Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har et godt svar, på hvordan jeg kan akseptere at kvadratroten av 85 = 9.22 (geogebra) 

Mens hvis jeg bruker gangetabellen og regner ut i hodet så finner jeg at kvadratroten er 9.44 

Takk🤗

Anonymkode: f820e...cbf

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det noen som har et godt svar, på hvordan jeg kan akseptere at kvadratroten av 85 = 9.22 (geogebra) 

Mens hvis jeg bruker gangetabellen og regner ut i hodet så finner jeg at kvadratroten er 9.44 

Takk🤗

Om du ganger 9.22 med 9.22 får du ca 85, om du ganger 9.44 med 9.44 får du 89.1

Skrevet

Riktig som kastanjefrø sier

Det kan se ut som du har regnet 9 x 9 + 0,44 x 9 = ca 85
Du må regne 9 x 9 + 0,44 x 9  +9 x 0,44 + 0,44 x 0,44 = 89,1 (som blir for mye)

AnonymBruker
Skrevet
ekkoet skrev (41 minutter siden):

Riktig som kastanjefrø sier

Det kan se ut som du har regnet 9 x 9 + 0,44 x 9 = ca 85
Du må regne 9 x 9 + 0,44 x 9  +9 x 0,44 + 0,44 x 0,44 = 89,1 (som blir for mye)

Så hvordan finner man ut dette kvadratrotet i hodet, metoden min er åpenbart feil 😅

Jeg skal altså bare finne ut kvadratroten, men må lete etter desimalene for seg etter jeg har vært i gangetabellen. Noen triks jeg kan ha oversett? 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvordan finner man ut dette kvadratrotet i hodet, metoden min er åpenbart feil 😅

Jeg skal altså bare finne ut kvadratroten, men må lete etter desimalene for seg etter jeg har vært i gangetabellen. Noen triks jeg kan ha oversett? 

Hvilket fag er det du skal regne ut kvadratroten til et tall som ikke gir et heltallig svar så nøyaktig som mulig? Det er ikke pensum for noen VGS fag eller relevant for noen universitetsfag jeg kommer på. 

Så lenge du kan gi et omtrentlig anslag holder det lenge.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (34 minutter siden):

Hvilket fag er det du skal regne ut kvadratroten til et tall som ikke gir et heltallig svar så nøyaktig som mulig? Det er ikke pensum for noen VGS fag eller relevant for noen universitetsfag jeg kommer på. 

Så lenge du kan gi et omtrentlig anslag holder det lenge.

Jeg bare forsøker undersøke grundig🙂 

Skrevet

Det er som kastanjefrø sier ikke en vanlig oppgave, så et omtrentlig svar er det nærmeste du kommer uten kalkulator eller endel finregning (og da trenger de fleste papir)

Om jeg skulle finne kvarderatroten til et tilfeldig tall, 40 så ville jeg begynt med at 6x6 er for lite og 7x7 er for mye - svaret ligger nok da under 6.5 (siden 6x6=36, 2x0,5x6=6 og 0,5x0,5=0,25 og alt dette blir 42,25) - dette kan man regne i hodet

Så ville jeg prøvd 6,3 = (36 + 1,8x2 + 0,09) = 39,7. 

Der ville jeg vært fornøyd uten kalkulator

AnonymBruker
Skrevet
ekkoet skrev (17 timer siden):

Det er som kastanjefrø sier ikke en vanlig oppgave, så et omtrentlig svar er det nærmeste du kommer uten kalkulator eller endel finregning (og da trenger de fleste papir)

Om jeg skulle finne kvarderatroten til et tilfeldig tall, 40 så ville jeg begynt med at 6x6 er for lite og 7x7 er for mye - svaret ligger nok da under 6.5 (siden 6x6=36, 2x0,5x6=6 og 0,5x0,5=0,25 og alt dette blir 42,25) - dette kan man regne i hodet

Så ville jeg prøvd 6,3 = (36 + 1,8x2 + 0,09) = 39,7. 

Der ville jeg vært fornøyd uten kalkulator

Det var dette jeg gjorde🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...