Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste tiden og i de senere år hørt utrolig mange historier om bekjente av meg som har gått gjennom graviditet og fødsel, og rett og slett endt opp som vrak i etterkant.

Nå synes jeg det er mer enn noen gang. Det er innleggelse på psykiatri, det er psykoser, fødselsdepresjon, post traumatisk stress, de faller ut av arbeidslivet.

Er det mange her inne også som rett og slett føler hele denne prosessen nesten ødela dere? Har dere mistet dere selv?

Hørt flere si noe alla: det var en versjon av meg før barnet, og en versjon etterpå. Som om denne siste versjonen har ødelagt dem.

Jeg bare undres, er sannheten at det å få barn rett og slett ødelegger livet til mange kvinner tror dere? Iallefall i et betydelig antall år?

Anonymkode: e4f9e...14d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for meg har det å få barn utelukkende gitt meg masse glede i livet...

Anonymkode: bcedd...aee

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg så absolutt ikke ødelagt,det er det beste jeg har gjort i livet mitt. Ikke selve graviditet og fødsel, men å få selve barnet. Har aldri vært med på noe som er så meningsfyllt og fantastisk. Jeg har blitt tøffere, smartere, mer empatisk og tåler mye mer. Hadde revnet vaginaen x100 ganger til for å få oppleve dette igjen. 

(Jeg ønsket meg aldri barn og ble gravid med et uhell. Grudde meg veldig pga alle skrekkhistorier. Det har gått over all forventing og mer til)

Anonymkode: 3f989...952

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Synes heller det høres ut som du har en omgangskrets som er i faresonen fra før av, av ulike grunner. 

Anonymkode: c7465...56e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har den siste tiden og i de senere år hørt utrolig mange historier om bekjente av meg som har gått gjennom graviditet og fødsel, og rett og slett endt opp som vrak i etterkant.

Nå synes jeg det er mer enn noen gang. Det er innleggelse på psykiatri, det er psykoser, fødselsdepresjon, post traumatisk stress, de faller ut av arbeidslivet.

Er det mange her inne også som rett og slett føler hele denne prosessen nesten ødela dere? Har dere mistet dere selv?

Hørt flere si noe alla: det var en versjon av meg før barnet, og en versjon etterpå. Som om denne siste versjonen har ødelagt dem.

Jeg bare undres, er sannheten at det å få barn rett og slett ødelegger livet til mange kvinner tror dere? Iallefall i et betydelig antall år?

Nei aldeles ikke. Personlig har jeg blitt en mye bedre person etter jeg fikk barn. Jeg er utrolig taknemmlig for at jeg får lov i livet til å være mamma, kunne aldri byttet livet mot noen andre som ikke har barn

Anonymkode: 96233...a53

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke ødelagt hverken fysisk eller psykisk av å få to barn. Vil heller påstå jeg har blitt et bedre menneske- definitivt mer utholdende, målbevisst og tøffere enn som barnløs. 

• Liker 4
Skrevet

Nei, ingenting ble ødelagt.  Tvert om, det har vært en berikelse i livet å få barn. Kan ikke forestille meg et liv uten dem. Det har vært strevsomt innimellom, men totalt sett det mest fantastiske i mitt liv. I dag kan jeg også glede meg over barnebarna som er kommet, og det er nesten enda bedre ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Synes heller det høres ut som du har en omgangskrets som er i faresonen fra før av, av ulike grunner. 

Anonymkode: c7465...56e

Nei det går såpass på tvers av bekjente, mindre bekjente og bortimot fremmede at dette absolutt ikke kan knyttes til min omgangskrets. Faktisk mine nærmeste venner er av typen veldig religiøse og ble trebarnsmødre før de var 30. Dette er et større bilde jeg har sett, hvor jeg hører så mye historier. Bare lurte på om det hadde økt veldig med disse plagene, og om kvinner i dagens samfunn har lavere terskel for å oppleve fødsel og livet med barn som mer belastende enn tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig personavhengig. Jeg er 100 % sikker på at livet ikke hadde blitt bedre med barn, selv om det heller ikke er noe bra uten. 

Anonymkode: f873d...d7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, for meg har det å få barn utelukkende gitt meg masse glede i livet...

Bra! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det å få barn vært en berikelse og gjort meg til ett bedre menneske. Med det sagt, jeg gikk inn i en skikkelig fødselsdepresjon etter siste som varte i to år. Med null avlastning, mannen mistet jobben, økonomiske problemer og ingen familie, holdt det på å gå skikkelig galt. 

Anonymkode: 09d5d...e7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (3 minutter siden):

Nei, ingenting ble ødelagt.  Tvert om, det har vært en berikelse i livet å få barn. Kan ikke forestille meg et liv uten dem. Det har vært strevsomt innimellom, men totalt sett det mest fantastiske i mitt liv. I dag kan jeg også glede meg over barnebarna som er kommet, og det er nesten enda bedre ❤️

Mange sier det 😃 blir mer kos når man får barnebarn, og mindre ansvar he he . 

