AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Del Skrevet 13. april 2021 Muntlig Tarjei Vesaas Skriftlig Trøndersk Anonymkode: ae303...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #2 Del Skrevet 13. april 2021 Muntlig Setesdal Skriftlig vet ikke Anonymkode: 36a0e...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Del Skrevet 13. april 2021 Viste ikke at noen dialekt het Tarjei Vesaas. Anonymkode: bed42...add 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Del Skrevet 13. april 2021 hæ? Anonymkode: 05a9c...cbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #5 Del Skrevet 13. april 2021 Dialekt har ikke noe skriftlig Anonymkode: cb539...ae9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #6 Del Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dialekt har ikke noe skriftlig Anonymkode: cb539...ae9 Sier du det😱 Anonymkode: ae303...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 13. april 2021 #7 Del Skrevet 13. april 2021 (endret) Den velkjente dialekten "Tarjei Vesaas", ja... Muntlig må det vel være Valle i Setesdal som er vanskeligst å forstå. Skriftlig synes jeg det er pyton å lese dialekt generelt, men ulike utgaver av trøndersk og sunnmørsk er verst. Merkelig nok er det folk fra disse områdene (pluss Nord-Norge) som tydeligvis føler mest trang til absolutt å skulle skrive dialekt så fort de har muligheten. Endret 13. april 2021 av Ullvott 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. april 2021 #8 Del Skrevet 13. april 2021 (endret) Da jeg begynte i kontorjobben min for mange år siden, hadde bedriften avd kontorer rundt om i Norge. Jeg ble helt satt ut hver gang de ringte fra Sola/Stavanger området. Skjønte ikke en dritt av hva de sa og hva de ville, så måtte sette over til kollegaen min som hadde årelang erfaring med dem. Etter en stund begynte jeg å venne meg til dialekten da, så jeg klarte å ta de telefonene selv, men de var totalt uforståelige en god stund! Fryktelig dialekt. Har sett i sosiale medier at folk derfra skriver på dialekten sin, og da er det jo bare til å spy av. Endret 13. april 2021 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 13. april 2021 #9 Del Skrevet 13. april 2021 Trøndersk er jo enkelt skriftlig. På spørsmål om hvilken klasse gutten går i svarte han: Æ e i A. Kameraten hans svarte: Æ e i A Æ å. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #10 Del Skrevet 13. april 2021 Inntrøndersk. Anonymkode: 57c43...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Del Skrevet 13. april 2021 Ullvott skrev (17 minutter siden): Den velkjente dialekten "Tarjei Vesaas", ja... Muntlig må det vel være Valle i Setesdal. Skriftlig synes jeg det er pyton å lese dialekt generelt, men ulike utgaver av trøndersk og sunnmørsk er verst. Merkelig nok er det folk fra disse områdene (pluss Nord-Norge) som tydeligvis føler mest trang til absolutt å skulle skrive dialekt så fort de har muligheten. https://tv.nrk.no/program/FTEA00007065 Anonymkode: ae303...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Del Skrevet 13. april 2021 https://youtube.com/playlist?list=RDDk7xF08aWKo Anonymkode: 428ac...145 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #13 Del Skrevet 13. april 2021 Man er litt «fin» på det dersom man som trønder skriver på bokmål til en annen trønder. Jeg har bodd i 20 år på østlandet, over halve livet med andre ord. Dialekten min er derfor veldig utvannet. Men, når slekten i Trøndelag skriver til meg tør jeg ikke annet enn å skrive på trøndersk tilbake. Selv om jeg ikke kan fordra at man skriver på dialekt. Skriftlig er jeg derfor en kløpper på trøndersk, muntligen står det dårligere til med. Anonymkode: 8dea4...3c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Del Skrevet 14. april 2021 Million skrev (På 13.4.2021 den 16.39): Da jeg begynte i kontorjobben min for