Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er saken: 

Min søster har gått på aap i 4 år. Den mister hun fra mai. Hun har søkt jobber, men har ikke fått noen. Hun er i praksis 2 dager i uken. 

Hun eier en leilighet som er verdt 3 Mill. Har ca 500 000 kr i lån på den. Får hun sosiale stønad når aap er over? Må hun selge leiligheten? Blir dyrere å leie 

Anonymkode: 63844...e3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må nok selge. Det er jo ingen kortvarig hjelp hun trenger i en definert periode på noen få uker, dersom hun ikke har fått jobb på fire år. Da må hun leve på egne midler, ikke statens. 

Anonymkode: c27fe...5cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hun fått vedtak på 6 mnd aap i forbindelse med jobbsøk? For det kan hun få i hvert fall. Om hun er i tiltak via NAV så kan hun også søke om tiltakspenger når aap har gått ut. Så får hun høre med veileder hva de tenker om ev salg av leiligheten på sosialstønad.

Anonymkode: c5fe8...823

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Må nok selge. Det er jo ingen kortvarig hjelp hun trenger i en definert periode på noen få uker, dersom hun ikke har fått jobb på fire år. Da må hun leve på egne midler, ikke statens. 

Anonymkode: c27fe...5cb

Er jo ingenting som tilsier at hun har søkt jobb i fire år, tviler sterkt på det, da AAP medfører behov for behandling og/eller arbeidsutprøving. 

Min erfaring er at de er fleksible om det sannsynligvis er en kortvarig løsning. Hvordan de stiller seg om det sannsynligvis blir langvarig vet jeg dog ikke... 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på mye forskjellig. Men med tanke på at leiligheten er verdt såpass mye så kan det godt hende

Anonymkode: e0b14...2e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer ann på mye forskjellig. Men med tanke på at leiligheten er verdt såpass mye så kan det godt hende

Anonymkode: e0b14...2e0

Så hun må selge og leve av de pengene som blir igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Tipper hun får sosialhjelp som lån og må bake det inn i huslånet eller betale det tilbake når hun får jobb.

Eventuelt kanskje får beskjed om å låne på huset siden hun har såpass lite lån. Jeg vet ikke 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 5f6df...8c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hun må selge og leve av de pengene som blir igjen?

Mange har måttet gå fra hus og hjem. Når hun bare har 500K i lån ville jeg prøvd å få belånt huset og levd ett år på de pengene. 

Anonymkode: fa3d1...ad6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beholde leiligheten. Det var mye billigere å få støtte til fellesutgifter og renter enn at jeg skulle ut på leiemarkedet. Avdrag måtte jeg ta av livsopphold. De visste også at det nok ble relativt kortvarig = under ett år. Har barn. 

Anonymkode: 1c318...581

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mange har måttet gå fra hus og hjem. Når hun bare har 500K i lån ville jeg prøvd å få belånt huset og levd ett år på de pengene. 

Anonymkode: fa3d1...ad6

Jeg fikk staten til å betale lånet mitt da jeg gikk på sosialstønad i ett år. Det betale hele lånet også avdrag, da det var billigere for staten istedet for at jeg skulle leie.

Anonymkode: 2e6f8...971

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Krever ikke salg, men får mest sannsynlig ikke stønad til avdragene, kun rentene. Kan derfor være lurt å snakke med banken om avdragsfrihet. 

Anonymkode: a7462...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...