Skrevet

Nei det går såpass på tvers av bekjente, mindre bekjente og bortimot fremmede at dette absolutt ikke kan knyttes til min omgangskrets. Faktisk mine nærmeste venner er av typen veldig religiøse og ble trebarnsmødre før de var 30. Dette er et større bilde jeg har sett, hvor jeg hører så mye historier. Bare lurte på om det hadde økt veldig med disse plagene, og om kvinner i dagens samfunn har lavere terskel for å oppleve fødsel og livet med barn som mer belastende enn tidligere. 

Det er nok mer fokus på kvinnehelse i dagens samfunn enn tidligere, og bra er det.

Selv om de fleste kommer seg helt fint etter et svangerskap og tiden etterpå, er det også mange som får fødselsskader/problemer i ettertid. Mange opplever fødselsdepresjon. Så det er både rett og riktig med større åpenhet rundt dette, slik at de som har behov for det, kan få den helsehjelpen de trenger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det å få barn vært en berikelse og gjort meg til ett bedre menneske. Med det sagt, jeg gikk inn i en skikkelig fødselsdepresjon etter siste som varte i to år. Med null avlastning, mannen mistet jobben, økonomiske problemer og ingen familie, holdt det på å gå skikkelig galt. 

Anonymkode: 09d5d...e7b

Ja det hørtes beintøft ut. But what doesnt kill U osv....

Klart man kan føle at smerten var verdt det, når belønningen er et barn. Den ser jeg. Håper jo de aller fleste som får problemer omsider ser på sitt barn og kjenner at til syvende og sist er de glad de fikk barnet, selv om starten ble litt kronglete. 

AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (1 minutt siden):

Det er nok mer fokus på kvinnehelse i dagens samfunn enn tidligere, og bra er det.

Selv om de fleste kommer seg helt fint etter et svangerskap og tiden etterpå, er det også mange som får fødselsskader/problemer i ettertid. Mange opplever fødselsdepresjon. Så det er både rett og riktig med større åpenhet rundt dette, slik at de som har behov for det, kan få den helsehjelpen de trenger. 

Jeg er helt enig. Jeg er utrolig glad for at det er fokus på dette. Og det er også derfor jeg spør her, fordi jeg rett og slett er interessert i mer enn glanshistoriene.

Da jeg vokste opp på 90 tallet fikk alle i nabolaget minst tre barn, og det så veldig lett ut. Man bare gifta seg , bygde hus og poppet ut unger på rekke og rad. Aldri no snakk om depresjoner og komplikasjoner. 

Jeg synes vi ser et helt annet bilde i dag. For mange er det en stor stor kamp å bringe bare et liv til verden. Jeg mener bestemt noe har endret seg, enten at vi snakker mer om det vonde, eller at følelser vektlegges mer i selve graviditeten og under fødselen. Kvinner bet kanskje i seg mer før?

Jeg mener det seriøst, i det gigantiske boligaget jeg vokste opp i hadde absolutt alle minst tre barn. Sånt ser man jo knapt lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker som dagens generasjon av mødre er litt mer pinglete enn det forrige generasjon var.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ser flere skriver at de har blitt bedre mennesker etter at de fikk barn.  Jeg har blitt mye mer lettrørt. Gråter lettere av ting. Og jeg har en person jeg alltid må sette foran meg selv.  Men jeg har ikke blitt et bedre menneske selv om jeg er en mamma. 

Endret av Hannah80
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Ser flere skriver at de har blitt bedre mennesker etter at de fikk barn.  Jeg har blitt mye mer lettrørt. Gråter lettere av ting. Og jeg har en person jeg alltid må sette foran meg selv.  Men jeg har ikke blitt en bedre person selv om jeg er en mamma. 

Enig med deg. Blir litt arrogant ordvalg,mtp de som sliter med å få barn f.eks. Dessuten en subjektiv vurdering, ikke sikkert andre opplever de har blitt bedre.

Jeg synes mange som blir mødre blir veldig selvsentrerte og ensporet, og har lite omsorg utover sitt eget hjem og egne barn. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det stemmer ikke her I hvertfall🙂 ser faktisk mye bedre ut etter jeg fikk barn.. også har jeg forandret meg og blitt mer voksen, det eneste som har endret meg etter jeg fikk barn er bare positive endringer. jeg var ung da jeg fikk mitt første barn er enda ikke ferdig med og få barn, da jeg og mannen min ønsker at barna skal få mange søskene da vi også kommer fra stor familie og trives med det. 

Endret av Heartsweet
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et delvis ødelagt underliv etter fødsel og fikk en tøff fødselsdepresjon som varte i 6 måneder. Men allikevel så har livet mitt blitt mye bedre med barn og jeg storkoser meg som mamma. Jeg har blitt mer omsorgsfull og mer tålmodig, ikke bare med barnet mitt men med andre også. Barn har for meg vært en berikelse. Selv om man har en tøff start på foreldretilværelsen betyr det jo ikke at hele livet er ødelagt. 

Anonymkode: 2e56d...766

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...