AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Hva er lurest å gjøre? Ta ut sykemelding eller svangerskapspenger? Legen min sier jeg kvalifiserer til begge deler og at det er opp til meg hva jeg skal velge. Hva fordelene/ulempene på de forskjellige? Anonymkode: ac0a0...cf5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Det har ikke noe særlig å si for din del. Om du er frisk og har lite plager i utgangspunktet, men arbeidsplassen din er belastende eller farlig for en gravid kvinne (f.eks mye tunge løft, farlige kjemikalier, mye stress eller utagering) er svangerspermisjon riktig. Du fyller ut søknad med begrunnelse med jordmor eller legen, også signerer jobben på at de ikke kan tilrettelegge,evnt hvilken grad de kan tilrettelegge, også søker man til Nav. Jeg ahr gjort det og det ble raskt godkjent. Denne gjelder frem til fødsel hvis det er det man søker om. Om du er syk eller har plager som gjør at du ikke kan jobbe er sykemelding aktuelt. Da er det legen som bestemmer det, avgjør diagnose og sender inn sykemelding til Nav som du må godkjenne. Som regel er man sykemeldt 2-4 uker av gangen også tar legen en ny vurdering, men det er sikkert mulig for lege og sykemelde lenger ved god begrunnelse. Det er et mål at færre gravide skal sykemeldes, men at gravide heller har krav på tilrettelegging fra jobben og få svangerskapspenger hvis det ikke er mulig. Pengene kommer fra litt ulike potter i statsbudsjettet, men det skal ikke ha noe å si for deg. Det er ihvertfall det jordmor har fortalt med. Jeg jobber offentlig og får uansett lønn fra arbeidsgiver, vet ikke om det har noe å si Anonymkode: 99b99...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Hvis du er sykemeldt i svangerskapet så bruker du opp sykepengerettigheten hvis du skulle blitt syk i permisjonstiden. Dvs at man må være friskmeldt i 6 mnd for å ha rett på nye 52 uker sykemelding. Anonymkode: d902d...f4f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Dersom du kvalifiserer for begge så er svangerskapspenger lurest. Dersom du skulle bli syk etter fødsel er det greit å ikke ha brukt opp sykepengerettighetene dine. Anonymkode: 7c646...629 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå