er 28 år og samboer er 30 år. Vi har bodd sammen i 6 år og alltid fordelt oppgavene slik: 

Han planlegger alltid hva vi skal ha til middag, kjøper alltid middagene og lager alltid middagene. 
Han klipper alltid neglene på katten og leker mye mer med katten hver dag.

Han sjekker alltid posten og går ofte ut med søpla. 
Tar ofte ut av oppvaskmaskinen.

Jeg gjør absolutt alt annet og er fornøyd med det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Sortere posten? 🤔

Anonymkode: 6ab57...078

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, et godt tips jeg en gang lærte av ei venninne som er parterapaut var å finne ut hva som er viktig for hvem, og at man tar mest ansvar for det selv. Det å forsøke å få noen andre til å endre seg er veldig vanskelig og vil oftest ende med dårlig stemning i huset. Dette fungerer selvsagt ikke om partner er en fullstendig gris som kan leve med matrester på gulvet i dagesvis.

Jeg synes ikke det er så viktig at bilene og hagen ser rene pene og stelt ut, men det synes han, så da tar han ansvaret deg. Jeg synes bad og kjøkken skal være shinet og foretrekker å vaske over før det egentlig behøves, men da er det mitt ansvar. Han det er viktig å re opp senga, så det får han gjøre hver morgen. Han har mindre klær enn meg, så han tar også litt mer klesvask enn meg, fordi han ellers risikerer å gå tom.

Anonymkode: e598e...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kombinasjon av faste ansvarsområder, "den som ser det tar det", og raushet begge veier. 

Han har ansvar for vask av badene, søppel og renovering, vaske etter middag, støvsuge, bilene...

Jeg har ansvar for forsikringer/økonomi, matlaging, innkjøp- og planlegging, støvtørk/oveflatevask.... 

Men om han har en travel periode på jobb kan jeg fint ta unna alt av hans, er jeg på jobbreise kommer jeg hjem til nyvasket sengetøy og middag på bordet, og så videre... Ellers tar vi det vi ser. Er jeg ferdig med en kaffekopp og han går forbi, tar han den med til kjøkkenet. Er det søl på servanten på badet tørker jeg det bort, i stedet for å vente til han vasker hele badet.

Anbefaler og; 

- Om vi rekker det tar vi 1-2 timer torsdag kveld skrur vi opp musikken eller setter på en podcast, og shiner huset sammen før helgen

- Hver søndag lager vi en ukeplan. Adhoc oppgaver som å handle spesielle ting, at vinduene må vaskes, at en bursdagsgave må handles, legges inn her. 

Anonymkode: a47c7...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg dere må minimere arbeidsmengden. Altså, sortere post og kaste reklame? Skaff dere "nei til til reklame"-skilt på postkassa, og bruk heller apper som Shopgun osv dersom dere skal se etter tilbudsvarer. Gå igjennom datoer i kjøleskapet? Handle inn mindre slik at dere minimerer svinn, planlegg middager slik at dere får det brukt før det må kastes. 
Sett inn i oppvaskmaskinen med en gang etter det er brukt, gå over vasken hver kveld når du tar kveldsstellet, ta med pant når du skal på butikken og ikke la det samle seg opp 3 søppelsekker. 

Poenget mitt er at dere må minimere skippertakene ved å ta småtingene hele tiden. Dere er tydeligvis forskjellige i forhold til hvordan dere ønsker å ha det, og det skal godt gjøres å forandre på mannen din, spesielt hvis han ikke ser behovet for å ha det rent og pent. 
Her er det jeg som gjør mest, men han har sine oppgaver han også, og er heldigvis relativ lik meg når det gjelder behovet for at det skal se bra ut her. Men vi lar det ikke hope seg opp heller. Da blir det mye tyngre å gjøre, og motivasjonen går til skogs.

Anonymkode: cf49c...10c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...