mange år siden, hadde bedriften avd kontorer rundt om i Norge. Jeg ble helt satt ut hver gang de ringte fra Sola/Stavanger området. Skjønte ikke en dritt av hva de sa og hva de ville, så måtte sette over til kollegaen min som hadde årelang erfaring med dem. Etter en stund begynte jeg å venne meg til dialekten da, så jeg klarte å ta de telefonene selv, men de var totalt uforståelige en god stund! Fryktelig dialekt. Har sett i sosiale medier at folk derfra skriver på dialekten sin, og da er det jo bare til å spy av. Sola og Jæren kan ha uforståelige dialekter, det kan jeg forstå. Men Stavanger?! Det er jo en helt vanlig vestlandsdialekt, jo, hva er det som er så vanskelig å forstå med den, liksom? 🤣 Anonymkode: fb310...cdf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 17. april 2021 #15 Del Skrevet 17. april 2021 Ullvott skrev (På 13.4.2021 den 16.36): Den velkjente dialekten "Tarjei Vesaas", ja... Muntlig må det vel være Valle i Setesdal som er vanskeligst å forstå. Skriftlig synes jeg det er pyton å lese dialekt generelt, men ulike utgaver av trøndersk og sunnmørsk er verst. Merkelig nok er det folk fra disse områdene (pluss Nord-Norge) som tydeligvis føler mest trang til absolutt å skulle skrive dialekt så fort de har muligheten. Jeg liker ikke å lese innlegg på dialekt. Det er veldig mye av det på facebook. Enkelte nordfra er ofte verst, og de kan ofte ikke skrive heller. Det er et eneste sammensurium av fæsk, og æ og dæ og stavefeil, feil grammatikk og sms-forkortelser. Hvis noen påpeker det, så har alle sammen dysleksi og kan ikke klandres. vi skal ikke sitte med rødblyanten og lete etter feil, for det kan vi alle gjøre, men det må vel gå an å prøve å skrive på et av våre offisielle skriftspråk. De fleste har lært det på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #16 Del Skrevet 17. april 2021 Hater ej og dej 🤮i skriftlig tekst. Jeg skriver gjerne på dialekt i direkte kommunikasjon, men aldri på Facebook eller på forum. Anonymkode: dd519...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 17. april 2021 #17 Del Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hater ej og dej 🤮i skriftlig tekst. Jeg skriver gjerne på dialekt i direkte kommunikasjon, men aldri på Facebook eller på forum. Anonymkode: dd519...6a0 Enig, og noen skriver at de "isje" er enige 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #18 Del Skrevet 17. april 2021 Hvemsomhelst skrev (11 minutter siden): Jeg liker ikke å lese innlegg på dialekt. Det er veldig mye av det på facebook. Enkelte nordfra er ofte verst, og de kan ofte ikke skrive heller. Det er et eneste sammensurium av fæsk, og æ og dæ og stavefeil, feil grammatikk og sms-forkortelser. Hvis noen påpeker det, så har alle sammen dysleksi og kan ikke klandres. vi skal ikke sitte med rødblyanten og lete etter feil, for det kan vi alle gjøre, men det må vel gå an å prøve å skrive på et av våre offisielle skriftspråk. De fleste har lært det på skolen. Har fortsatt til gode å høre en nordlending si fæsk. Er vel gjerne fesk dersom de sier det på dialekt. Eneste jeg hører som sier fæsk, er kompiser på østlandet som skal "etterligne" nordnorsk dialekt. Anonymkode: b33a5...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. april 2021 #19 Del Skrevet 17. april 2021 Det er slitsomt å lese tekst skrevet på dialekt. Ser ut til at det er trøndere og nordlendinger som er mest glad i å skrive på dialekt, skal vi dømme etter sosiale medier. Trønderdialekter synes jeg er det mest slitsomme å lese, med alle palataliseringene skrevet ut. Ikke akkurat vanskelig å forstå, men det tar lang tid å lese. Jeg kan skrive på en slags blanding av bokmål og dialekt i meldinger til familie og nære venner, men aldri ellers. Muntlig vil jeg tro setesdalsdialekt er den vanskeligste å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå