AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #21 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan jo søke Gud og Jesus og lese i bibelen. Å tro er godt det. Jeg ble frelst i januar i fjor og har fått det rikere og bedre inni meg. Har fått hjelp fra Gud mange ganger. Jeg forteller Gud og Jesus alt jeg tenker på, absolutt alt kan du forteller vår Gud. Gud er god han. Anonymkode: c2656...1e9 Mee too. Kjære ts: Har vært frelst siden jeg var 18, og det handler mest om å innse sannheten, at Jesus er Guds sønn og eneste veien til himmelen. Det gode, gamle evangeliet er godt nok for meg. Det har virkelig vært en kronglete prosess, jeg er ikke oppvokst i en kristen familie akkurat. Du får enormt mye motstand i dag om du velger å være kristen/ bli kjent med Jesus, det sa Jesus også. Følelser vil svinge, derfor trenger vi å lese i bibelen, for å ha et fundament. Jeg «føler» meg ikke alltid frelst, men jo mer jo må jeg klamre meg til Jesus. Spesielt blir du mislikt hvis du er imot abort, vil velsigne Israel og at synes at familieoppløsningsepedemien er trist. Jeg vil virkelig anbefale deg å lese om alle profetiene i Bibelen som har gått i oppfyllelse. Denne verdens ånd vil ikke du skal se sannheten, den fornekter at det finnes en sannhet i det hele tatt, omtrent. Prøv å lese i evangeliene først, Jesus sa han ville gi deg en fred som overgår vår forstand, ikke den fred som verden gir ❤️ Anonymkode: 9ab8f...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #22 Skrevet 13. april 2021 proghodet skrev (12 minutter siden): Ditt ad hominem preller av meg som vann på gåsa. Hvordan universet har oppstått har ingenting med ateisme å gjøre, og er et eget tema. Du er dessuten også ateist i forbindelse med alle de gudene du selv ikke tror på, være Vishnu, Zeus eller Odin - du vet hvordan det er å ikke være overbevist om at noe finnes. Kan slenge inn enhjørninger og sjøormen i Loch Ness. Hvis man sitter på gode grunner til å tro på utrolige ting, så bør man tåle at andre stiller spørsmål. Tror begrepet du leter etter er monoteist. Anonymkode: af097...765
Den Sagnomsuste Skrevet 13. april 2021 #23 Skrevet 13. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har lyst til å be, vise takknemlighet for det jeg har, og be for det jeg ikke har sånn at jeg kan bli rolig i sinnet og se håpefullt på fremtiden og tenke at «Gud ordner det, slapp av, alt kommer til å gå fint». Alle undersøkelser og forskning viser jo også at religiøse er lykkeligere. Virker så fint, spesielt for en overtenkende og angstfulle person som jeg, å kunne gi slipp på alle bekymringer og bare overlate det til en Gud og stole på at alt kommer til å løse seg... Litt som at man alltid blir bedt om å ikke bekymre seg, stole på at alt kommer til å gå bra, det er på en måte det samme når man tror på en Gud? Og det å bare sette pris på ting og ta en liten pause før man spiser og generelt i hverdagen, bare ta små pauser for å be og rydde tankene sine litt... Skulle nesten ønske jeg var oppvokst i en sånn typisk kristen amerikansk familie hvor det er en selvfølge at man er kristen, i USA er liksom alle kjendiser åpne om å være kristne, mens her er det bare sært😂 En ting er å tro på en Gud, men en annen ting er at Jesus var en guddommelig person. Tenk hvis han bare var en random fyr med psykiske problemer, også driver alle og tilber ham to tusen år senere, jeg har jo ikke lyst til det....? Anonymkode: e2358...f01 Prøv å be til Herren Jesus da vel? Bønn er ikke skummelt bare gjør korsets tegn å spør han om ikke Han kan vise vei og ta bolig hos deg. Deretter kan du jo lese et av evangeliene (jeg anbefaler Lukas evangeliet). Prøv å be fader vår (du finner den i bibelen din eller på nett). Deretter bør du snakke med noen søsken i troen. Når det gjelder det sistnevnte må du gjerne sende meg en pm eller to Hilsen Katolikk (vi er også kristne btw ) Endret 13. april 2021 av Den Sagnsomsuste
proghodet Skrevet 13. april 2021 #24 Skrevet 13. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Tror begrepet du leter etter er monoteist. Anonymkode: af097...765 Du kan være både óg, det ene utelukker ikke det andre. Hvis du snakker med en hinduist, så er du ateist i forhold til deres gudetro. Teist: Jeg er overbevist om at en (eller flere) gud finnes Ateist: Jeg er ikke overbevist om at gud(er) finnes Men når vi snakker monoteisme vs polyteisme, så lander du på mono, ja.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #25 Skrevet 13. april 2021 proghodet skrev (11 minutter siden): Du kan være både óg, det ene utelukker ikke det andre. Hvis du snakker med en hinduist, så er du ateist i forhold til deres gudetro. Teist: Jeg er overbevist om at en (eller flere) gud finnes Ateist: Jeg er ikke overbevist om at gud(er) finnes Men når vi snakker monoteisme vs polyteisme, så lander du på mono, ja. Alle definisjoner er relasjonelle, er det det du vil frem til? Hvem som er en god muslim kommer an på hvilken muslim du spør, og hvem som er en kristen vranglærer kommer an på hvem du spør? Joda, med det som utgangspunkt kan jeg som kristen sikkert bli anklaget for alt mellom himmel og jord. Men ateisme handler jo om noe ganske annet... Det handler om ikke-tro. Jeg kan omtales som Trinitarist eller monoteist, men jeg tror på Gud. Ateist er i så måte svært malplassert på meg. Hinduister vil si at jeg omtaler Jesus feilaktig som Braham. Jeg tror at en av Guds avatarer er den eneste. Jeg vil selvsagt være uenig i denne beskrivelsen, men ingen alminnelig oppegående hindu ville avvise min påstand om at jeg tror på Gud. Det du betviler er jo at jeg faktisk tror på Gud...? Agnostiker er en annen term beslektet med ateisme. Agnostikeren tror ikke, men han vil heller ikke avvise at Gud finnes. Gud blir for han noe mennesket ikke kan finne ut av. Dette er heller ikke min posisjon. Jeg tror at Gud gir seg til kjenne for oss mennesker, først igjennom det Gamle testamente, deretter igjennom Jesus Kristus i Det Nye Testamentet. Alt jeg tror finner man der. Hvordan kan du ilys av det jeg her skriver hevde at jeg er ateist? Anonymkode: af097...765
Gjest Lawyam Skrevet 13. april 2021 #26 Skrevet 13. april 2021 Virker ikke som enkelte la merke til det, men ts ønsket å tro - ikke å gi opp helt å tro.
proghodet Skrevet 13. april 2021 #27 Skrevet 13. april 2021 11 minutter siden, Lawyam said: Virker ikke som enkelte la merke til det, men ts ønsket å tro - ikke å gi opp helt å tro. Hun nevner det som en mulig løsning, fordi hun tror at det ville løst all bekymringen og angsten hennes. Antar du at hvis hun bare trodde på en gud, så ville alle bekymringer og angst forsvinne? 1
Gjest Lawyam Skrevet 13. april 2021 #28 Skrevet 13. april 2021 Nei, men når noen sier at de har lyst å tro på noe, er det ikke da mer naturlig å svare for å gi tips til hvordan, fremfor å jobbe hardt for å få dem til tvile mer? Hun ønsket jo ikke å tvile.
proghodet Skrevet 13. april 2021 #29 Skrevet 13. april 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: Alle definisjoner er relasjonelle, er det det du vil frem til? Hvem som er en god muslim kommer an på hvilken muslim du spør, og hvem som er en kristen vranglærer kommer an på hvem du spør? Joda, med det som utgangspunkt kan jeg som kristen sikkert bli anklaget for alt mellom himmel og jord. Men ateisme handler jo om noe ganske annet... Det handler om ikke-tro. Jeg kan omtales som Trinitarist eller monoteist, men jeg tror på Gud. Ateist er i så måte svært malplassert på meg. Hinduister vil si at jeg omtaler Jesus feilaktig som Braham. Jeg tror at en av Guds avatarer er den eneste. Jeg vil selvsagt være uenig i denne beskrivelsen, men ingen alminnelig oppegående hindu ville avvise min påstand om at jeg tror på Gud. Det du betviler er jo at jeg faktisk tror på Gud...? Agnostiker er en annen term beslektet med ateisme. Agnostikeren tror ikke, men han vil heller ikke avvise at Gud finnes. Gud blir for han noe mennesket ikke kan finne ut av. Dette er heller ikke min posisjon. Jeg tror at Gud gir seg til kjenne for oss mennesker, først igjennom det Gamle testamente, deretter igjennom Jesus Kristus i Det Nye Testamentet. Alt jeg tror finner man der. Hvordan kan du ilys av det jeg her skriver hevde at jeg er ateist? Anonymkode: af097...765 Jepp, jeg skrev "i forhold til en hinduist" - det var en litt knotete måte å vise til at alle vet hvordan det er å ikke tro på et eller annet. Vi er jo mest sannsynlig enige om at alle de andre gudene ikke finnes - jeg går bare ett steg lenger ved å heller ikke tro på din gud. Håper det oppklarte en elendig formulert setning Gnostisisme omhandler kunnskap - å vite, mens teisme omhandler hva man tror. Man kan derfor være alle fire kombinasjoner: Agnostisk ateist: Jeg vet ikke, men er ikke overbevist om at det finnes en gud Gnostisk ateist: Jeg vet at det ikke finnes en gud Agnostisk teist: Jeg vet ikke, men er overbevist om at det finnes gud Gnostisk teist: Jeg vet at det finnes en gud Det er viktige nyanseforskjeller, og definerer hvem som har bevisbyrden. Jeg vil si den mest fornuftige posisjonen å ta er agnostisk ateist - man er ikke overbevist, før det finnes nok bevis til å la seg overbevise. Så snart det foreligger bevis er jeg selvsagt åpen for muligheten. Jeg observerer at bortsett fra enkelte innsigelser fra "idioter" (ateister) har denne tråden blitt en slags religionsbasar med "kom til oss, vi har protestantisme", "prøv her, vi har god gammeldags katolisisme", "Hvorfor ikke gi islam en sjans?", mer enn å bry seg om jenta som sliter med bekymringer og angst. Hva med å komme med gode tips på hvordan man håndterer bekymringer og angst i hverdagen? Hvis alle andre tolker det som at TS egentlig bare etterspør hvilke religioner som finnes der ute, så skal jeg selvsagt slutte å hijacke tråden med religionsdiskusjon.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #30 Skrevet 13. april 2021 Bibelen finnes som app nå. Du kan laste den ned og finne små leseplaner som passer for deg. Eller søke opp plussord på Instagram. 1 minutts andakt hver dag. Hvis du vil finne ut om dette er noe for deg så må du nesten begynne et sted. Anonymkode: 70af1...a3f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #31 Skrevet 13. april 2021 Jeg er troende. Nei, å være kristen løser ikke alle problemer. Men jeg har prøvd begge deler, og livet med en trygg tro på Gud, sammen med noen opplevelser/erfaringer, kan ikke sammenlignes med et profant. Bønn gjør mye med deg. Dessuten er en del av troen min at jeg faktisk tror på det Jesus sa og gjorde. Og at det har et åndelig aspekt ikke-troende ikke kan forstå. Nettopp fordi de ikke tror eller har erfart. Om du er nysgjerrig på Jesus, vil jeg anbefale deg å laste ned appen The Chosen og TV-serien med samme navn. Den er bra laget og er veldig annerledes enn andre kjedelige «bibelfilmer». De første 15 min er litt langdryge, så drar den seg til. Den har gitt meg utrolig mye. Synes også den tydeliggjør hva som faktisk ER det å følge Jesus. Og at det har fint lite med det mange kirker og menigheter har gjort opp gjennom/gjør. Det er ikke farlig å utforske tro. Det er ikke verre enn at du kan forkaste det etterpå. Få tar seg faktisk bryet å undersøke selv, bl.a pga fordommer. Lykke til! Anonymkode: 19e1c...3bf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #32 Skrevet 13. april 2021 * Med et profant LIV, skulle det stå. Anonymkode: 19e1c...3bf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #33 Skrevet 13. april 2021 Lawyam skrev (27 minutter siden): Nei, men når noen sier at de har lyst å tro på noe, er det ikke da mer naturlig å svare for å gi tips til hvordan, fremfor å jobbe hardt for å få dem til tvile mer? Hun ønsket jo ikke å tvile. Fordi dette er Kvinneguiden. 🤪 Anonymkode: 19e1c...3bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå